Här samlar vi de vanligaste frågorna våra kunder ställer

Kontakta oss gärna om du inte hittar det du letar efter

  • Vad är mitt clearingnummer?

    Vad är mitt clearingnummer?

    De fyra första siffrorna i ditt kontonummer är ditt clearingnummer.
  • Vad ska jag betala på min kortfaktura?

    Vad ska jag betala på min kortfaktura?

    Vad du ska betala och när, påverkas av bryttiden för din faktura och om du har förlängd kredittid eller ej.

    Fakturan skapas på ert brytdatum (Vanligtvist 15e eller sista i månaden, se ”Period” på fakturan för att se ert brytdatum). Transaktioner som sker efter ert brytdatum hamnar på nästkommande faktura.

    Nedan ser du ett exempel utan förlängd kredittid och ett med förlängd kredittid.

    Exempel utan förlängd kredittid
    Du ska betala det belopp som är ”fakturerat för denna period”. Till höger på samma rad ser du vilket datum som betalningen förfaller.

    Du ska betala 2 928,75 SEK senast 2017-10-16

    Exempel med förlängd kredittid
    Om du har förlängd kredittid (30 dagars förlängd kredittid i exemplet nedan) innebär det att en ny faktura skapas innan den tidigare har förfallit.

    Detta innebär att vad du ska betala denna månad finns specifierat på föregående månads faktura och på denna månads faktura ser du vad du ska betala nästa månad (se exempel nedan).

    Du ser beloppet som ska betalas och på vilket datum på samma sätt som ovan.


    Fakturan skickas ut 2017-08-15 och du ska betala 7,837.22 senast 2017-10-02.

    Det som ska vara betalt i augusti hittar du på den tidigare fakturan (se nedan).

     

  • Varför blir mitt kortköp nekat?

    Varför blir mitt kortköp nekat?

    Har du ett företagskort med personligt betalningsansvar, kan du enkelt i kortmodulen i Business Online se om du har nått upp till er köpgräns/saldo.

    1. Klicka på "Kort" i menyn.
    2. Välj "Kortöversikt".
    3. Välj det avtal du önskar administrera kortet för i rullistan vid Kortavtal.
    4. Klicka på pilen till vänster om kortinnehavarens namn.
    5. Välj ”Beloppsgränser”. Här ser du hur mycket av köpgränsen som är utnyttjad och du kan klicka på ”Ändra beloppsgräns” nere till höger för att höja eller sänka köpgränsen.

    Blir köpet nekat trots du inte har nått upp till er köpgräns/saldo? Kontakta oss.
  • Spärra kort - Hur spärrar jag mitt kort?

    Spärra kort - Hur spärrar jag mitt kort?

    Du spärrar ditt kort genom att ringa oss på 0771-560 560, vi svarar dygnet runt, året runt. Om du har kortmodulen i Business Online kan du både spärra ditt kort samt beställa ett ersättningskort själv. Här finns mer information om kortmodulen.

    1. Klicka på "Kort" i menyn.
    2. Välj "Kortöversikt".
    3. Välj det avtal du önskar administrera kortet för i rullistan vi Kortavtal.
    4. Klicka på pilen till vänster om kortinnehavarens namn.
    5. Välj "Spärra kort".
  • Vad är det för transaktion som skett på kortet?

    Vad är det för transaktion som skett på kortet?

    På kortkontot i Business Online kan du se detaljer om köpet om vilket kort som har använts, om det skedde i en fysisk butik eller vid internetköp samt namn på butiken som mottagit betalningen. Om det är ett kort med personligt betalningsansvar kan du se detaljer om köpet i Hembanken Privat. Om du inte har Business Online eller Hembanken Privat eller inte kan hitta transaktionen är du varmt välkommen att kontakta oss.

    Om det har skett otillbörliga köp på företagets kort kan man göra en reklamation här.
  • Jag har gjort en betalning, när når den mottagaren?

    Jag har gjort en betalning, när når den mottagaren?

    Det beror på vilken sorts typ av betalning du har gjort och när den är utfärdad. Här kan du läsa om vilka stopptider de olika betalningarna har och när de förväntas nå mottagaren.
  • Var hittar jag kontoutdrag som är äldre än 13 månader?

    Var hittar jag kontoutdrag som är äldre än 13 månader?

    Du hittar kontoutdrag som är äldre än 13 månader i eArkiv i Business Online. Har du inte Business Online i dagsläget? Läs mer om Business Online här.
  • Hur beställer jag en engagemangsspecifikation?

    Hur beställer jag en engagemangsspecifikation?

    Det gör du i Business Online. Gå in under "Kontakt och hjälp" och sedan "Beställning Engagemangsspecifikation".
    Här kan du även beställa återkommande årliga utskick och utskick direkt till er revisor.

    För att kunna beställa engagemangsbesked i Business Online behöver användare ha åtkomst till ”eArkiv Konfidentiella dokument”.

    Denna åtkomst tilldelas av administratören under "Administration" och "Användaröversikt". Klicka på pilen till vänster om användarens namn och välj "Ändra användare". På sidan fem kan du sedan lägga till åtkomst till "eArkiv Konfidentiella dokument".

    Om du inte har Business Online eller behöver guidning är du varmt välkommen att kontakta oss.
  • Var hittar jag min kortfaktura?

    Var hittar jag min kortfaktura?

