Frågor och svar om
Konton och kontopaket
Frågor och svar om
Barn och ungdom
Frågor och svar om
Söker du svar på en fråga? |
Frågor och svar om
Genom att lämna en fullmakt kan du ge en annan person tillgång till att ta ut, överföra pengar och/eller göra betalningar från ditt konto. Det kan vara praktiskt om man till exempel delar hushållskassa. Du kan också ge tillgång till en annan att enbart kunna se transaktioner och saldo samt villkor för kontot.
Så här gör du:
Fullmakten är giltig från det att du har har godkänt uppdraget. Ett meddelande skickas via Hembanken till mottagaren av fullmakten. I meddelandet framgår det vilket konto fullmakten omfattar, vilket typ av fullmakt det är samt giltighetstid.
Ditt IBAN-nummer och bankens BIC/SWIFT-adress hittar du så här:
1. Gå till Hembankens startsida och din kontoöversikt.
2. Klicka på genvägspilen till höger om saldot för det konto du söker IBAN-nummer till.
3. Välj "Villkor" för att se detaljinformation om kontot.
Se IBAN och BIC/SWIFT i Mobilbanken:
1.Logga in i Mobilbanken
2.Klicka på aktuellt konto
3.Klicka på de tre prickarna högst upp till höger
4.Klicka på Detaljer, IBAN och BIC/SWIFT visas nu
IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att identifiera ett kontonummer. Det kan bestå av upp till 34 tecken. SWIFT/BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank.
IBAN
IBAN är ett tillägg till ditt kontonummer som gör det möjligt att utföra internationella transaktioner. Från och med 2006 är IBAN det enda sättet att uttrycka kontonummer på inom EU.
SWIFT
Utlandsbetalningar skickas mellan bankerna via ett datasystem, SWIFT-systemet. Du anger vilken bank betalningen ska till med BIC-koden. Här hittar du SWIFT/BIC.
Det finns en mängd olika enkla sätt att ha kontroll på ditt saldo.
Mobilbanken/Hembanken
Du kontrollerar ditt saldo enklast genom att logga in i Mobilbanken eller Hembanken. I kontoöversikten ser du ditt saldo.
Kontoutdrag
Använd ditt kontoutdrag för att ha kontroll på dina månatliga inkomster och utgifter. Transaktionerna delas in i olika grupper. Dina kontoutdrag lagras på ett säkert ställe i Hembanken, och du kan läsa eller skriva ut dem när du vill.
Kontoutdrag i eArkiv
I din elektroniska brevlådan i Hembanken, eArkiv får du kostnadsfritt dina kontoutdrag.
Läs mer om eArkiv
Använd ditt kort för att kontrollera saldot
Om du har ett kort kopplat till ditt konto kan du använda det för att kontrollera ditt saldo via en bankomat.
Bank på telefon
Du kan få information om ditt konto via Telebank. Du måste ha PIN-kod och knapptelefon. Telefontjänsten kan du använda dygnet runt.
Läs mer om Telebank
Du kan öppna ett nytt konto i både Mobilbanken och Hembanken.
Öppna nytt konto i Mobilbanken:
1. Logga in i Mobilbanken
2. Klicka på det blå plustecknet vid menyraden för Konton
3. Läs informationen som kommer upp och klicka på Fortsätt för att gå vidare och beställa nytt konto
Öppna nytt konto i Hembanken:
1. Logga in i Hembanken
2. Klicka på Konton
3. Under Nytt konto, välj det konto du vill beställa av Danske konto eller Sparkonto
4. Klicka på beställ
Ett kontopaket innefattar kort sagt ett lönekonto med alla de tjänster du behöver för att sköta din vardagsekonomi, allt till ett förmånligt pris.
Läs mer om våra kontopaket härI Hembanken under menyn Konton > Kontopaket > Välj det kontopaket du önskar. Ange att du godkänner att kreditupplysning tas samt debiteringskonto för avgiften > Klicka Välj och godkänn > Signera.
Du kan byta kontopaket i Hembanken under menyn Konton > Kontopaket > Välj det kontopaket du önskar. Ange att du godkänner att kreditupplysning tas samt debiteringskonto för avgiften > Klicka Välj och godkänn > Signera.
Om ändringen beviljas byts ditt kontopaket inom ett par dagar och eventuellt nya produkter skickas till dig. Om vi behöver mer information kommer vi att kontakta dig.
Du som är befintlig kund hos oss och använder Danske Bank Sverige som din huvudbank, kan ansöka om ett konto i Danske Bank Danmark. Med huvudbank menar vi att du har ett kontopaket i banken dit du får in din lön eller pension, att vi är den bank där du normalt använder ditt kort, betalar dina räkningar och har eventuellt sparande och bolån.
För att ansöka om crossborder-kontot ser vi att du ska ha använt banken som din huvudbank under ett antal månader.
Det görs alltid en individuell bedömning av din ansökan och vi behöver i varje enskilt fall förstå och bedöma ditt syfte och behov till att öppna kontot.
Gör så här för att ansöka
Frågor och svar om
1.Logga in i Hembanken
2.Klicka på Danske Förmånsprogram
3.Klicka på Ändra dina uppgifter
4.Välj Danske Ung eller Danske Student
5.Klicka på Anslut
Du som är mellan 18 och till och med 27 år får kontopaketet Danske Silver utan kostnad. Som Student behåller du erbjudandet tills att du fyller 33 år och får CSN till ett konto i Danske Bank.
Här kan du läsa mer om Danske Ung och Danske Student
Frågor och svar om
Du hittar dina kontoutdrag och årsbesked i ditt eArkiv i Hembanken och Mobilbanken.
Meny > eArkiv
Avtal & eArkiv > eArkiv