Kortköp på nätet
Kortköp ger dig trygghet
E-handel är allt vanligare idag men ibland går inte allt som planerat. Om du till exempel inte får varan, eller om den är defekt har du möjlighet att göra en reklamation och få pengarna tillbaka. I första hand ska du alltid vända dig till butiken eller företaget där du har handlat. Skulle frågan inte lösa sig, kontaktar du oss så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt kortköp.
För att minska risken för kortbedrägerier på nätet gäller nya krav för att bekräfta dina kortköp på nätet. Detta är resultatet av EU-reglerna som benämns PSD2.
Det innebär att du behöver bekräfta ditt kortköp på nätet med antingen
- BankID
eller - ett personligt lösenord som du själv väljer tillsammans med en engångskod som skickas via sms.
Du kommer inte kunna genomföra ditt kortköp om du inte har tillgång till BankID eller personligt lösenord och din telefon som kan ta emot engångskod via sms när du handlar på nätet. Om ditt köp inte kan genomföras, trots att du använder BankID eller personligt lösenord och engångskod via sms, kan det bero på att nätbutiken inte har anpassat sig efter de nya reglerna.
Läs mer om hur du skapar ett personligt lösenord här