Det beror på vilket land det gäller och kraven för legitimation. Vanligtvis tar det 3-6 månader innan företaget kan ta emot och skicka betalningar. I vissa länder kräver den lokala banken att ert företags VD/CFO och/eller ägare träffas personligen.
Bankkonto utomlands
Har ditt företag många utländska betalningar till och från samma land i den lokala valutan? Eller efterfrågar era kunder lokala betalningslösningar? Vi hjälper dig att ta reda på om det kan vara fördelaktigt för ditt företag att ha lokala bankkonton och betalningslösningar.

Bankkonton utomlands
Ett bankkonto utomlands kan vara fördelaktigt om ni har många utländska betalningar till och från samma land, i den lokala valuta.

Tillgång till lokala konton i internetbanken
I vår internetbank kan du se företagets lokala bankkonton hos Danske Bank i Sverige, Norge, Finland, Polen, Storbritannien och Irland, så att du enkelt kan bedöma behovet av likviditet och valutahandel.

Lokala betalningslösningar
I vissa länder är det enklare att ha lokala betalningslösningar för att underlätta affärerna med företagets kunder och göra det billigare för dem att betala till er.
Rådgivning om bankkonton utomlands och lokala betalningslösningar
När företaget verkar i flera länder kan det ställa krav på era betalningsprocesser och lösningar. Vi kan ge dig råd om vilka lösningar som kan passa företaget baserat på faktorer som:
- Marknader
- Antalet inkommande och utgående betalningar
- Är kunderna privatpersoner eller företag?
- Verkar företaget endast online eller även fysiskt på de lokala marknaderna?
Du får exempel på bästa praxis för hur ni kan optimera betalningsprocesserna när företaget verkar i flera länder. Men också råd om de mest använda betalningslösningarna i respektive land. Tillsammans tittar vi på vilka lösningar som kan passa företagets behov.
Kontakta oss på 0752-48 49 30 eller via chatt/meddelande i District.
Konton hos Danske Bank i Danmark, Norge, Finland, Polen, Storbritannien och Irland
Fördelar med lokala konton:
- Lokalkännedom
- Tillgång till lokal betalningsinfrastruktur
- Samma internetbank över landsgränserna
- Kontroll och överblick över fullmaktsförhållanden över gränserna
- Kunskap om lokala betalningslösningar och bästa praxis
- Rådgivning om betalningsprocesser och integration med ekonomisystem
Konton i andra länder
Vi förmedlar kontakt med relevant utländsk bank och ger vägledning om vilken inledande dokumentation som vi behöver för att introducera företaget till den utländska banken. Det kan till exempel vara bokslut, budgetar och koncernstruktur.
När kontot är upprättat är det i de flesta fall möjligt att se transaktioner och saldon i vår Internetbanken District genom en filösningslösning som kan skicka betalfiler från den utländska banken till Danske Bank. Läs mer under frågor och svar.
Frågar och svar om bankkonto utomlands
Vill du höra mer om hur vi kan hjälpa dig med konto utomlands?
Du är välkommen att kontakta oss på tel. 0752-48 49 30 eller via chatt/meddelande i District.
Relaterat innehåll

Produkter
Handel med utlandet: Så begränsar du risken
Det är relativt säkert att handla med länder i västvärlden. Men export och import kan innebära en ökad ekonomisk risk.

Produkt
Valutahandel
Vi erbjuder företag med exponering mot marknader utanför Sverige rådgivning kring hantering av valutarisker. Våra specialister hjälper företag att analysera effekterna av valutarörelsers påverkan på resultat, balansräkning och kassaflöden.

Tema
Internationell handel
På den här sidan har vi samlat råd och tips som kan hjälpa ditt företag vid handel med utlandet.