Risker för ekonomisk brottslighet vid användning av kort och digitala betalningar 

Kriminella har tillgång till samma finansiella instrument och verktyg som alla andra, och vi riskerar alla att bli offer för dessa brottslingar när vi använder våra kort och gör betalningar. På den här webbplatsen kan du lära dig mer om dessa risker och vad du ska vara uppmärksam på.


Tips för att vara säker

  • Användning av kortet i en butik, på en restaurang eller i en bankomat

    Var säker när du använder ditt kort i en butik, på en restaurang eller i en bankomat

    • Du bör vara den enda personen som känner till din PIN-kod.
    • Var uppmärksam på din omgivning när du tar ut pengar.
    • Låt aldrig andra ta ut pengar via ditt kort – du kan sluta som målvakt.
    • Täck alltid över knappsatsen när du anger PIN-koden.
    • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter och ge aldrig ditt kort till någon annan.
    • Lämna aldrig ditt kort utom synhåll när du gör ett köp.
    • Sänk din utgiftsgräns för ditt betalkort och dina kontantuttag. Läs mer om hur du använder gränsfunktionerna i Danske Mobile Banking eller Danske eBanking. 

  • Betalningar och överföringar

    Var säker när du gör betalningar och överföringar

    • Innan du godkänner transaktionen ska du kontrollera att alla detaljer (t.ex. bank-, konto- och landsinformation) faktiskt är som du förväntar dig när du har fyllt i alla överföringsuppgifter. 
    • Gör aldrig en betalning eller överföring som du känner dig osäker på.
    • Om någon kontaktar dig via e-post, sms eller telefonsamtal och säger att du ska göra en brådskande överföring eller flytta dina pengar från ett konto till ett annat kan det vara ett försök till bedrägeri. Svara inte och kontakta Danske Bank på 0752-48 45 42 om du är osäker.
    • Minska det maximala belopp du vill överföra per betalning och/eller per dag med Danske eBanking: välj konto → villkor och inställningar → inställningar → ändra dina gränser. 
    • Läs mer om betalningar och överföringar för att säkerställa att du gör dem korrekt och på ett säkert sätt.

  • Handla online

    Var säker när du handlar online

    • Minska risken för bedrägerier online genom att autentisera dina köp med BankID/lösenord. Läs mer om säker onlinehandel
    • Om du behöver besöka en webbplats ska du ange webbadressen direkt i adressfältet.
    • Minska risken för bedrägerier online genom att autentisera dina köp med BankID/lösenord. Läs mer om att göra säkra onlineköp.
    • Om du behöver besöka en webbplats bör du ange webbadressen direkt i din webbläsares adressfält snarare än att klicka på en länk som du fått – såvida du inte har verifierat att länken är äkta.
    • Kontrollera att leverantörens webbplats också listar en fysisk adress, e-postadress och telefonnummer. Om det inte finns några kontaktuppgifter kan onlinebutiken vara en bluff.
    • Var uppmärksam på om språket som används på webbplatsen är dåligt och fullt av fel, eller om priserna anges till udda belopp (t.ex. 387,67 kronor)
    • Kontrollera recensioner på Google eller Trustpilot osv.
    • Läs mer om näthandelsbedrägerier och var säker när du handlar online.

  • Upptäckt av en ovanlig transaktion

    Håll utkik efter ovanliga transaktioner på ditt konto

    • Kontrollera regelbundet dina transaktioner i Danske Mobile Banking eller Danske eBanking för att hålla utkik efter misstänkta transaktioner. 
    • Spärra ditt kort om du misstänker någon form av bedrägeri eller missbruk av ditt kort. Läs mer här.
    • Om det finns transaktioner på ditt konto som du inte känner igen eller accepterar bör du lämna in ett bestridande om korttransaktionen.
    • Läs mer här om bestridande av en korttransaktion. 

