Frågor och svar om kort
Spärra och beställa
-
Du kan spärra ditt kort både i Mobilbanken och i Hembanken.
Så här spärrar du ditt kort i Mobilbanken
- Tryck på knappen "Kort" som är placerad längst upp till höger när du loggat in i Mobilbanken.
- Klicka på det kort som du vill spärra.
- Tryck på pilen vid " spärra kort tillfälligt".
- Tryck på "spärra kort tillfälligt" för att beskräfta ditt val.
Så här spärrar du ditt kort i Hembanken
- Logga in i Hembanken.
- Tryck på fliken "Kort" och välj "Kortöversikt".
-
På sidan "Kortöversikt" klickar du på det kort som du vill spärra.
-
På sidan "Kortdetaljer" hittar du knappen "Spärra kort" och trycker på den för att spärra ditt kort.
Om du inte har tillgång till Hembanken eller Mobilbanken är du välkommen att kontakta vår kundservice som hjälper dig, då ett förlorat kort ska spärras omgående.Kundservice Kort: 0771-570 570
-
Om du har tappat bort och spärrat ditt kort eller om ditt kort inte längre fungerar, behöver du beställa ett nytt kort som ersätter ditt gamla kort. Du kan även välja om kortet ska få samma PIN-kod som kortet innan eller om du vill beställa en ny PIN-kod.
Du beställer enkelt ett ersättningskort i Mobil- eller Hembanken.
Observera att ditt ersättningskort får ett nytt kortnummer. Om du har återkommande betalningar via prenumerationer som t. ex. Netflix, Spotofy eller HBO kommer du behöva lägga in ditt nya kortnummer där.
Beställ ersättningskort i Mobilbanken
Klicka på knappen ”Kort” i övre menyn som är placerad längst upp till höger när du loggat in i Mobilbanken, klicka på det kort som du vill beställa och välj ”Ersätt kort” och ange sedan orsak till din beställning. Observera att när du beställt ett nytt ersättningskort, kommer det gamla kortet att spärras. -
Du beställer ett helt nytt kort (ej ersättningskort) enkelt genom att logga in i Mobilbanken eller Hembanken. Notera att du även kan välja om kortet ska få samma PIN-kod som kortet innan eller om du vill beställa en ny PIN-kod.
I Mobilbanken:
- Väljer du "Kort" högst upp till höger.
- Tryck på plustecknet.
- Tryck på "Nytt kort".
- Välj vilket kort du vill beställa.
I Hembanken:
- Gå in under fliken ”Kort”.
- Tryck på ”Nytt kort”.
- Välj vilket kort du vill beställa.
Välj sedan det kort du vill beställa.
-
Ja, ett tillfälligt spärrat kort kommer att finns kvar på översiktssidan för kort under 2 månader från det att det är spärrat.
Om kortet är spärrat permanent är det synligt under 1 dag, därefter försvinner det från översiktssidan.
-
Tillfällig spärr av kort betyder att du kan återaktivera ditt kort om du hittar kortet igen. Det går inte att genomföra köp när kortet är tillfälligt spärrat. Beställer du ett ersättningskort kommer du inte att kunna återaktivera ditt gamla kort igen även om du har hittat kortet.
Betala med kort
-
Du kan se din PIN-kod i Mobilbanken eller välja att beställa hem en återutskrift, nedan beskriver vi hur du går tillväga.
Se PIN-kod i Mobilbanken:
- Kicka på ”Kort” längst upp på skärmen
- Välj aktuellt kort
- Klicka på ”Visa PIN-kod”
- Verifiera med samma metod du loggat in med (BankID/Lösenord)
- Tryck på ”Håll ned för att se PIN-koden”
Säkerställ att ingen annan kan se din skärm.
Beställ återutskrift:
Du kan även beställa en återutskrift av PIN-brevet via Hembanken. Du hittar beställningen under pilen till höger om saldot för det konto kortet är knutet till. Välj "Återbeställ PIN-kod". Koden skickas sedan per post till dig, leveranstid är ungefär en vecka.
-
Hos oss kan du få en gemensam PIN-kod för alla dina kort. Det blir både enklare att komma ihåg och säkrare. Det har visat sig att det är vanligare att skriva ner sina PIN-koder om man har flera olika. Därmed löper man större risk att någon obehörig får tillgång till dem.
Om du inte har några kort
När du är kund hos oss får du automatiskt minst ett kort. Beställer du fler kort får du samma PIN-kod för alla kort vi utfärdar.
