Frågor och svar om kort

Kort

  • Hur spärrar jag mitt kort?

    Du kan spärra ditt kort både i Mobilbanken och i Hembanken.

    Så här spärrar du ditt kort i Mobilbanken

    1. Tryck på knappen "Kort" som är placerad längst upp till höger när du loggat in i Mobilbanken.
    2. Klicka på det kort som du vill spärra.
    3. Dra "slidern" till höger för att spärra ditt kort.


    Så här spärrar du ditt kort i Hembanken

    1. Logga in i Hembanken.
    2. Tryck på fliken "Kort" och välj "Kortöversikt".

    3. På sidan "Kortöversikt" klickar du på det kort som du vill spärra.

    4. På sidan "Kortdetaljer" hittar du knappen "Spärra kort" och trycker på den för att spärra ditt kort.


    Om du inte har tillgång till Hembanken eller Mobilbanken är du välkommen att kontakta vår kundservice som hjälper dig, då ett förlorat kort ska spärras omgående.

    Kundservice Kort: 0771-570 570

    Spärrservice

    Spärrservice ingår i kontopaketen Danske Platinum och Danske Guld och gör att du kan spärra hela familjens svenska betal- och kreditkort samt övriga värdehandlingar som körkort, pass och mobiltelefonabonnemang. Allt med ett enda telefonsamtal. Läs mer om tjänsten här.

    Om du har MasterCard Platinum har du tillgång till en uppgraderad tjänst, Spärrservice Platinum.

  • Vad gäller i min reseförsäkring i samband med Covid-19?

    Avbeställningsskyddet gäller generellt inte om du inte längre vill åka på din resa eller inte kan pga restriktioner.

    Kontakta ditt flygbolag för att höra om vad som gäller. Flera flygbolag är just nu generösa med ombokningar. Du kan också använda avbeställningsskyddet om du blir sjuk innan resa.

    Har du övriga frågor kring din Reseförsäkring, kontakta Moderna försäkringar på telefon 0752-48 01 00.

    Du kan också läsa mer på sidan "Så gäller reseförsäkringen för dig som kund hos Danske Bank".

  • Jag har glömt min PIN-kod, hur gör jag?

    I Mobilbanken kan du se din PIN-kod, här hittar du din PIN-kod: 

    1. Kicka på ”Kort” längst upp på skärmen
    2. Välj aktuellt kort
    3. Klicka på ”Visa PIN-kod”
    4. Verifiera med samma metod du loggat in med (BankID/Lösenord)
    5. Tryck på ”Håll ned för att se PIN-koden”

    Säkerställ att ingen annan kan se din skärm.
    Du kan även beställa en återutskrift av PIN-brevet via Hembanken. Du hittar beställningen under pilen till höger om saldot för det konto kortet är knutet till. Välj "Återbeställ PIN-kod".

  • Kan jag ha samma PIN-kod till alla kort?
    Hos oss kan du få en gemensam PIN-kod för alla dina kort. Det blir både enklare att komma ihåg och säkrare. Det har visat sig att det är vanligare att skriva ner sina PIN-koder om man har flera olika. Därmed löper man större risk att någon obehörig får tillgång till dem.

    Om du inte har några kort
    När du är kund hos oss får du automatiskt minst ett kort. Beställer du fler kort får du samma PIN-kod för alla kort vi utfärdar.

    Om du har flera kort med olika PIN-koder
    Har du flera kort hos oss med olika PIN-koder kan du själv beställa gemensam PIN-kod i Hembanken. I Hembanken väljer du menyn Kort och Valuta och sedan Kortöversikt. Du kan även kontakta Kundservice.
  • Det har skett en okänd transaktion på mitt kort, vad ska jag göra?

    Spärra ditt kort och skicka in ett reklamationsärende till banken. Du når kortreklamationen inloggad i Hembanken via "Kort - Kortöversikt". Klicka på pilen framför aktuellt kort och välj "Kortreklamation". Du kan även fylla i reklamationsblanketten som du hittar här.

    Du kan läsa mer om kortreklamationer här

  • Hur beställer jag ett nytt kort?

    Du beställer enklast ett nytt kort via mobil- eller internetbanken.

    I internetbanken: Klicka på pilen till höger om saldot för det konto kortet är knutet till. Välj sedan "Beställ ersättningskort". Bekräfta åtgärden med din säkerhetslösning.

    I mobilbanken: Klicka på fliken ”Kort” i övre menyn och gå in under ”Beställa kort”.

  • Hur ändrar jag regionspärr på kortet?
    Du registrerar regionspärr för ditt kort i Hembanken under menyn "Kort". Välj kortöversikt. Klicka på den lilla fyrkanten med en pil till vänster om aktuellt kort, välj "Regionspärr" och fyll i önskade val. Du kan även ändra regionspärren för kortet i Danske Banks app.
  • Jag har ett kombokort med två funktioner, hur fungerar det?

