Betalning och överföring

Här hittar du frågor och svar om betalningar och överföringar.

 

  • Hur ser jag kommande betalningar från mitt konto?

    Hur ser jag kommande betalningar från mitt konto?

    Om du klickar på kontot och går in under transaktioner och väljer framtida så ser du framtida betalningar. Detta går att se både i Hembanken och i appen. 

  • Var hittar jag fakturan för mitt kreditkort och hur betalar jag?

    Var hittar jag fakturan för mitt kreditkort och hur betalar jag?

    För dig som har Hembanken skickas fakturan elektroniskt till ditt eArkiv/e-Boks, som du hittar under menyn "Avtal & eArkiv" - "eArkiv Danske Bank". 

    Fakturan skickas kring den 15:e varje månad och ska vara betald den sista bankdagen i månaden. Du har möjlighet att välja mellan olika betalningsmodeller. Antingen dras fakturabeloppet automatiskt från ditt konto varje månad eller så väljer du att betala med inbetalningskortet som kommer med fakturan. Du kan också när som helst göra en överföring till kontot så regleras skulden per automatik. Observera att en överföring/inbetalning till kreditkontot mellan fakturans skapande (15:e) och förfallodatum (sista i månaden) inte avräknas från fakturabeloppet utan räknas till innevarande fakturaperiod. Du väljer själv hur stor del av den utnyttjade krediten du vill betala varje månad.
  • Hur tar jag bort en betalning  i Hembanken?

    Hur tar jag bort en betalning  i Hembanken?

    Alla Bank- och PlusGiro-betalningar samt överföringar som har status "Väntar" kan du själv ta bort fram till kl. 24:00 före betalningsdagen. På sidan där du ser dina kontotransaktioner klickar du på transaktionstexten och därefter på knappen "Ta bort". Om en betalning har status "Utförd" kan du inte ta bort den.
  • Vad är mitt clearingnummer?

    Vad är mitt clearingnummer?

    De första 4 siffrorna i kontonumret (totalt 11 siffror).

  • Vad har alla banker för clearingnummer?

    Vad har alla banker för clearingnummer?

    Bank

    Clearing-
    nummerserie

    Max antal siffror i kontonummer (exkl. clearingnr)

    Avanza Bank

    9550-9569

    7

    Bluestep Finans

    9680-9689

    7

    BNP Paribas Fortis

    9470-9479

    7

    Citibank International Plc, Sweden Branch

    9040-9049

    7

    Danske Bank A/S, Sverige Filial

    1200-1399
    2400-2499

    7

    Danske Bolån

    1200-1399

    7

    DNB Bank ASA, filial Sverige

    9190-9199

    7

    Forex Bank AB

    9400-9449

    7

    Handelsbanken

    6000-6999

    7

    ICA Banken

    9270-9279

    7

    IKANO Banken

    9170-9179

    7

    Länsförsäkringar Bank

    9020-9029
    3400-3409
    9060-9069

    7

    Lån og Spar Bank Sverige

    9630-9639

    7

    Marginalen Bank

    9230-9239

    7

    Nordax Bank AB

    9640-9649

    7

    Nordea

    1100-1199
    1401-2099
    3000-3399
    3410-4999

    7

    Nordea - PlusGirot

    9500-9549
    9960-9969

    10

    Nordnet Bank

    9100-9109

    7

    Resurs Bank AB

    9280-9289

    7

    Royal Bank of Scotland

    9090-9099

    7

    Santander Consumer Bank AS

    9460-9469

    7

    SBAB

    9250-9259

    7

    SEB

    5000-5999
    9120-9124
    9130-9149

    7

    Skandiabanken AB

    9150-9169

    7

    Sparbanken Syd

    9570-9579

    10*

    Sparbanken Öresund

    9300-9349

    10*

    Svea Bank9660-96697
  • Vad har Danske Bank för SWIFT/BIC?

    Vad har Danske Bank för SWIFT/BIC?

    Danske Banks SWIFT/BIC-adress är DABASESX.
  • Hur hittar jag SWIFT/BIC?
  • Vad är SWIFT/BIC?

    Vad är SWIFT/BIC?

    SWIFT är en förkortning av Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication. BIC-kod är det samma som SWIFT. Systemet bygger på internationell standard. Det betyder att alla betalningar måste innehålla korrekt och fullständig information om mottagarens bank, detta via SWIFT/BIC.

    Med SWIFT/BIC kan du skapa en enda ingång till alla dina banker runt om i världen. Du kan skicka betalningsinstruktioner och ta emot rapporter från olika banker i olika länder via SWIFT-nätet.

