Ligg steget före med rätt planering

För många företagare är december en extra intensiv månad och det är många datum och händelser att komma ihåg. Vår rådgivare Hanna Östberg tipsar om prioriteringar på ”att göra-listan” samt varför du kanske blivit kontaktad av oss.

Kom ihåg att kolla upp:

  • Datum för lönehantering
    I år är julafton på en söndag och för att löner ska kunna betalas ut fredagen innan, den 22/12, måste lönefilen vara inskickad och godkänd senast 20/12 kl.18:30.
    För manuella löneutbetalningar är stopptiden 21/12 kl.12:30.
    Se fler stopptider här.
  • Avdrag för representation och personalfest
    Du vet väl om att avdragsrätten för representationsmåltider som till exempel lunch och middag slopades 1:a januari 2017. Däremot får företag göra momsavdrag på utgifter för representationsmåltider upp till 300 kr per person exklusive moms. Utlägg för dryck och enklare förtäring av mindre värde såsom exempelvis kaffe, bulle och enklare smörgås är fortfarande avdragsgilla. Läs mer om årets regler för representation och julbord för anställda på Skatteverket hemsida.
  • Inför resan
    Utforska vilka reseförsäkringar och förmåner som ingår i ditt företagskort – de kan underlätta på resan. Likaså våra business-appar Mobile och Tablet Business, med dem kan du enkelt hantera företagets ekonomi när och var du vill.
  • Pension
    Som företagare bör du sätta av minst 4,5 % av din lön i ett långsiktigt sparande för att kompensera utebliven tjänstepension. Och du som är arbetsgivare, kom ihåg att 35 % av den anställdes pensionsgrundande lön är avdragsgill när du erbjuder anställda en tjänstepension. Läs mer här.
  • Fler praktiska tips
    På vår hemsida har vi samlat ytterligare tips & råd samt listat viktiga saker att komma ihåg inför årsskiftet.

Har du blivit kontaktad av oss?
Om du har fått brev eller mejl av oss kan det bero på någon av dessa anledningar.

I augusti 2017 infördes en ny penningtvättslag. Kortfattat innebär den att banker måste göra en bedömning av risken att användas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Förutom att uppfylla finansinspektionens krav, ser vi på banken detta som en möjlighet att stärka samarbetet med dig som är företagskund. Genom att kontakta dig och ställa ett antal frågor får vi en djupare kunskap om din bransch och verksamhet. Även om ditt företag varit kund hos banken sedan länge kan det dyka upp kompletterande frågor, som till exempel hur ägandet i ditt bolag ser ut nu och vem som är verklig huvudman. Detta arbete sker löpande och fortsätter under 2018.

Du kan också ha fått brev av oss gällande villkorsförändringar. Det är ett led i förberedelserna för att kunna erbjuda inloggning och signering i Business Online med hjälp av BankID. Håll utkik – mer info kommer efter årsskiftet.

Har du frågor är du alltid välkommen att ringa eller chatta med oss.

God jul & Gott Nytt År
önskar vi på Kundservice Företag

Hanna Östberg, Danske Bank

Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.