Betalning och överföring

Här hittar du frågor och svar om betalning. Längre ner på sidan finner du svar på frågor om utlandsbetalningar.

 

  • Hur ser jag kommande betalningar från mitt konto?

    Hur ser jag kommande betalningar från mitt konto?

    Om du klickar på kontot och går in under transaktioner och väljer framtida så ser du framtida betalningar. Detta går att se både i Hembanken och i appen. 

  • Var hittar jag fakturan för mitt kreditkort och hur betalar jag?

    Var hittar jag fakturan för mitt kreditkort och hur betalar jag?

    För dig som har Hembanken skickas fakturan elektroniskt till ditt eArkiv/e-Boks, som du hittar under menyn "Avtal & eArkiv" - "eArkiv Danske Bank". 

    Fakturan skickas kring den 15:e varje månad och ska vara betald den sista bankdagen i månaden. Du har möjlighet att välja mellan olika betalningsmodeller. Antingen dras fakturabeloppet automatiskt från ditt konto varje månad eller så väljer du att betala med inbetalningskortet som kommer med fakturan. Du kan också när som helst göra en överföring till kontot så regleras skulden per automatik. Observera att en överföring/inbetalning till kreditkontot mellan fakturans skapande (15:e) och förfallodatum (sista i månaden) inte avräknas från fakturabeloppet utan räknas till innevarande fakturaperiod. Du väljer själv hur stor del av den utnyttjade krediten du vill betala varje månad.
  • Hur tar jag bort en betalning  i Hembanken?

    Hur tar jag bort en betalning  i Hembanken?

    Alla Bank- och PlusGiro-betalningar samt överföringar som har status "Väntar" kan du själv ta bort fram till kl. 24:00 före betalningsdagen. På sidan där du ser dina kontotransaktioner klickar du på transaktionstexten och därefter på knappen "Ta bort". Om en betalning har status "Utförd" kan du inte ta bort den.
  • Vad har Danske Bank för SWIFT/BIC?

    Vad har Danske Bank för SWIFT/BIC?

    Danske Banks SWIFT/BIC-adress är DABASESX.
  • Hur hittar jag SWIFT/BIC?
  • Vad är SWIFT/BIC?

    Vad är SWIFT/BIC?

    SWIFT är en förkortning av Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication. BIC-kod är det samma som SWIFT. Systemet bygger på internationell standard. Det betyder att alla betalningar måste innehålla korrekt och fullständig information om mottagarens bank, detta via SWIFT/BIC.

    Med SWIFT/BIC kan du skapa en enda ingång till alla dina banker runt om i världen. Du kan skicka betalningsinstruktioner och ta emot rapporter från olika banker i olika länder via SWIFT-nätet.

    En SWIFT/BIC består av 8 eller 11 tecken. Exempel: DABASESX Danske Bank Sverige
    Observera att SWIFT/BIC alltid skrivs utan mellanslag, bindestreck eller punkter.

    Tecken 1-4

    Förkortning av bankens namn

    DABA

    = Danske Bank

    Tecken 5-6

    Landskod

    SE

    = Sverige

    Tecken 7-8

    Ort

    SX

    = Stockholm

    Tecken 9-11

    Filial

     

    = Branch, krävs till vissa banker i vissa länder.

  • Vad är IBAN?

    Vad är IBAN?

    IBAN står for International Bank Account Number (internationellt bankkontonummer). Det är ett nummer, som är kopplat till alla konton i EU-länderna och Norge, Schweiz, Liechtenstein, Ungern och Turkiet. IBAN är en kod, som identifierar landet, var kontot hör hemma kontohavarens bank och kontonumret.

    Varför använda IBAN?
    IBAN gör gränsöverskridande betalningar enklare och ger banken möjlighet att kunna kontrollera omedelbart efter mottagandet att kontonumret är korrekt. Detta leder till en snabb insättning till kontot och man undviker avgifter för manuell hantering av betalningar.

    Uppbyggnaden av IBAN
    IBAN är en internationell standard (ISO 13.616). Antalet omfattar maximalt 34 alfanumeriska tecken, som är strukturerade enligt följande:

    • Två skrivelser representerar hemland för bankkontot (landskod med två bokstäver, till exempel SE för Sverige).
    • Två nummer är kontrollsiffror.
    • Högst 30 alfanumeriska tecken som identifierar banken och kontonummer.

    Var hittar jag mitt IBAN?

