Byta bank

Ett bankbyte omfattar oftast flytt av bolån och olika konton. I den här guiden beskriver vi flytt av konton. För att göra ditt bankbyte så enkelt som möjligt hjälper vi dig med hela processen.


Bli kund på några minuter och ta del av våra förmåner

  • Ju mer du samlar hos oss, desto fler förmåner får du

  • Några av marknadens mest förmånliga bolåneräntor

  • Flexibel rådgivning – online, via telefon eller på kontor

  • Unikt erbjudande för dig som är med i ett fackförbund

Du är bara tre steg bort!

1. Kom igång med checklistan

Gå igenom checklistan här till höger. Om du är klar med dessa punkter kommer ditt bankbyte att gå igenom snabbare. Gå därefter vidare och bli kund via knappen på sidan.

2. Rådgivningsmöte

Inom kort blir du uppringd för att boka ett rådgivningsmöte, som du kan förbereda dig inför med att ha nuvarande bankuppgifter till hands. Under mötet diskuterar vi dina finansiella behov och hur vi kan hjälpa dig lösa dessa på bästa sätt.

3. Klart!

Vi tar hand om allt pappersarbete och all kontakt med din gamla bank. Efter mötet skickar vi ett avtal för signering med BankID med alla detaljer kring konton och tjänster du vill flytta till oss. När du signerat avtalet påbörjar vi flytten av de tjänster vi har kommit överens om.

Hur lång tid tar det att byta bank?

Vissa konton/tjänster går fort att flytta medan andra kan, på grund av regelverk eller komplexitet, ta lite längre tid. Du får mer information om just din flytt i rådgivningsmötet. Vi bevakar alltid flytten, ser till att allt avslutas hos din existerande bank och uppdaterar dig med viktig information via sms under flytten.

Checklista

Det finns några viktiga punkter som du själv måste hantera vid ett bankbyte, som vi inte kan genomföra åt dig. Du ser dessa punkter nedan.

  • BankID
    Ditt nuvarande BankID kommer fungera fram till dess utgångsdatum. Du behöver då ansöka om ett nytt BankID i internetbanken med kodboxen som skickas till dig med post.

  • Swish
    Har du Swish i din gamla bank måste du beställa detta på nytt hos oss i internetbanken. Ditt gamla Swish avslutas då automatiskt.

  • Lön
    För att du ska få in din lön på rätt konto behöver du anmäla det nya kontot till din arbetsgivare.

  • E-fakturor
    Vi kan flytta dina autogiron, men vi kan inte flytta dina existerande e-fakturor. Har du e-fakturor behöver du därför lägga upp dem själv, snabbt och enkelt i internetbanken.

  • Automatiska kortbetalningar
    Du behöver byta kortnummer på dina automatiska kortbetalningar, exempelvis streamingtjänster som Spotify och Netflix.

  • Tidigare kort
    Har du beställt kontopaket från oss, börja använda dina nya kort så fort som möjligt. Om du fortsätter använda dina gamla kort kommer vi inte kunna avsluta kort och konton på din gamla bank.

Du är bara tre steg bort!


1

2

3

Checklistan

Rådgivningsmöte

Klart!




1. Kom igång med checklistan

Gå igenom checklistan här till höger. Om du är klar med dessa punkter kommer ditt bankbyte att gå igenom snabbare. Gå därefter vidare och bli kund via knappen på sidan.

2. Rådgivningsmöte

Inom kort blir du uppringd för att boka ett rådgivningsmöte, som du kan förbereda dig inför med att ha nuvarande bankuppgifter till hands. Under mötet diskuterar vi dina finansiella behov och hur vi kan hjälpa dig lösa dessa på bästa sätt.

3. Klart!

Vi tar hand om allt pappersarbete och all kontakt med din gamla bank. Efter mötet skickar vi ett avtal för signering med BankID med alla detaljer kring konton och tjänster du vill flytta till oss. När du signerat avtalet påbörjar vi flytten av de tjänster vi har kommit överens om.

Hur lång tid tar det att byta bank?

Vissa konton/tjänster går fort att flytta medan andra kan, på grund av regelverk eller komplexitet, ta lite längre tid. Du får mer information om just din flytt i rådgivningsmötet. Vi bevakar alltid flytten, ser till att allt avslutas hos din existerande bank och uppdaterar dig med viktig information via sms under flytten.

Checklista

Det finns några viktiga punkter som du själv måste hantera vid ett bankbyte, som vi inte kan genomföra åt dig. Du ser dessa punkter nedan.

  • BankID
Ditt nuvarande BankID kommer fungera fram till dess utgångsdatum. Du behöver då ansöka om ett nytt BankID i internetbanken med kodboxen som skickas till dig med post.
  • Swish
Har du Swish i din gamla bank måste du beställa detta på nytt hos oss i internetbanken. Ditt gamla Swish avslutas då automatiskt.
  • Lön
För att du ska få in din lön på rätt konto behöver du anmäla det nya kontot till din arbetsgivare.
  • E-fakturor
Vi kan flytta dina autogiron, men vi kan inte flytta dina existerande e-fakturor. Har du e-fakturor behöver du därför lägga upp dem själv, snabbt och enkelt i internetbanken.
  • Automatiska kortbetalningar
Du behöver byta kortnummer på dina automatiska kortbetalningar, exempelvis streamingtjänster som Spotify och Netflix.
  • Tidigare kort
Har du beställt kontopaket från oss, börja använda dina nya kort så fort som möjligt. Om du fortsätter använda dina gamla kort kommer vi inte kunna avsluta kort och konton på din gamla bank.