Frågor och svar om våra bolån

Här hittar du frågor och svar om bolån. Saknar du något finns våra kontaktuppgifter längst ned på sidan.

Ansök om bolån   Ansök om lånelöfte – svar på 7 sekunder!

  • Hur går jag tillväga för att flytta mina lån till er?

    Hur går jag tillväga för att flytta mina lån till er?

    Vad roligt att du är intresserad av vårt bolån! Vi hjälper dig med dina bostadsaffärer så att du kan agera snabbt och känna dig trygg när rätt tillfälle dyker upp. Egen kontantinsats är minst 15 % av bostadens värde för villa/bostadsrätt/fritidshus. För att kunna göra en bedömning av dina möjligheter att låna hos oss och för att kunna erbjuda dig bästa möjliga villkor behöver vi få mer information av dig – både om fastigheten/bostadsrätten och om din ekonomi i övrigt.

    Om du redan är kund hos oss ansöker om bolån via internetbanken. När din ansökan är beviljad kontaktar vi dig för att boka in ett möte med rådgivare för en fortsatt diskussion gällande räntor och villkor. 

    Gör så här:

    1. Logga in i Internetbanken
    2. Välj menyn Lån
    3. Klicka på Nytt lån eller kredit
    4. Läs mer om våra olika låneprodukter och välj Ansök om Bolån
    5. Fyll i uppgifterna och sänd in formuläret

     

    Är du inte kund hos oss ännu? Då kan du snabbt och enkelt ansöka om ett bolån online.

    Ansök om bolån   Ansök om lånelöfte – svar på 7 sekunder!

    Läs mer om våra bolån här. 

    Varmt välkommen med din ansökan!

  • Hur ansöker jag om ett nytt bolån/lånelöfte?

    Hur ansöker jag om ett nytt bolån/lånelöfte?

    För att ansöka om ett nytt lån väljer du menyn "Lån" i Hembanken. Klicka sedan på "Nytt lån" och fyll i ansökan. Du får svar på din ansökan inom några dagar. När din ansökan är beviljad kontaktar vi dig för att boka in ett möte hos en av våra rådgivare så ni kan diskutera villkor.
  • Hur utökar jag mitt bolån?

    Hur utökar jag mitt bolån?

    För att vi ska kunna ta ställning till en utökning behöver vi få in en låneansökan från dig/er. Vi återkommer med svar till internetbanken. Minsta belopp för att utöka befintligt bolån är 100 000 kr.

    Gör så här:

    1. Gå in under menyn Lån i Hembanken.
    2. Klicka på Nytt lån eller kredit
    3. Läs mer om våra olika låneprodukter och välj Ansök om Bolån. Nu länkas du till vår hemsida i ett nytt internetfönster.
    4. Fyll i uppgifterna och sänd in formuläret.
  • Vad kan jag få för ränta på mina bolån hos er?

    Vad kan jag få för ränta på mina bolån hos er?

    Priset du betalar är beroende av hur mycket du samlar hos oss. Vi vill vara en bank som är skräddarsydd för dig – som kan svara på dina förväntningar utefter just dina behov.  Programmet ger dig enkelhet, snabbhet, tillgänglighet och kompetens på dina villkor – du väljer vilken servicenivå du vill ha. Principen är enkel, ju mer affärer du väljer att anförtro oss desto mer service får du.

    Se alla bolåneräntor

    Om du är medlem i ett förbund som tillhör SACO eller TCO har du förmånlig ränta hos oss som du hittar via www.danskebank.se/saco respektive www.danskebank.se/tco.

  • Lånar ni ut till kontantinsatsen eller måste man ha 15 % kontant?

    Lånar ni ut till kontantinsatsen eller måste man ha 15 % kontant?

    Nej, vi lånar inte ut till kontantinsats utan egen insats på 15 % är ett krav för att vi ska bevilja lån. 

  • Hur mycket kan jag max få låna?

    Hur mycket kan jag max få låna?

    Om du vill låna för att köpa en ny bostad innan köpet är helt klart bör du först ansöka om ett lånelöfte. Med ett lånelöfte vet du på förhand hur mycket du kan låna av oss och är väl förberedd vid en budgivning.

    Gör så här:

    1. Markera menyn Lån och välj Nytt lån eller kredit.
    2. Klicka på den gröna knappen Ansök om Bolån
    3. Markera lånelöfte i formuläret.

