Foto: Stadium

Stadium – rörelse på lekfullt allvar

Med en stark närvaro online, 170 fysiska butiker och mer än 30 år i bagaget fortsätter Stadium att blicka framåt. Mycket har hänt under resans gång och nya idéer testas kontinuerligt för att skapa aktuella koncept i takt med tiden. Vi pratar omnikanaler, e-handel och vikten av nyfikenhet med Karl Eklöf, CEO på Stadium.

Karl Eklöf, CEO för Stadium

Foto: Stadium

Stadium startades 1987 av bröderna Bo och Ulf Eklöf som påbörjade resan inom retail redan 13 år tidigare (1974) men sedan drygt två år tillbaka är det Karl Eklöf, Ulfs son, som styr familjens företag. Karl, som är uppvuxen med att diskutera Stadium till frukostbordet, har haft många olika yrkesroller inom verksamheten – alltifrån ”sandwichgubbe” och butikschef till dagens tjänst som vd. Karl beskriver företagets utveckling som en fantastisk resa, dels att få höra och bevittna, dels att få vara med på.

”Stadiums historia började redan när pappa revolutionerade sporthandeln genom att istället för att sälja över disk, göra produkterna och personalen till hjältar på golvet samt möjliggöra för kunderna att klämma och känna själva. Portarna till The Stadium öppnades 1987. Pappa och min farbror hade hämtat inspiration från det stora landet i väst och nog var det något stort som öppnade på Sergelgatan i Stockholm. Idag, mer än 30 år senare, vilar Stadium på samma grundstenar, men vi har givetvis tagit bort, lagt till, samt justerat vårt sätt att arbeta och vårt erbjudande mot kund. Bland annat lanserade vi online-handel 2007 och var tidigt ute med Outlet-konceptet, redan 2009 startade vi Stadium Outlet. Så sent som i slutet av mars i år öppnade vi ytterligare två Outlet-butiker – en på Sergelgatan, granne med den vanliga (och första) Stadium-butiken, och en i Haparanda – det nordligaste läget hittills för oss. Andra milstenar i Stadiums historia är givetvis etableringar utanför den svenska marknaden, samt att Ikano blev delägare 2005 och att pappa lämnade över vd-posten.”

Bättre testa och råka göra fel än att sitta still
Samhället ändras i en allt snabbare takt och att hålla ett företags drivkraft levande under lång tid kan vara en utmaning. Karl påpekar att en av styrkorna i familjeföretaget är att nyfikenheten får ta plats och att de vågar testa nytt.

”Medarbetarna och leverantörerna vittnar ofta om att vi är en organisation som tar snabba beslut, är känslomässiga och hellre testar och gör fel än sitter stilla. Det är direkt nedärvt från min pappa och farbrors DNA och det skvallrar givetvis en del om hur det kan vara i ett familjeägt bolag. Drivkraften, engagemanget och passionen har det aldrig varit fel på, och det känner jag varje dag jag går till jobbet.

I och med de snabba förändringarna i samhället kan det vara svårt att sia om framtida planer ur ett längre perspektiv. Då underlättar det att vi har goda relationer och ett långgående samarbete med Danske Bank. De är snabbfotade, vilket gör att vi kan vara öppna med våra idéer på ett tidigt plan.”

Ulf Eklöf, Karls pappa, sitter i Stadiums styrelse och är bolagets största ägare. Apropå uttrycket att man är ”barn av sin tid” ¬– påverkas era åsikter av detta?

”Givetvis är vi inte alltid överens men han är min största inspirationskälla och kunskapsbank så visst bollar vi en del åsikter. Det är så klart nya tider med andra utmaningar och möjligheter och det har aldrig gått så snabbt som det gör just nu. Inte ens jag hänger med i alla bloggar, Instagram-flöden och uppdateringar, så jag får ta hjälp av mina egna barn ibland. Tiderna förändras och då är det viktigt att även vi gör det, det går därför inte att driva verksamhet på samma sätt som man gjorde för 30 år sedan, och det vet både jag och pappa mycket väl.”

Foto: Stadium

Butiksdöden – början på något nytt
Det talas en hel del om ”butiksdöden” och många företag drabbas av att kunderna väljer att handla via webben istället för i fysiska butiker. Stadium startade sin online-verksamhet redan 2007 men har ingen tanke på att helt stänga ned de fysiska butikerna, utan snarare att satsa på att optimera kundresan så att den skapar synergieffekter och konsekventa upplevelser till kunderna, oavsett om man är i butik eller online.