  • Mottagande av e-post, textmeddelanden (sms) och telefonsamtal

    Var vaksam när du får e-post, sms och telefonsamtal

    • Avslöja aldrig ekonomisk information som dina kortuppgifter.
    • Dela aldrig personuppgifter som information om ditt BankID/kodboxuppgifter med någon annan.
    • Öppna aldrig osäkra länkar eller bifogade filer. Dubbelkolla alltid domännamnet på webbplatsen. Om webbadressen till webbplatsen innehåller ovanliga siffror, symboler och konstiga ord måste du ytterligare kontrollera webbplatsens äkthet.
    • Var uppmärksam på stavfel eller grammatiska fel och dubbelkolla avsändarens äkthet. Om ett meddelande anger att det är från Danske Bank men du tror att det kan vara något misstänkt, bör du kontakta oss genom att ringa på vårt offentligt tillgängliga telefonnummer eller via den säkra kommunikationskanalen i Danske Mobile Banking och Danske eBanking.
    • Om du har några betänkligheter om ett e-postmeddelande eller sms bör du ta bort det omedelbart. Om det påstår sig vara från en avsändare som du känner, kontakta den personen direkt på det telefonnummer du normalt skulle använda – använd inte numret i e-postmeddelandet eller sms:et.
    • Läs mer om falska e-postmeddelanden, sms och falska telefonsamtal.
    • Använd sakerhetskollen.se och registrera dig för att få varningar om vilka bedrägerier som för närvarande cirkulerar via e-post. 

Var säker online

På vår it-säkerhetswebbplats kan du läsa mer om it-säkerhet och hur du är säker online

hänglås ikon förstoringsglas ikon

mobil och dator ikon

 Använd starka och säkra lösenord och dela dem aldrig med någon annan. Var misstänksam mot e-post och sms som innehåller länkar. Om du har några misstankar skriver du den officiella webbadressen i webbläsarens adressfält istället.  Installera antivirusprogram och uppdatera brandväggen för att säkerställa att din dator och dina mobila enheter är skyddade.  

 


Så här påverkar vårt ansvar som bank dig som kund

Att skydda våra kunder, Danske Bank och samhället mot ekonomisk brottslighet

Överföringar, betalningar och investeringar är finansiella transaktioner som hjälper kunder att hantera och förfoga över sina pengar. De flesta ekonomiska transaktioner har ett helt logiskt och legitimt syfte, men brottslingar använder också ekonomiska transaktioner för att gömma olagliga pengar. 

Filtrering av olagliga pengar genom det ekonomiska systemet kallas skiktning, och det är den svåraste delen av penningtvättsprocessen. Banker och andra finansinstitut är viktiga allierade för myndigheter när det gäller att övervaka och analysera ovanliga transaktioner. 

Nedan kan du se vilka åtgärder vi vidtar på Danske Bank för att uppfylla vår skyldighet att förebygga ekonomisk brottslighet genom att bevaka och screena transaktioner.


Varför måste jag ladda upp bevis på min identitet?

  • Vi använder den kunskap vi har om våra kunder för att förstå vilket beteende som förväntas eller är vanligt för varje kund. Vi övervakar sedan kundens transaktioner för att upptäcka beteenden eller transaktioner som inte är i linje med vad vi anser vara normalt eller förväntat för den kunden.
  • Du kan läsa mer här om varför vi ställer frågor och ber om identitetsbevis.

Varför ställer ni frågor om mina transaktioner?

  • Vid varje given tidpunkt passerar tusentals transaktioner genom Danske Banks system och processer.
  • Alla transaktioner – inklusive kortbetalningar, digitala betalningar och investeringsrelaterade betalningar – övervakas för att säkerställa att de är i linje med kundens förväntade eller vanliga beteende.
  • Transaktioner jämförs mot den information vi har om den enskilda kunden och avseende typen av transaktion.
  • När en transaktion inte är i linje med hur vi förväntar oss att en kund ska bete sig undersöker vi orsaken. Därför kan du bli kontaktad av oss och få frågor om specifika transaktioner, vilket vi gör för att skydda både dig och Danske Bank.
  • För att förhindra bedrägeri och skydda dig som vår kund kan vi också ställa frågor om en transaktion för att avgöra om transaktionen faktiskt har gjorts av dig eller om den är bedräglig. 
    Exempel: Om du vanligtvis inte sätter in eller tar ut kontanter men sedan börjar göra det, kan vi fråga varför dina bankbehov när det gäller att göra kontantinsättningar och uttag har förändrats.

Varför stoppas min transaktion?

  • Som alla finansiella institutioner har Danske Bank en skyldighet att se till att dess kunder och de personer som kunderna gör affärer med inte bryter mot sanktioner. 
  • För att uppfylla denna skyldighet screenar vi alla transaktioner mot internationella sanktionslistor och protokoll. 
  • Vi följer internationella sanktioner, som EU- och FN-sanktioner, och sanktioner utfärdade av enskilda länder, som USA, Storbritannien och de nordiska länderna. Läs mer här.

Relaterat


Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.