- När du använder ditt kort för köp i vissa appar kan du behöva godkänna ditt köp med ett personligt lösenord. Se hur du skapar ett personligt lösenord i faktarutan ovan.
- Om ditt BankID av någon anledning har blockerats, går köpet inte genom.
- Behöver du hjälp med din BankID, läs mer här.
Säkra onlineköp
Idag är digitala betalningar på nätet alltmer vanligt och det blir mer och mer sällan som vi handlar fysiskt i en butik. För att minska risken för kortbedrägerier på nätet krävs sedan 2019 en tvåfaktorsautentisering vid onlineköp. Läs mer om EU:s nya krav på kortbetalningar online här
Bekräfta/godkänn ditt kortköp på nätet med
- BankID eller
- ett personligt lösenord (som du väljer själv) i kombination med ett engångs SMS-kod.
Kan eller vill du inte använda ditt BankID för att godkänna dina kortköp?
Som ett alternativ till BankID kan du godkänna dina betalningar med ett personligt lösenord och ett engångslösenord som skickas med SMS.
I faktarutan hittar du länken för att skapa ett personligt lösenord. Har vi ditt mobilnummer registrerat hos oss får du ett engångslösenord via SMS av oss, när du handlar online. Du kan lägga till eller ändra ditt mobilnummer i mobilbanken under din profil eller i Hembanken.
Använd Mobilt BankID för att enkelt bekräfta dina kortköp
Danske Bank rekommenderar att du använder Mobilt BankID, som gör det snabbt och enkelt att bekräfta dina kortköp när du handlar på nätet. Om du inte redan har appen kan du ladda ned den i App Store eller Google Play.
Hur du bekräftar ditt kortköp med ett personligt lösenord och en engångskod
Du skapar ditt personliga lösenord till ditt Mastercard på danskebank.se/minakort. För att skapa ditt personliga lösenord behöver du BankID för att logga in. Om du inte har ett BankID så behöver du en tillfällig PIN-kod för att logga in första gången. Du kan beställa en tillfällig PIN-kod genom att ringa oss på nedan nummer, så skickas koden till dig per post.
Kundservice Kort Privat 0771- 570 570
Kundservice Kort Företag 0771-560 560
För betalningar/köp som du gör i en app behöver du i nuläget alltid använda personligt lösenord och SMS kod. Du kan alltså inte i nuläget använda ditt BankID för att bekräfta en app betalning. Därför behöver du skapa ett personligt lösenord, eftersom du annars riskerar att inte kunna slutföra dina inköp.
Frågor & svar
Har du frågor?
Om du har frågor eller behöver råd om dina kort eller betalningar är du välkommen att ringa oss.
Kundservice Kort Privat 0771 - 570 570
Kundservice Kort Företag 0771 - 560 560
Villkorsböcker
-
Här kan du läsa Danske Banks Villkorsbok för privatkunder
-
Här kan du läsa Danske Banks Villkorsbok för företagskunder