      1. Logga in i Hembanken.
      2. Klicka på det konto du söker IBAN-nummer till.
      3. Välj fliken "Villkor". Här hittar du IBAN-numret till ditt konto.
    Du hittar också IBAN-numret genom att ta fram ett kontoutdrag för det önskade kontot. Till vänster under kontonamnet hittar du ditt kontos IBAN-nummer.

    Kontrollera IBAN Länder med IBAN

  • Vad har alla banker för clearingnummer?

    Vad har alla banker för clearingnummer?

    Bank

    Clearing-
    nummerserie

    Max antal siffror i kontonummer (exkl. clearingnr)

    Amfa Bank

    9660-9669

    7

    Avanza Bank

    9550-9569

    7

    Bluestep Finans

    9680-9689

    7

    BNP Paribas Fortis

    9470-9479

    7

    Citibank International Plc, Sweden Branch

    9040-9049

    7

    Danske Bank A/S, Sverige Filial

    1200-1399
    2400-2499

    7

    Danske Bolån

    1200-1399

    7

    DNB Bank ASA, filial Sverige

    9190-9199

    7

    Forex Bank AB

    9400-9449

    7

    Handelsbanken

    6000-6999

    7

    ICA Banken

    9270-9279

    7

    IKANO Banken

    9170-9179

    7

    Länsförsäkringar Bank

    9020-9029
    3400-3409
    9060-9069

    7

    Lån og Spar Bank Sverige

    9630-9639

    7

    Marginalen Bank

    9230-9239

    7

    Nordax Bank AB

    9640-9649

    7

    Nordea

    1100-1199
    1401-2099
    3000-3399
    3410-4999

    7

    Nordea - PlusGirot

    9500-9549
    9960-9969

    10

    Nordnet Bank

    9100-9109

    7

    Resurs Bank AB

    9280-9289

    7

    Royal Bank of Scotland

    9090-9099

    7

    Santander Consumer Bank AS

    9460-9469

    7

    SBAB

    9250-9259

    7

    SEB

    5000-5999
    9120-9124
    9130-9149

    7

    Skandiabanken AB

    9150-9169

    7

    Sparbanken Syd

    9570-9579

    10*

    Sparbanken Öresund

    9300-9349

    10*

  • Hur snabbt sker en betalning?

    Hur snabbt sker en betalning?

    • Om mottagaren har ett konto i Danske Bank betalas pengarna följande dag
    • Inom två dagar om mottagaren har konto i en annan bank
    • Om du gör betalningen på en dag som inte är bankdag sker den nästföljande bankdag. Betalningen går igenom senast två dagar efter det.
  • Hur fungerar det med växlingskurs när jag betalar med mitt kort utomlands?

    Hur fungerar det med växlingskurs när jag betalar med mitt kort utomlands?

    Kortuttag och köp som görs i utlandet får först en preliminär kurs. Definitiv kurs sätts på transaktionens bokföringsdag. Då tillkommer även ett valutaväxlingspåslag på 1,75 procent. Växlingspåslaget ska täcka bankens och Mastercards kostnader för valutatransaktionen. Eftersom den definitiva kursen sätts i efterhand, kan man således aldrig på förhand få information om vilken kurs som gäller för kortköp under en specifik dag.
  • Vad kostar det att göra ett uttag i bankomat i utlandet?

    Vad kostar det att göra ett uttag i bankomat i utlandet?

    Kostnaden för att göra kontantuttag i bankomater i utlandet kostar olika beroende på kort. I vår prislista kan du se vad som gäller för ditt kort.

    Se mer i vår prislista

Betalningar till och från utlandet

  • Hur gör jag en utlandsbetalning?

    Hur gör jag en utlandsbetalning?

    I Hembanken på startsidan väljer du pilen till höger om saldot för det konto du vill betala från. Välj sedan "Betala till utlandet".

    För att din betalning ska komma fram snabbt och säkert behöver du dessa uppgifter:

    • Belopp och valutaslag
    • Mottagarens namn, adress och land
    • Mottagarens kontonummer eller IBAN, som är ett krav inom EU/EES.
    • Mottagarens bankförbindelse, så kallad BIC/SWIFT-adress eller bankens namn och adress.

    Har du fått ytterligare konto- eller betalningsuppgifter från mottagaren, som BSB-, ABA-, Fedwire- eller Routingnumber skall detta nummer skrivas in vid ”Nationell clearingkod” under ”Bankuppgifter” vid registrering av betalningen i Hembanken. Ett BSB-nummer inleds AU följt av sex siffror och ett ABA-/FedWire-/Routingnummer inleds FW följt av nio siffror.

