Olika former av bedrägeri

Bedrägeri på nätet förekommer i många former, men går nästan alltid ut på samma sak: Att komma över dina pengar! IT-bedragarnas uppfinningsrikedom har inga gränser. De använder e-postmeddelanden, sms, sociala medier och telefonsamtal för att komma åt din personliga information. De fortsätter också att hitta nya vägar när de gamla knepen blivit för uppenbara.

Varning för bedrägerier

Just nu förekommer bedrägerier via sms där kunder uppges ringa ett nummer för att spärra sina kort. Korrekta nummer till spärrservice hittar du nedan.

Vi har sagt det många gånger förr men det tål att upprepas då konsekvenserna för den drabbade ofta blir omfattande. Det förekommer bland annat att bedragare skickar sms där de utger sig att vara från banken, där de uppmanar mottagaren att klicka på länkar i meddelandet. Var därför alltid aktsam med vilka länkar du klickar på.

Det förekommer också att bedragare försöker locka dig att lämna ut din kod till ditt BankID och/eller kortnummer och koder. Lämna ALDRIG ut dina inloggningsuppgifter eller koder till någon via telefon, sms, e-mail eller i sociala medier. Vi som bank ringer aldrig upp dig och ber att du identifierar dig genom att lämna ut dessa uppgifter. Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri, spärra omedelbart dina BankIDn och/eller kort, kontakta din bank och gör en polisanmälan. Dela och tipsa dina vänner!


Spärra kort

Du kan spärra dina kort i appen eller Hembanken.

Har du inte tillgång till de digitala tjänsterna kan du ringa
Kundservice Kort: 0771-570 570.
För dig med kontopaket Guld eller Platinum, ring Spärrservice 0771-72 00 72.

De vanligaste typerna av bedrägeri