Betalning och överföring

Här hittar du frågor och svar om betalning. Saknar du något finns våra kontaktuppgifter längst ned på sidan.

 

  • Var hittar jag fakturan för mitt kreditkort och hur betalar jag?

    Var hittar jag fakturan för mitt kreditkort och hur betalar jag?

    För dig som har Hembanken skickas fakturan elektroniskt till ditt eArkiv/e-Boks, som du hittar under menyn "Avtal & eArkiv" - "eArkiv Danske Bank". 

    Fakturan skickas kring den 15:e varje månad och ska vara betald den sista bankdagen i månaden. Du har möjlighet att välja mellan olika betalningsmodeller. Antingen dras fakturabeloppet automatiskt från ditt konto varje månad eller så väljer du att betala med inbetalningskortet som kommer med fakturan. Du kan också när som helst göra en överföring till kontot så regleras skulden per automatik. Observera att en överföring/inbetalning till kreditkontot mellan fakturans skapande (15:e) och förfallodatum (sista i månaden) inte avräknas från fakturabeloppet utan räknas till innevarande fakturaperiod. Du väljer själv hur stor del av den utnyttjade krediten du vill betala varje månad.
  • Hur tar jag bort en betalning  i Hembanken?

    Hur tar jag bort en betalning  i Hembanken?

    Alla Bank- och PlusGiro-betalningar samt överföringar som har status "Väntar" kan du själv ta bort fram till kl. 24:00 före betalningsdagen. På sidan där du ser dina kontotransaktioner klickar du på transaktionstexten och därefter på knappen "Ta bort". Om en betalning har status "Utförd" kan du inte ta bort den.
  • Vad har Danske Bank för BIC/SWIFT?

    Vad har Danske Bank för BIC/SWIFT?

    Danske Banks BIC/SWIFT-adress är DABASESX.
  • Vad har alla banker för clearingnummer?

    Vad har alla banker för clearingnummer?

    Bank

    Clearing-
    nummerserie

    Max antal siffror i kontonummer (exkl. clearingnr)

    Amfa Bank

    9660-9669

    7

    Avanza Bank

    9550-9569

    7

    Bluestep Finans

    9680-9689

    7

    BNP Paribas Fortis

    9470-9479

    7

    Citibank International Plc, Sweden Branch

    9040-9049

    7

    Danske Bank A/S, Sverige Filial

    1200-1399
    2400-2499

    7

    Danske Bolån

    1200-1399

    7

    DNB Bank ASA, filial Sverige

    9190-9199

    7

    Forex Bank AB

    9400-9449

    7

    Handelsbanken

    6000-6999

    7

    ICA Banken

    9270-9279

    7

    IKANO Banken

    9170-9179

    7

    Länsförsäkringar Bank

    9020-9029
    3400-3409
    9060-9069

    7

    Lån og Spar Bank Sverige

    9630-9639

    7

    Marginalen Bank

    9230-9239

    7

    Nordax Bank AB

    9640-9649

    7

    Nordea

    1100-1199
    1401-2099
    3000-3399
    3410-4999

    7

    Nordea - PlusGirot

    9500-9549
    9960-9969

    10

    Nordnet Bank

    9100-9109

    7

    Resurs Bank AB

    9280-9289

    7

    Royal Bank of Scotland

    9090-9099

    7

    Santander Consumer Bank AS

    9460-9469

    7

    SBAB

    9250-9259

    7

    SEB

    5000-5999
    9120-9124
    9130-9149

    7

    Skandiabanken AB

    9150-9169

    7

    Sparbanken Syd

    9570-9579

    10*

    Sparbanken Öresund

    9300-9349

    10*

  • Hur fungerar det med växlingskurs när jag betalar med mitt kort utomlands?

    Hur fungerar det med växlingskurs när jag betalar med mitt kort utomlands?

    Kortuttag och köp som görs i utlandet får först en preliminär kurs. Definitiv kurs sätts på transaktionens bokföringsdag. Då tillkommer även ett valutaväxlingspåslag på 1,75 procent. Växlingspåslaget ska täcka bankens och Mastercards kostnader för valutatransaktionen. Eftersom den definitiva kursen sätts i efterhand, kan man således aldrig på förhand få information om vilken kurs som gäller för kortköp under en specifik dag.
  • Vilken växelkurs gäller vid utlandsbetalning?

    Vilken växelkurs gäller vid utlandsbetalning?

    Växelkursen fastställs i samband med att betalningen utförs. Du kan se våra kurser längst ner på hemsidan, klicka på raden med valutakurser. Observera att dessa uppdateras endast en gång per dag, omkring kl. 10, och därför är indikativa. Växelkurserna kan förändras under dagen och vi har inte möjlighet att på förhand uppge den exakta växelkurs din betalning kommer att få.
  • Hur gör jag en utlandsbetalning?

    Hur gör jag en utlandsbetalning?

    I Hembanken på startsidan väljer du pilen till höger om saldot för det konto du vill betala från. Välj sedan "Betala till utlandet". För att din utlandsbetalning ska genomföras så snabbt, säkert och billigt som möjligt ska du ange följande uppgifter: 

    - Namn, adress och land till betalningsmottagaren
    - Betalningsmottagarens kontonummer i den mottagande banken 
    - Betalningsmottagarens BIC/SWIFT-adress eller bank, namn och adress

    Har du fått ytterligare konto- eller betalningsuppgifter från mottagaren, som BSB-, ABA-, Fedwire- eller Routingnumber skall detta nummer skrivas in vid ”Nationell clearingkod” under ”Bankuppgifter” vid registrering av betalningen i Hembanken. Ett BSB-nummer inleds AU följt av sex siffror och ett ABA-/FedWire-/Routingnummer inleds FW följt av nio siffror.

    Observera! En utlandsbetalning kan innebära en exponering för valutarisker, framförallt om du väljer växling i mottagarbanken genom att skicka betalningen i SEK. För att betalningen ska växlas till den valutakurs Danske Bank tillämpar ska du därför välja att skicka betalningen i den valuta som mottagaren uppgett. Du bör dessutom alltid välja alternativet att avsändare och mottagare delar på eventuella avgifter kopplade till betalningen för att garanterat endast erläggas avgifter enligt Danske Banks prislista.
  • Vad kostar det att göra ett uttag i bankomat i utlandet?

    Vad kostar det att göra ett uttag i bankomat i utlandet?

    Kostnaden för att göra kontantuttag i bankomater i utlandet kostar olika beroende på kort. I vår prislista kan du se vad som gäller för ditt kort.

    Se mer i vår prislista