    Kombokortet ger dig möjligheten att betala på två sätt, antingen mot kredit eller direkt mot kontot.

    Kreditkort: Du kan använda kortet som ett vanligt kreditkort i butiker och automater och få köpet på faktura. Välj då kredit i terminalen när du betalar.
    Bankkort: Välj debet när du betalar så dras pengarna direkt från ditt konto som kortet är knutet till.

  • Har jag en reseförsäkring på mitt kort från Danske Bank?

    Betalar du minst hälften av din resa via konto eller kort som ingår i något av nedanstående kontopaket ingår en försäkring omfattande avbeställningsskydd, försening, olycksfall, självriskskydd och allrisk, som komplement till dina övriga försäkringar. 

    • Danske Platinum
    • Danske Guld
    • Danske Ung/Danske Student
    • Guldkort eller Platinumkort beställda utan kontopaketskoppling

    Läs mer om reseförsäkring här

    Vid specifika frågor gällande reseförsäkring är du välkommen att kontakta Moderna Försäkringar på telefonnummer 0752-48 01 00.

  • Vad kostar det att göra uttag i bankomat i utlandet?
    Kostnaden för att göra kontantuttag i bankomater i utlandet kostar olika beroende på kort. I vår prislista kan du se vad som gäller för ditt kort.
    Se mer i vår prislista
  • Kan jag bestämma min egen PIN-kod på mina kort?
    Nej, du kan inte själv välja PIN-kod men det går bra att ha samma PIN till alla dina kort.
  • Hur fungerar det med växlingskurs när jag betalar med mitt kort utomlands?
    Kortuttag och köp som görs i utlandet får först en preliminär kurs. Definitiv kurs sätts på transaktionens bokföringsdag. Då tillkommer även ett valutaväxlingspåslag på 1,75 procent. Växlingspåslaget ska täcka bankens och Mastercards kostnader för valutatransaktionen. Eftersom den definitiva kursen sätts i efterhand, kan man således aldrig på förhand få information om vilken kurs som gäller för kortköp under en specifik dag.
  • Hur anmäler jag skada eller avbeställning?

    Du anmäler försäkringsärende, förlust eller reseskada till Moderna Försäkringar.

    Till anmälan

  • Har jag några erbjudanden kopplat till mitt kort?
  • Hur spärrar jag mitt kort?

    Hur spärrar jag mitt kort?

    • Spärra ditt kort i Hembanken
      Du hittar funktionen under menyn "Kort och valuta" och därefter menyn ”Kortöversikt”.

    • Spärra ditt kort i appen
      Du hittar funktionen under menyn "Kort".


    Om du inte har tillgång till Hembanken eller appen är du välkommen att kontakta vår kundservice som hjälper dig, då ett förlorat kort ska spärras omgående.

    Kundservice Kort: 0771-570 570

    Spärrservice

    Spärrservice ingår i kontopaketen Danske Platinum och Danske Guld och gör att du kan spärra hela familjens svenska betal- och kreditkort samt övriga värdehandlingar som körkort, pass och mobiltelefonabonnemang. Allt med ett enda telefonsamtal. Läs mer om tjänsten här.

    Om du har MasterCard Platinum har du tillgång till en uppgraderad tjänst, Spärrservice Platinum.

  • Vad gäller i min reseförsäkring i samband med coronaviruset?

    Vad gäller i min reseförsäkring i samband med coronaviruset?

    Avbeställningsskyddet gäller generellt inte om du inte längre vill åka på din resa eller inte kan pga restriktioner.

    Kontakta ditt flygbolag för att höra om vad som gäller. Flera flygbolag är just nu generösa med ombokningar. Du kan också använda avbeställningsskyddet om du blir sjuk innan resa.

    Har du övriga frågor kring din Reseförsäkring, kontakta Moderna försäkringar på telefon 0752-48 01 00.

  • Jag har glömt min pinkod, hur gör jag?

    Jag har glömt min pinkod, hur gör jag?

    I Mobilbanken kan du se din PIN-kod,här hittar du din PIN-kod: 

    1. Kicka på ”Kort” längst upp på skärmen
    2. Välj aktuellt kort
    3. Klicka på ”Visa PIN-kod”
    4. Verifiera med samma metod du loggat in med (BankID/Lösenord)
    5. Tryck på ”Håll ned för att se PIN-koden”

    Säkerställ att ingen annan kan se din skärm.


    Du kan även beställa en återutskrift av PIN-brevet via Hembanken. Du hittar beställningen under pilen till höger om saldot för det konto kortet är knutet till. Välj "Återbeställ PIN-kod".

  • Kan jag ha samma pinkod till flera kort?

    Kan jag ha samma pinkod till flera kort?

    Hos oss kan du få en gemensam PIN-kod för alla dina kort. Det blir både enklare att komma ihåg och säkrare. Det har visat sig att det är vanligare att skriva ner sina PIN-koder om man har flera olika. Därmed löper man större risk att någon obehörig får tillgång till dem.