    En SWIFT/BIC består av 8 eller 11 tecken. Exempel: DABASESX Danske Bank Sverige
    Observera att SWIFT/BIC alltid skrivs utan mellanslag, bindestreck eller punkter.

    Tecken 1-4

    Förkortning av bankens namn

    DABA

    = Danske Bank

    Tecken 5-6

    Landskod

    SE

    = Sverige

    Tecken 7-8

    Ort

    SX

    = Stockholm

    Tecken 9-11

    Filial

     

    = Branch, krävs till vissa banker i vissa länder.

  • Var hittar jag mitt IBAN?

    Var hittar jag mitt IBAN?

    1. Logga in i Hembanken.
    2. Klicka på det konto du söker IBAN-nummer till.
    3. Välj fliken "Villkor". Här hittar du IBAN-numret till ditt konto.

    Du hittar också IBAN-numret genom att ta fram ett kontoutdrag för det önskade kontot. Till vänster under kontonamnet hittar du ditt kontos IBAN-nummer.

    Kontrollera IBAN

  • Vad är IBAN?

    Vad är IBAN?

    IBAN står for International Bank Account Number (internationellt bankkontonummer). Det är ett nummer, som är kopplat till alla konton i EU-länderna och Norge, Schweiz, Liechtenstein, Ungern och Turkiet. IBAN är en kod, som identifierar landet, var kontot hör hemma kontohavarens bank och kontonumret.

    Varför använda IBAN?
    IBAN gör gränsöverskridande betalningar enklare och ger banken möjlighet att kunna kontrollera omedelbart efter mottagandet att kontonumret är korrekt. Detta leder till en snabb insättning till kontot och man undviker avgifter för manuell hantering av betalningar.

    Uppbyggnaden av IBAN
    IBAN är en internationell standard (ISO 13.616). Antalet omfattar maximalt 34 alfanumeriska tecken, som är strukturerade enligt följande:

    • Två skrivelser representerar hemland för bankkontot (landskod med två bokstäver, till exempel SE för Sverige).
    • Två nummer är kontrollsiffror.
    • Högst 30 alfanumeriska tecken som identifierar banken och kontonummer.

    Kontrollera IBAN    Länder med IBAN
  • Hur snabbt kommer mina pengar fram vid en överföring eller betalning?

    Hur snabbt kommer mina pengar fram vid en överföring eller betalning?

    • Om mottagaren har ett konto i Danske Bank
      Pengarna betalas normalt sett direkt.

    • Om mottagaren har konto i en annan bank
      Pengarna betalas normalt sett samma dag om överföringen görs innan kl. 13:30, därefter nästkommande bankdag.
      Om du gör betalningen på en dag som inte är bankdag sker den nästföljande bankdag. Betalningen går igenom senast två dagar efter det.

    • Bankgiro-/Plusgirobetalning
      Pengarna registreras normalt på mottagarens konto samma dag om du registrerar betalningen innan kl. 10:00. Det är dock mottagaren som bestämmer när pengarna ska bokas upp på deras respektive konton, så exakt tidpunkt kan således skilja sig mellan olika betalningsmottagare. Vill du vara säker på att pengarna kommer fram i tid bör du registrera betalningen dagen innan.
  • Hur gör jag för att ändra en betalning?

    Hur gör jag för att ändra en betalning?

    Om du vill ändra på en betalning innan den genomförts kan du göra det i Hembanken. 

    Du kan själv:

    • Ändra detaljer som betaldatum och belopp
    • Dra tillbaka betalningen
    • Ändra och dra tillbaka stående betalordrar

    Du kan naturligtvis också göra ändringar genom att ringa Kundservice.

    Alla Bank- och PlusGiro-betalningar samt överföringar som har status "Väntar" kan du själv ta bort fram till kl. 24:00 före betalningsdagen. På sidan där du ser dina kontotransaktioner klickar du på transaktionstexten och därefter på knappen "Ta bort". Om en betalning har status "Utförd" kan du inte ta bort den.

  • Var lägger jag upp en stående överföring?

    Var lägger jag upp en stående överföring?

    Med en stående överföring kan du enkelt automatiskt överföra pengar till exempelvis ditt sparkonto varje månad. Du kan sätta upp en stående överföring själv i Hembanken.

    Så här gör du:
    1. Logga in i Hembanken
    2. Klicka på "Betala & överför" i menyn och välj sedan "Återkommande betalningar".
    3. Klicka på "Ny stående överföring".
    4. Fyll i önskade uppgifter i fälten och klicka på "OK".
    5. Godkänn med din säkerhetslösning.