”Det har varit och är tufft för många, det är ingen hemlighet och det syns i såväl fysiska butiker som på börsen. Än har vi nog inte sett slutet på det, men vi väljer snarare att se det som början på något nytt. För oss är det viktigt med en digital närvaro, men samtidigt vet vi och får bekräftat av våra kunder att kombinationen med starka digitala kanaler och fysiska butiker är avgörande för kundupplevelsen.”

Karl inspireras av utvecklingen i samhället och vill skapa fler sömlösa upplevelser samt bredda Stadiums erbjudande och position. Ett steg på vägen är order-in-store lösningar, uppkopplade skärmar och fokus på personlig service i butik samt nya idéer för produkter och online, till exempel det senaste konceptet Sneakers Point.

”Med vår långa erfarenhet av service, sport- och sportmode och inte minst av skor, kändes det viktigt och kul att få möjliggöra en inspirerande destination för de mest trendiga och heta modellerna på marknaden genom Sneakers Point. Det är ett nytt fristående koncept, tillgängligt via både digitala kanaler och fysiska butiker och innebär ett brett utbud som inte finns hos någon annan. Konceptet har mottagits fantastiskt väl från start och det ger oss självförtroende att se över ytterligare lanseringar. Mer kan jag inte berätta i nuläget, men en sak kan jag säga, och det är att det alltid händer något hos oss. Vi har närmare 170 butiker idag och starka online kanaler – utan kompetenta och drivna medarbetare skulle det inte vara möjligt att hålla koll på allt. En av de stora utmaningarna skulle därför kunna sägas vara att hitta rätt person för rätt roll och skapa en arbetsplats där medarbetarna trivs.”

Ärlighet och intresse skapar stark företagskultur
Stadium står på samma värdegrunder som när företaget startades 1987 och dessa har uppdaterats i takt med trender, personer och utmaningar de stött på. Att bygga en stark och gemensam företagskultur börjar med ett enkelt hej, menar Karl.

”Det går inte att tvinga folk att vara glada, det är vi som måste skapa den energin inom företaget. Hur jag beter mig, ger ringar på vattnet ända ut till kunderna, så att vara genuin och intresserad är grundläggande. Jag tycker också att det är viktigt att vara på plats ute hos medarbetarna regelbundet och hälsa på i någon butik minst en gång i veckan. Vår mission är att inspirera till en aktiv livsstil, så det gäller givetvis även vår personal. Genom personalrabatt på våra produkter, möjlighet att delta i någon av alla lopp vi sponsrar eller att träna i gymmet på jobbet, är några av de olika sätt personalen kan aktivera sig. Vi jobbar också med mål som vi tillsammans strävar efter att nå.”

Bästa affärsrådet från Karl Eklöf


1. Lita på din magkänsla.
2. Hellre testa och det blir fel än att inte våga alls.
3. Våga och vinn!

Full fart in i framtiden
Gällande Stadiums framtidsplaner har Karl ingen tanke på att sakta ned farten, utan hellre fortsätta i full gas framåt för att inspirera fler till ett roligt liv i rörelse.

”Ingen kan veta exakt vad framtiden har att erbjuda och det är en del av tjusningen. För oss är det viktigt att ha bra samarbeten med våra leverantörer och samarbetspartners, vilket innebär allt från events till shop in shops som stärker vårt erbjudande mot kund och ger oss fler och nya kontaktytor.

Rent privat har jag som målsättning att lyckas få ihop mer träning jämsides med jobbet. Jag går på gym och spelar tennis en gång i veckan och jag planerar att cykla mer mountainbike. I övrigt ser jag fram emot att få utveckla det fina Stadium står för och som min pappa en gång startade, nu tillsammans med över 3000 anställda i en utmanande och ständigt föränderlig värld. Tillsammans aktiverar vi världen, något som känns gott att vakna och släcka lampan till”, sammanfattar Karl.

3 tips från Stadium

Stadiums 3 tips inför genomförande av nya koncept

• Gör research men håll tempo. Idag är fart viktigare än att allt är perfekt.
• Sätta tydliga mätbara må.
• En tydlig chef med mandat.

Mer information om Stadium

Företag: Stadium
Verksamhet: Stadiums affärsidé är att erbjuda sport- och sportmode till bästa pris med missionen att inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv för alla. Stadium har totalt cirka 170 butiker och online-kanaler i Sverige, Finland och Tyskland. Stadium har också ett stort engagemang i hundratals föreningar runt om i landet via Stadium Team Sales och i sitt läger Stadium Sports Camp som årligen aktiverar cirka 8 000 barn.
Antalet anställda: Över 3000 personer.
Omsättning: 2015/2016 var omsättningen cirka 6,8 miljarder kronor inklusive moms.
Webbplatser:

www.stadium.se
www.stadiumoutlet.se
www.sneakerspoint.se

Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.