    Observera! En utlandsbetalning kan innebära en exponering för valutarisker, framförallt om du väljer växling i mottagarbanken genom att skicka betalningen i SEK. För att betalningen ska växlas till den valutakurs Danske Bank tillämpar ska du därför välja att skicka betalningen i den valuta som mottagaren uppgett. Du bör dessutom alltid välja alternativet att avsändare och mottagare delar på eventuella avgifter kopplade till betalningen för att garanterat endast erläggas avgifter enligt Danske Banks prislista.
  • Kostar det att göra en utlandsbetalning?

    Kostar det att göra en utlandsbetalning?

    Det är kostnadsfritt att göra en betalning inom EU/EES i EUR eller SEK om betalningen uppfyller de krav som EU-förordningen har bestämt. För detaljer om villkoren för betalningen se här. EU/EES står för EU samt Island, Liechtenstein och Norge.
  • Hur överför jag till eget konto utomlands?

    Hur överför jag till eget konto utomlands?

    Har du ett Danske Bank-konto i ett annat land finns möjligheten att göra kostnadsfria och snabba överföringar mellan dina egna konton inom koncernen. Är du redan kund i Danske Bank i Sverige kan du enkelt beställa ett konto i Norge eller Danmark, inne i Hembanken. Du kan också kontakta ditt bankkontor för att få hjälp. Vi finns representerade i följande länder:

    • Danske Bank, Danmark
    • Danske Bank, Norge
    • Danske Bank, Finland
    • Danske Bank, Estland, Lettland och Litauen
    • Danske Bank, Irland
    • Danske Bank, Nordirland
    • Danske Bank, Luxemburg
    • Danske Bank's dotterbolag i London, Hamburg and Warszawa

    Stående överföring
    Om du har lön i ett land och utgifter i ett annat, eller av annan anledning behöver överföra pengar till utlandet regelbundet, så kan vi hjälpa dig med en stående överföring till utlandet. Överföring till utlandet sker enligt dina instruktioner om valuta, belopp och mottagaruppgifter. Det enda du behöver göra är att ge oss uppgifter om mottagarens kontonummer, information om mottagarens bank och andra detaljer om överföringen. Kontakta ditt bankkontor så får du hjälp.

    Internationell check
    Om du saknar uppgifter om mottagarens kontonummer och bank kan du använda dig av en internationell check.

  • Kan jag återkalla en utlandsbetalning?

    Kan jag återkalla en utlandsbetalning?

    Enligt internationell praxis kan man inte återkalla utlandsbetalningar. Om du har betalat till fel konto utomlands måste du omedelbart ta kontakt med mottagaren och be dem skicka tillbaka pengarna.
  • Vad händer om det inte finns pengar på mitt konto?

    Vad händer om det inte finns pengar på mitt konto?

    Om det saknas pengar på ditt konto på betalningsdagen kommer vi att bevaka betalningen i två bankdagar efter betalningsdagen. Om du inte har satt in pengar under den tiden utför vi inte betalningen. Du kommer då att få en avisering i Hembanken, alternativt meddelar vi per post och tar då ut en administrationsavgift.
  • Hur tar jag emot en betalning från utlandet?

    Hur tar jag emot en betalning från utlandet?

    Det bästa sättet att ta emot pengar från utlandet är betalningar direkt till ditt konto i Danske Bank. Det är kostnadsfritt att ta emot pengar från utlandet om betalningen kommer från ett annat EU-land, Island, Liechtenstein eller Norge, och betalning sker i SEK eller Euro.

    För att ta emot pengar från utlandet behöver du följande uppgifter:

    • Belopp och valutaslag
    • Ditt namn, adress och land
    • Ditt kontonummer eller IBAN
    • BIC/SWIFT-adress eller bankens namn och adress.


    Internationell check

    Du kan också ta emot pengar från utlandet per post i form av en internationell check. Det är ett långsamt och osäkert sätt att ta emot pengar. Dessutom är det dyrt att lösa in checken. Tänk därför alltid på att lämna ditt IBAN-nummer och andra bankuppgifter som Danske Banks BIC/SWIFT-adress (DABASESX) så att betalningen kan hanteras så billigt som möjligt för dig.
  • Vilken växelkurs gäller vid utlandsbetalning?

    Vilken växelkurs gäller vid utlandsbetalning?

    Växelkursen fastställs i samband med att betalningen utförs. Du kan se våra kurser längst ner på hemsidan, klicka på raden med valutakurser. Observera att dessa uppdateras endast en gång per dag, omkring kl. 10, och därför är indikativa. Växelkurserna kan förändras under dagen och vi har inte möjlighet att på förhand uppge den exakta växelkurs din betalning kommer att få.