Om du har flera kort med olika PIN-koder
Har du flera kort hos oss med olika PIN-koder kan du själv beställa gemensam PIN-kod i Hembanken. I Hembanken väljer du menyn Kort och sedan Kortöversikt. -
Nej, du kan inte själv välja PIN-kod men det går bra att ha samma PIN till alla dina kort. -
Spärra ditt kort i Mobil- eller Hembanken och skicka in ett reklamationsärende till banken. Du når kortreklamationen inloggad i Hembanken via "Kort - Kortöversikt". Klicka på pilen framför aktuellt kort och välj "Kortreklamation".
Du kan även fylla i reklamationsblankette, skriva ut och skicka till oss.Danske Bank
Kortreklamationer
Box 7523
103 92 StockholmDu kan också läsa mer om kortreklamationer här
Ladda ned blanketter
1. Du har försökt att ta ut pengar i en uttagsautomat, men ett fel uppstod Ladda ned 2. Du har inte godkänt eller tagit del i transaktionerna – kortet var i ditt förvar Ladda ned 3. Du har inte godkänt eller tagit del i transaktionerna – kortet var inte i ditt förvar Ladda ned 4. Du har sagt upp ett abonnemang, men beloppet dras fortfarande från ditt konto Ladda ned 5. Du har beställt och betalat för en vara/tjänst, men har inte mottagit den Ladda ned 6. Varan eller tjänsten som du har mottagit är felaktig eller defekt Ladda ned 7. Du har inte fått pengar i retur, trots att du annullerat köpet eller returnerat varan Ladda ned 8. Betalningsmottagaren har dragit fler belopp än vad du har godkänt Ladda ned 9. Betalningsmottagaren har debiterat för samma köp flera gånger/ett annat belopp än det överenskomna beloppet har dragits från kontot Ladda ned -
Om det skett ett felaktigt köp eller om du inte fått de varor du beställt kan du skicka in ett reklamationsärende för att få pengarna tillbaka. Läs mer om kortreklamation och hur du gör en kortreklamation här. -
För att minska risken för kortbedrägerier på nätet gäller nya krav för att bekräfta dina kortköp på nätet. Läs mer här -
Av legala och systemtekniska skäl behöver du använda SMS-kod i kombination med ditt personliga lösenord för att bekräfta köp genomförda via appar på din mobil.
Saknar du eller har du glömt ditt personliga lösenord?
Du skapar enkelt ett personligt lösenord på Mina kort
Har du inte BankID? -
Du beställer det enkelt själv med BankID via danskebank.se/minakort. Saknar du BankID behöver du kontakta Kundservice. -
Du kan ändra regionspärr i både Mobil- och Hembanken
Mobilbanken:
Tryck på knappen ”Kort” upp till höger när du loggat in på Mobilbanken. Välj sedan det kort du vill förändra regionspärr på. Tryck på ”Kortinställningar” och välj ”Regionspärr”.Hembanken:Klicka på "Kort" i menyn, välj "Kortöversikt".Klicka på den lilla fyrkanten med en pil till vänster om aktuellt kort, välj "Regionspärr" och fyll i önskade val.
-
1.Logga in i Mobilbanken
2.Klicka på Kort högst upp till höger
3.Klicka på aktuellt kort
4.Klicka på Kortinställningar
5.Klicka på Beloppsgränser och gör ditt val
Du kan endast ändra din köpsgräns, inte uttagsgräns. Ändringen förblir permanent och gäller under under en 7-dagars period. Av säkerhetsskäl rekommenderar vi dig att sänka köpsgränsen när ditt köp är bokfört då du inte bör ha högre gräns än vad som är nödvändigt. -
Du anmäler försäkringsärende, förlust eller reseskada till Moderna Försäkringar.
-
Det är regelverket PSD2 som definierar detta. Med anledning av den pågående pandemin rekommenderar vi att man undviker att ta på kortterminalen, därför har vi beslutat att höja gränsen för antalet kontaktlösa betalningar till 20 stycken innan chip med PIN-kod måste användas. Det betyder att när du gjort 20 stycken kontaktlösa betalningar i rad eller när du uppnått ett totalt belopp på 1 000 kr kommer du behöva använda ditt chip och PIN-kod.
-
Köpet har nekats på grund av att regionen är spärrad. Om du vill veta vilket köp som har nekats, kontakta Kundservice så hjälper vi dig. Du kan själv ändra inställningarna för ditt kort i mobil- eller Hembanken och se över vilka regioner som är spärrade. I vissa fall kan betalningen ha registrerats som en traditionell betalning trots att köpet gjorts via internet och du behöver då låsa upp säljföretagets region. -
Vänligen läs mer på sidan för Apple Pay
Om kort, kreditkort och faktura
-
Olika kort har olika erbjudanden, du kan läsa mer om ditt korts erbjudanden på respektive kortsida.