    Du är givetvis också välkommen att kontakta oss på telefon 0771-544 544 om du har frågor och funderingar kring våra bostadslån.

  • Hur binder jag mitt bolån?

    Hur binder jag mitt bolån?

    Du binder ditt bolån genom att fylla i en bindningsblankett. Blanketten finns att skriva ut via Hembanken under menyn "Lån" väljer du "Binda lån". Du kan antingen faxa eller posta blanketten. Efter att lånet bundits skickar vi en bekräftelse till dig. Har du faxat in blanketten till oss måste även originalet skickas in till oss inom två dagar.

    Du kan när som helst binda ett lån som har 3 månaders bindningstid.

    Hos oss gör du det genom denna bindningsblankett (pdf 333 kb). Tänk på att alla låntagare måste skriva under blanketten. Du kan antingen faxa eller posta blanketten. Efter att lånet bundits skickar vi en bekräftelse till dig. Ring oss gärna på telefon 0771-544 544 om du har några frågor.

    Faxa

    Skriv ut och fyll i blanketten. Faxa den sedan till oss på faxnummer: 0752-48 47 53. Vi binder ditt lån samma dag om vi får blanketten innan kl 16.00. Annars binds lånet följande bankdag. Har du faxat in blanketten måste även originalet skickas till oss inom två dagar.


    Posta

    Du kan också posta bindningsblanketten. Lånet binds den dagen postad bindningsblankett inkommer till banken.

    Skicka blanketten till:

    Danske Bank, Sverige Filial Personal Banking Operations Box 328 581 03 Linköping

     

  • Varför ändras den totala räntekostnaden för mitt lån varje månad?

    Varför ändras den totala räntekostnaden för mitt lån varje månad?

    För att beräkna ränta på bolån Danske Premium och Danske Bolån Fast används följande formel:
    Låneskulden x aktuell räntesats/360 x antalet räntedagar

    Topplån (privatbostadslån) och privatlån beräknas enligt nedan:
    Låneskulden x aktuell räntesats/365 (366 vid skottår) x antalet verkliga dagar i månaden

  • Hur gör jag en extraamortering på mitt lån?

    Hur gör jag en extraamortering på mitt lån?

    Vill du göra en extraamortering på ditt bolån kontaktar du oss via säkert meddelande i mobilbanken/Hembanken. Du kan även ringa vår Kundservice. Tänk på att du alltid behöver identifiera dig via BankID eller kodbox när du ringer. Om du har ett Danske Bolån 3M är det ingen kostnad för extraamorteringen men om ditt lån är bundet kan det uppkomma en kostnad i form av ränteskillnadsersättning.
  • Jag behöver ett amorteringsunderlag från min bank – hur gör jag?

    Jag behöver ett amorteringsunderlag från min bank – hur gör jag?

    Om du är kund i Danske Bank så kontaktar du oss via säkert meddelande i mobilbanken/Hembanken. Du kan även ringa till vår kundservice.

    Tänk på att du alltid behöver kunna identifiera dig via BankID eller kodbox när du ringer oss. Är du kund i en annan bank men funderar på att byta till oss så behöver du först kontakta din nuvarande bank för ett amorteringsunderlag. På grund av banksekretessen kan dessa uppgifter inte lämnas direkt mellan bankerna utan du som kund måste själv begära ut dem.

  • Vad betalar jag i ränta?

    Vad betalar jag i ränta?

    Ta reda på vad räntesatserna är på dina lån och krediter. Du kan också se räntesatsen för dina konton och kort.    

    Gör så här:

    1. Logga in i Hembanken
    2. Klicka på Konton och välj sedan
    3. Kontoöversikt
    4. Välj det lån du vill se räntesatsen på
    5. Välj fliken Villkor
    6. Du hittar aktuella räntesatser under rubriken Ränta
  • Køb af bolig i Sverige

    Køb af bolig i Sverige

    Går du med tanker om at flytte til Sverige, er der mange ting der skal overvejes. Vi har mulighed for at hjælpe dig på begge sider af sundet og dermed hele vejen.
    Danske Bank i Sverige er en del af Danske Bank-koncernen og har mere end 50 afdelinger.
    Vi har i flere år hjulpet kunder, der har ønsket at flytte til Sverige, og ved derfor, hvad du skal tage hensyn til, når du arbejder i Danmark og bor i Sverige.

    Læs mere