    Om du inte har några kort
    När du är kund hos oss får du automatiskt minst ett kort. Beställer du fler kort får du samma PIN-kod för alla kort vi utfärdar.

    Om du har flera kort med olika PIN-koder
    Har du flera kort hos oss med olika PIN-koder kan du själv beställa gemensam PIN-kod i Hembanken. I Hembanken väljer du menyn Kort och Valuta och sedan Kortöversikt. Du kan även kontakta Kundservice.
  • Det har skett en okänd transaktion på mitt kort, vad gör jag?

    Det har skett en okänd transaktion på mitt kort, vad gör jag?

    Spärra ditt kort och skicka in ett reklamationsärende till banken. Du når kortreklamationen inloggad i Hembanken via "Kort - Kortöversikt". Klicka på pilen framför aktuellt kort och välj "Kortreklamation". Du kan även fylla i reklamationsblanketten som du hittar här.

    Du kan läsa mer om kortreklamationer här

  • Hur beställer jag ett nytt kort?

    Hur beställer jag ett nytt kort?

    Du beställer enklast ett nytt kort via mobil- eller internetbanken.

    I internetbanken: Klicka på pilen till höger om saldot för det konto kortet är knutet till. Välj sedan "Beställ ersättningskort". Bekräfta åtgärden med din säkerhetslösning.

    I mobilbanken: Klicka på fliken ”Kort” i övre menyn och gå in under ”Beställa kort”.

  • Hur ändrar jag regionspärr på kortet?

    Hur ändrar jag regionspärr på kortet?

    Du registrerar regionspärr för ditt kort i Hembanken under menyn "Kort". Välj kortöversikt. Klicka på den lilla fyrkanten med en pil till vänster om aktuellt kort, välj "Regionspärr" och fyll i önskade val. Du kan även ändra regionspärren för kortet i Danske Banks app.
  • Jag har ett kombokort med två funktioner, hur fungerar det?

    Jag har ett kombokort med två funktioner, hur fungerar det?

    Kombokortet ger dig möjligheten att betala på två sätt, antingen mot kredit eller direkt mot kontot.

    Kreditkort: Du kan använda kortet som ett vanligt kreditkort i butiker och automater och få köpet på faktura. Välj då kredit i terminalen när du betalar.
    Bankkort: Välj debet när du betalar så dras pengarna direkt från ditt konto som kortet är knutet till.
  • Har jag en reseförsäkring på mitt kort från Danske Bank?

    Har jag en reseförsäkring på mitt kort från Danske Bank?

    Betalar du minst hälften av din resa via konto eller kort som ingår i något av nedanstående kontopaket ingår en försäkring omfattande avbeställningsskydd, försening, olycksfall, självriskskydd och allrisk, som komplement till dina övriga försäkringar. 

    - Danske Platinum
    - Danske Guld
    - Danske Ung/Danske Student
    - Guldkort eller Platinumkort beställda utan kontopaketskoppling

    Läs mer om reseförsäkring här

    Vid specifika frågor gällande reseförsäkring är du välkommen att kontakta Moderna Försäkringar på telefonnummer 0752-48 01 00.

  • Vad kostar det att göra uttag i bankomat i utlandet?

    Vad kostar det att göra uttag i bankomat i utlandet?

    Kostnaden för att göra kontantuttag i bankomater i utlandet kostar olika beroende på kort. I vår prislista kan du se vad som gäller för ditt kort.

    Se mer i vår prislista
  • Kan jag bestämma min egen PIN-kod på mina kort?

    Kan jag bestämma min egen PIN-kod på mina kort?

    Nej, du kan inte själv välja PIN-kod men det går bra att ha samma PIN till alla dina kort.
  • Vad kostar det att göra ett uttag i bankomat i utlandet?

    Vad kostar det att göra ett uttag i bankomat i utlandet?

    Kostnaden för att göra kontantuttag i bankomater i utlandet kostar olika beroende på kort. I vår prislista kan du se vad som gäller för ditt kort.

    Se mer i vår prislista
  • Hur fungerar det med växlingskurs när jag betalar med mitt kort utomlands?

    Hur fungerar det med växlingskurs när jag betalar med mitt kort utomlands?

    Kortuttag och köp som görs i utlandet får först en preliminär kurs. Definitiv kurs sätts på transaktionens bokföringsdag. Då tillkommer även ett valutaväxlingspåslag på 1,75 procent. Växlingspåslaget ska täcka bankens och Mastercards kostnader för valutatransaktionen. Eftersom den definitiva kursen sätts i efterhand, kan man således aldrig på förhand få information om vilken kurs som gäller för kortköp under en specifik dag.
  • Hur anmäler jag skada eller avbeställning?

    Hur anmäler jag skada eller avbeställning?

    Du anmäler försäkringsärende, förlust eller reseskada till Moderna Försäkringar.

    Till anmälan