-
Beroende på vilket betalningsavtal du har betalar du 5%, 10% eller 100% av fakturan varje månad. Fakturans brytdag är den 15:e varje månad men infaller den 15:e under en helg flyttas brytdagen fram till närmaste bankdag. När fakturan är skapad skickas den till eArkiv/eBoks eller per fysiskt post, beroende på hur du mottar din post från banken. Detta betyder att betalningar du gör efter fakturans brytdag läggs på nästa månads faktura och på detta sätt har du alltså upp till 45 dagars räntefri kredit på ditt kreditkort.
Vanligast är att fakturan betalas med automatisk kontodragning som då görs den siste i månaden. Det är viktigt att du har pengar på kontot för att betala fakturan.
-
Vill du ändra avtalet behöver du kontakta Kundservice.
-
Kortet återbeställs automatiskt och du får ett nytt kort ca 1 månad innan det gamla kortets giltighetstid går ut. Observera att det nya kortet får ett nytt kortnummer. Om du har återkommande betalningar via prenumerationer, t ex Netflix, Spotify, eller HBO kommer du att behöva lägga in ditt nya kortnummer där. -
Välj fliken ”Kort” i toppmenyn i Mobilbanken så kommer du till översiktssidan för kort. Här finns alla dina kort listade och du kan enkelt klicka på respektive kort för mer information eller att utföra ändringar som t ex spärr av kortet. -
Det betyder att kortet inte är aktivt. Status för ett sådant kort kan vara: Under produktion, väntar på en åtgärd, blockat/spärrat eller borttaget. -
Klicka på det kort som du vill se detaljer för på översiktssidan för kort i Mobilbanken. -
Gå tillbaka till översiktssidan för kort i Mobilbanken och välj det kort i kortlistan som du vill titta på. -
Det är sant att allt fler använder digitala betallösningar som MobilePay, Apple Pay och Google Pay. Vi arbetar ständigt för att utveckla och förbättra de digitala betalningarna. Men även om användningen av fysiska betalkort redan minskar finns det fortfarande ett behov av fysiska betalkort.
Resa
-
Betalar du minst hälften av din resa via konto eller kort som ingår i något av nedanstående kontopaket ingår en försäkring omfattande avbeställningsskydd, försening, olycksfall, självriskskydd och allrisk, som komplement till dina övriga försäkringar.
- Danske Platinum
- Danske Guld
- Danske Ung/Danske Student
Vid specifika frågor gällande reseförsäkring är du välkommen att kontakta Moderna Försäkringar på telefonnummer 0752-48 01 00.
-
Kostnaden för att göra kontantuttag i bankomater i utlandet kostar olika beroende på kort. I vår prislista kan du se vad som gäller för ditt kort.
Se mer i vår prislista -
Banken använder Mastercards valutaväxlingskurs som referensväxlingskurs och adderar sedan Bankens valutaväxlingspåslag, som framgår av respektive prislista (privat- eller företagskort) på hemsidan. Valutaväxlingspåslaget ska täcka bankens kostnader för valutatransaktionen. Läs om Valutaväxling.
-
Enligt gällande EU-förordning behöver vi, som bank, informera dig om bankens valutaväxlingspåslag vid kortköp/uttag i automat gjorda i en annan valuta* än SEK inom EU, Norge, Liechtenstein och Island (EES-länder). Läs mer här om valutaväxling.
Vår kortdesign
-
Det finns tre skäl:
1) Främst för att göra den kontaktlösa betalningen mer hanterbar.
2) Det är viktigt att ingen ska kunna se dina uppgifter. Vi har lagt kortnummer, utgångsdatum och namn på baksidan av kortet så att ingen kan se dessa uppgifter när du betalar i kassan eller i en bankomat.
3) När du handlar online behöver du kortnumret, utgångsdatumet och den tresiffriga CVC-koden – allt är nu samlat på samma ställe. Inte minst för de kunder som har ett kombinationskort, för dessa kunder har CVC- koderna inte varit helt lätt att hitta. -
Signaturrutan finns inte längre eftersom alla inköp i fysiska butiker måste godkännas med en PIN-kod (om du inte betalar kontaktlöst och PIN-kod inte krävs). Det kommer dock att finnas undantag utomlands, då kan behöva identifiera dig på annat sätt (vanligtvis med ett pass). -
Återigen har vi fokuserat på att hålla kortet så enkelt som möjligt för att undvika att det står för mycket information. Det finns många sätt att hitta vårat telefonnummer på idag – t.ex. på danskebank.se och i mobilbanken. Vi rekommenderar att du lägger in vårt telefonnummer i din mobiltelefon – Danske Bank 0771 – 570 570.
-
Ditt nya kort ser inte ut som ett kort brukar göra. Onlineköp och kontaktlösa betalningar har medfört kunden använder korten i en ny riktning och vi har nu anpassat designen därefter. Kortet passar nu hur de flesta håller det i handen när man gör kontaktlösa betalningar.