Semestertips för företag

Även om sommarlovet närmar sig stoppar den anledningen inte bolagets förpliktelser. Dessa fem tips hjälper dig att behålla kontrollen, så att du kan tillbringa din semester till vad den ska användas, nämligen att slappna av.

3123E57C22A9F926

 

5 tips inför sommaren

  • Minska risken för bedrägerier

    Minska risken för bedrägerier

    1) Sommaren är en högtid för bedrägerier och "phishing" - undvik de vanligaste fallgroparna

    Det är oftast hög aktivitet av bedrägerier just på sommaren. Olika metoder används för att samla känslig information och e-postbedrägerier är mycket vanliga. Ofta låtsas någon vara från ditt eget företag eller kanske en partner, för att be om inloggningsinformation, verifiera din identitet eller för aktivering av konton. Med följande regler i åtanke kan du minska risken att ditt företag upplever detta i sommar:

    • Inloggningsdosor och koder bör endast vara tillgänglig för behöriga personer
    • Undvik inloggning på offentliga datorer
    • Stäng av Bluetooth när den inte används
    • Logga bara in via Danskebank.se eller Mobile Business App.
    • Öppna inte okända e-postmeddelanden och länkar
    • När du är på resa bör du alltid använda säkra anslutningar för att surfa på nätet. Därför rekommenderar vi att en VPN-anslutning används för era datorer, mobiltelefoner och surfplattor.
    • Tänk efter noga innan du lämnar personlig information, så att du undviker "phishing"
    • Se upp för fakturaskojare

    Här hittar du varningar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder med mera från Svensk Handel samt rapporter och varningar från Förenade Bolag.


    Gör så här vid bluffakturor:

    Om företaget blir drabbad av en bluffaktura, det vill säga en faktura för en tjänst eller vara du inte har beställt eller som du vilseletts att beställa, är det viktigt att veta hur du bör agera. Bolagsverket och Polisen har tillsammans tagit fram ett dokument hur man bör gå till väga.
    Så här bestrider du en bluffaktura

    Danske Bank erbjuder säkerhetsprogrammet Webroot. Som användare av Business Online kan du ladda ner det gratis.
    Läs mer om hur du skyddar ditt företag mot IT-bedrägerier

  • Planera för att undvika likviditetsbrist och påminnelseavgifter

    Planera för att undvika likviditetsbrist och påminnelseavgifter

    2) Lägg en påminnelse i Internetbanken när du saknar täckning på ditt konto

    Vill du undvika att betalningar stoppas på grund av brist på täckning? Eller vill du få ett meddelande när du får en inbetalning? Via Business Online erbjuder vi en tjänst som meddelar dig via SMS eller e-post vid vissa händelser. Detta kan du enkelt ställa in under "Hjälp & Order" och "Varning."
  • Ha kontroll under semestern

    Ha kontroll under semestern

    3) Få översikt med din Danske Bank App "Mobile Business"

    Med Danske Banks app får du en översikt över bolagets ekonomi och konton även när du är på språng. Du kan ladda ner appen gratis till både mobil och surfplatta. Första gången du loggar in, behöver du säkerhetsdosan, men du sedan skapar en personlig kod som gör att du inte behöver använda säkerhetsdosan vid senare inloggning. Med appen får du en översikt över in- och utbetalningar samt kan överföra pengar mellan egna konton. Appen har också många andra användbara funktioner, till exempel enkel tillgång till offerter på valutor, aktier, råvarupriser och obligationer.

    4) Ta med din säkerhetsdosa om du behöver godkänna betalningar eller ändra fullmakter

    Mobile Business
    ger en god överblick över företagets ekonomi, men när du godkänner betalningar som skapats i Business Online eller i appen, måste du använda dig av din säkerhetsdosa.

    Du kan också ändra fullmakter när ordinarie personal är på semester. Tänk då på att du som är administratör i Business Online själv måste tilldela ansvarig vikarie behörighet till systemet för att det ska fungera när ordinarie personal är på semester.

    Så här skapar du en ny användare:

  • Enkelt att nå oss på sommaren

    Enkelt att nå oss på sommaren

    5) Kom ihåg att det är enkelt att nå oss hela sommaren om du behöver hjälp

    Våra rådgivare på Danske Bank finns på plats hela sommaren. Du kan nå oss på flera olika sätt både genom att ringa oss på Kundservice Företag 0752-48 49 30 men också genom att skicka meddelanden via Business Online.

    • Säkert meddelande via Business Online
      • För att skicka meddelanden i Business Online går du in under menyn ”Kontakt och Hjälp”. Meddelanden som du skickar till oss är krypterade och därmed är utan risk att någon obehörig kan läsa informationen.

    • Identifiering vid kontakt med Kundservice Företag
      •  För att vi ska kunna hjälpa till på bästa sätt är det viktigt att företagets representanter och semestervikarier kan identifiera sig med mobilt bankID, telebank, kodbox eller kontrollfrågor vid kontakt med banken. Var beredd att lämna information om:
      • Användar-ID
      • Referensnummer på betalning
      • Försändelsenummer på sända betalningsmappar/filreferenser

    Ha en skön sommar!

Relaterat innehåll