Så kommer du i gång med företagets hållbarhetsarbete
-
1. Gör din research
Inventera data
För ett effektivt och långsiktigt hållbarhetsarbete behöver du skapa en gedigen grund. Börja med att titta på den data ni redan samlar in idag. Finns det några siffror som kan kopplas till hållbarhet? Om inte – hur kan ni få tag på den informationen? Tänk på att inte bara titta på miljö- och klimatfrågor. Hållbarhet handlar också om bland annat jämlikhet, mångfald och hälsa – både i ledningsgrupp, styrelse och bland övriga medarbetare.
Omvärldsbevaka
Förutom att fokusera på era egna siffror behöver du lyfta blicken. Hur arbetar framstående aktörer inom hållbarhet? Vad gör dina konkurrenter? Finns det några nya lagar och regelverk ni måste förhålla er till? Om du har kunder och leverantörer i andra länder, hur ser förutsättningarna för hållbarhetsarbete ut där?
Lyssna på intressenter
För att dina hållbarhetsmål inte bara ska bli ett fint dokument på servern måste du få med dig personer som är viktiga för ditt företag. Prata med allt från ägare och medarbetare till kunder, leverantörer och din bank. Vilka frågor är prioriterade för dem? Vad tycker de att ni som företag behöver göra?
-
2. Se över möjliga investeringar
Nu vet du hur spelplanen ser ut och har troligtvis identifierat ett antal prioriterade områden att satsa på. Kanske behöver du göra några investeringar för att ge ditt hållbarhetsarbete en skjuts? Något som blir allt vanligare för företag är att satsa på ett så kallat grönt lån – en möjlighet att finansiera sina hållbarhetssatsningar via en grön finansiering.
Gröna lån är ofta rabatterade och kan exempelvis användas för att satsa på eldriven transport, ställa om till fossilfri energi eller energieffektivisera verksamheten. Ofta kan detta också sänka era kostnader.
För att få ett grönt lån behöver du inte ha en helt färdig hållbarhetsplan, men det är en fördel att kunna diskutera konkreta projekt. Ta med dig researchen från steg 1 och hör av dig till oss på banken – tillsammans kan vi hitta den bästa hållbarhetsinvesteringen för just ditt företag!
-
3. Rapportera och var transparent
Se era rapporter som ett sätt att löpande berätta för anställda, kunder, ägare, leverantörer och omvärlden hur hållbarhetsarbetet går. Det här är också viktig information för din bank att ta del av.
Rapportera gärna en gång per år och se till att du tar med den data som efterfrågas inom EU:s taxonomi. På det sättet vet du vilka siffror som krävs och hur du presenterar dem tydligt. Sedan kan du toppa rapporten med siffror och reflektioner som är intressanta för just din bransch.
Och det kanske viktigaste tipset – var transparent. Hållbarhet är ett ständigt lärande och i längden kommer det gynna företaget att framtidssäkra sin affärsmodell.
Danske Banks hållbarhetsspecialister pratar ofta med företag om projekt som kan bidra till en hållbar omställning och kan ge konkreta råd kring både kort- och långsiktiga finansieringslösningar.