    Har du ett företagskort kort med personligt företagets betalningsansvar hittar du fakturan i eArkiv i Business Online (se nedan för guide).

    Om det är ett kort med personligt betalningsansvar hittar du fakturan i Hembanken Privat, om du inte har Hembanken Privat har fakturan skickats ut till dig via post, om du behöver en ny faktura – kontakta oss.

    Så här hittar du fakturan för företagskort med företagets betalningsansvar i ert eArkiv i Business Online.

    1. Välj eArkiv i den övre menyn.
    2. Välj sedan eArkiv igen.
    3. Vid "Dokumentgrupp" väljer du "Kort".
    4. Gå till "Period" och skriv ett datum några månader tillbaka (det är bra att välja ett datum lite före och efter den period du önskar, eftersom kortfakturan skapas runt den 15:e varje månad).
    5. Klicka på "Sök".

    Dokumenten visas som PDF-filer, vilket innebär att du behöver ha Adobe Reader nedladdat till din dator för att kunna läsa dokumenten. Det är ett gratisprogram som du kan ladda ned på www.adobe.com.
  • Vad betyder DBTS på mitt kontoutdrag?

    Vad betyder DBTS på mitt kontoutdrag?

    DTBTS innebär att detta är en betalning som du själva har lagt in i Business Online utan att ange någon textreferens till avsändaren. Du hittar mer information om denna betalning under Betalningar --> Betalningsöversikt. Här kan du se vem du angett som mottagare och mottagarreferensen.
  • Vad betyder "Avgifter enligt avisering"?

    Vad betyder "Avgifter enligt avisering"?

    Transaktionen med texten "Avgifter enligt avisering" avser till exempel avgift för manuella betalningar, avgifter för eventuella kontoutdrag samt kontoavgifter som numera debiteras kvartalsvis i efterhand.

    Underlag för debitering hittar ni i eArkiv i Business Online, välj ”Avgiftsspecifikation” i rullisten vid Dokument under Ytterligare sökkriterier.
  • Jag har en okänd transaktion på mitt konto, vad betyder det?

    Jag har en okänd transaktion på mitt konto, vad betyder det?

    Här är några vanliga transaktionstexter du kan se på ert kontoutdrag och vad dessa betyder.

    BGGIRERING XXXXX
    Ankommande betalningar, ofta flera som visas i en insättning. För att se vad betalningen innehåller går du in i ELIN i Business Online som du hittar under Betalningar.

    Så gör du:

    1. Logga in i Business Online.
    2. Gå in under menyn "Betalningar".
    3. Välj "Inbetalningar".
    4. Välj "Elektronisk Insättningsuppgift (ELIN).
    5. Ange dina sökkriterier:
      - Bankgironummer
      - Datum
      - Valuta
      - Språk
    6. Klicka sedan på "Länk till BGC".

    Ktoins från XXXXX
    Insättning från något företag via Bankgirocentralen BGC AB. Oftast finns avsändarens bankgironummer som referens i kontotexten.

    SK SK556XXXXXXX
    Sk + organisationsnummer betyder att företaget fått in överskjutande skatt. Kontakta Skatteverket för mer information om denna insättning.

    FAKT XXXXXX
    Avser avgift för avgående betalningar som sänts via fil till Bankgirot samt avgift för ankommande betalningar till ert bankgironummer (dessa behöver dock inte vara inbetalda via fil). En faktura sänds ut av Bankgirocentralen BGC AB (Bankgirot) i början av debiteringsmånaden. Om du saknar fakturan kan du kontakta oss så skickar vi ut en ny.

    Har du fått en annan okänd transaktion än de som beskrivs ovan på ert konto? Kontakta oss på Kundservice Företag på nummer 0752-48 49 30.
  • Kontouppgifter - Hur ser jag vem som har gjort en inbetalning via mitt bangironummer?

    Kontouppgifter - Hur ser jag vem som har gjort en inbetalning via mitt bangironummer?

    Använder du Business Online kan du via funktionen Elektronisk Insättningsuppgift (ELIN) länka dig till Bankgirot för att se företagets alla insättningsuppgifter och avier.

    Så gör du:

    1. Logga in i Business Online.
    2. Gå in under menyn "Betalningar".
    3. Välj "Inbetalningar".
    4. Välj "Elektronisk Insättningsuppgift (ELIN).
    5. Ange dina sökkriterier:
      - Bankgironummer
      - Datum
      - Valuta
      - Språk
    6. Klicka sedan på "Länk till BGC".

  • Jag har ett kort med personligt betalningsansvar, hur kan jag se mina transaktioner och få mina fakturor digitalt?

    Jag har ett kort med personligt betalningsansvar, hur kan jag se mina transaktioner och få mina fakturor digitalt?

    Om du redan har tillgång till Hembanken kan du enkelt se dina transaktioner och fakturor genom att logga in där. Saknar du tillgång till Hembanken, kontakta oss så hjälper vi dig.

Behöver du mer hjälp?

Kundservice
Vardagar 09:00 - 16:00



Starta chatt
Teknisk support
Business Online support:
Vardagar 09:00 - 16:00


Starta chatt
Chatta med oss här. Har du specifika frågor om ditt engagemang? Var då beredd på att kunna verifiera din identitet med hjälp av t.ex. bank-id, så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt.
  • Ring
  • Hitta
    Hitta kontor eller uttagsautomat