Konton

Här hittar du frågor och svar om konton. Saknar du något finns våra kontaktuppgifter längst ned på sidan.

  • Vad är mitt clearingnummer?

    Vad är mitt clearingnummer?

    De fyra första siffrorna i ditt kontonummer är ditt clearingnummer.
  • Var hittar jag mitt IBAN-nummer?

    Var hittar jag mitt IBAN-nummer?

    Ditt IBAN-nummer och bankens BIC/SWIFT-adress hittar du så här:

    1. Gå till Hembankens startsida och din kontoöversikt.
    2. Klicka på genvägspilen till höger om saldot för det konto du söker IBAN-nummer till.
    3. Välj "Villkor" för att se detaljinformation om kontot.
  • Vad är IBAN och SWIFT?

    Vad är IBAN och SWIFT?

    IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att identifiera ett kontonummer. Det kan bestå av upp till 34 tecken. SWIFT/BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank.

    IBAN
    IBAN är ett tillägg till ditt kontonummer som gör det möjligt att utföra internationella transaktioner. Från och med 2006 är IBAN det enda sättet att uttrycka kontonummer på inom EU.

    SWIFT
    Utlandsbetalningar skickas mellan bankerna via ett datasystem, SWIFT-systemet. Du anger vilken bank betalningen ska till med BIC-koden. Här hittar du SWIFT/BIC.

  • Hur ser jag kommande betalningar från mitt konto?

    Hur ser jag kommande betalningar från mitt konto?

    Om du klickar på kontot och går in under transaktioner och väljer framtida så ser du framtida betalningar. Detta går att se både i Hembanken och i appen.

  • Saldot på kontot är inte detsamma som jag har – vad är orsaken?

    Saldot på kontot är inte detsamma som jag har – vad är orsaken?

    Saldo är det belopp som finns på ditt konto. Disponibelt saldo är ditt saldo plus eventuell kredit men minus reserverade belopp. Disponibelt saldo är det belopp som du har tillgängligt precis nu.

    Vad är en reservation?
    När du handlar med ditt kort i en butik blir beloppet reserverat på ditt konto av butiken. Det är butikens säkerhet för att se till att de kommer att kunna dra pengar och inte riskera att du övertrasserar ditt konto.

    Reservationen släpper
    En reservation släpper när beloppet är bokfört på ditt konto eller efter sju dagar om beloppet inte har bokförts. Önskar du att reservationen ska släppa tidigare, till exempel om du lämnar tillbaka en vara, måste banken få uppdraget från butiken som lagt reservationen. Ta därför kontakt med butiken först och be dem annullera köpet och ta bort reservationen.

  • Hur öppnar jag ett transaktionskonto?

    Hur öppnar jag ett transaktionskonto?

    Om du redan är kund i banken kan du öppna ett Servicekonto om du har behov av flera konton. Du kan öppna det själv i Hembanken.

    Gör så här:

    1. Logga in i Hembanken
    2. Klicka på "Konton" i menyn, och välj sedan "Nytt konto"
    3. Välj "Servicekonto"
    4. Klicka på "Beställ" och följ instruktionerna
  • Var hittar jag mitt årsbesked och kontoutdrag?

    Var hittar jag mitt årsbesked och kontoutdrag?

    Du hittar dina kontoutdrag och årsbesked i ditt eArkiv i Hembanken.

  • Hur beställer jag ett kontoutdrag äldre än ett år?

    Hur beställer jag ett kontoutdrag äldre än ett år?

    I Hembanken kan du ta fram transaktioner 13 månader tillbaka genom att klicka på ett konto i kontoöversikten. Du kan även se äldre kontoutdrag i ditt eArkiv. Du kan beställa äldre kontoutdrag av oss, antingen via Hembanken eller per telefon. Observera att vi tar ut en mindre avgift för äldre kontoutdrag.

    Gör så här:

    1. Logga in i Hembanken
    2. Klicka på "Kontakt & hjälp" och välj "Nytt meddelande"
    3. Skriv vilken period du önskar kontoutdrag för
    4. Klicka på "Sänd"
    5. Godkänn med din säkerhetslösning och klicka "OK"
  • Hur kan jag kontrollera mitt saldo?

    Hur kan jag kontrollera mitt saldo?

    Det finns en mängd olika enkla sätt att ha kontroll på ditt saldo.

    Appen/internetbanken
    Du kontrollerar ditt saldo enklast genom att logga in i appen eller internetbanken. I kontoöversikten ser du ditt saldo.

    Kontoutdrag
    Använd ditt kontoutdrag för att ha kontroll på dina månatliga inkomster och utgifter. Transaktionerna delas in i olika grupper. Dina kontoutdrag lagras på ett säkert ställe i Hembanken, och du kan läsa eller skriva ut dem när du vill.

    Kontoutdrag i eArkiv
    I din elektroniska brevlådan i Hembanken, eArkiv får du kostnadsfritt dina kontoutdrag.
    Läs mer om eArkiv

    Saldo på e-post eller sms
    Om du har Hembanken kan du få meddelande om ditt saldo via e-post eller sms. Då har du ständig koll på din ekonomi och blir varnad om det börjar bli tomt på kontot. 
    Läs mer om SMS-tjänster

    Använd ditt kort för att kontrollera saldot
    Om du har ett kort kopplat till ditt konto kan du använda det för att kontrollera ditt saldo via en bankomat.

    Bank på telefon
    Du kan få information om ditt konto via Telebank. Du måste ha PIN-kod och knapptelefon. Telefontjänsten kan du använda dygnet runt.
    Läs mer om Telebank

  • Vad betalar jag i ränta på mina konton?

    Vad betalar jag i ränta på mina konton?

    Ta reda på vad räntesatserna är på dina konton. Du kan också se räntesatsen för dina lån, krediter och kort.    

    Gör så här:

    1. Logga in i Hembanken
    2. Klicka på Konton och välj sedan
    3. Kontoöversikt
    4. Välj det konto du vill se räntesatsen på
    5. Välj fliken Villkor
    6. Du hittar aktuella räntesatser under rubriken Ränta
  • Vad är ett kontopaket?

    Vad är ett kontopaket?

    Ett kontopaket innefattar kort sagt ett lönekonto med alla de tjänster du behöver för att sköta din vardagsekonomi, allt till ett förmånligt pris.

    Läs mer om våra kontopaket här
  • Hur ser jag när jag fått en skatteinbetalning?

    Hur ser jag när jag fått en skatteinbetalning?

    Det står SK+ditt personnummer som transaktionstext på inbetalningen.
  • Jag behöver ett konto i Danmark eller Norge – vad ska jag välja?

    Jag behöver ett konto i Danmark eller Norge – vad ska jag välja?

    Har du sommarhus i Danmark eller Norge? Pendlar du till jobb på andra sidan Öresund? Då kan du ha lagt märke till att det är besvärligt att betala räkningar i Danmark eller Norge, överföra danska eller norska kronor till Sverige och överföra pengar avgiftsfritt. 

    Med ett konto i Danmark eller Norge blir allt lättare. 

    Danske Basis+
    För dig som behöver ett konto i Danmark. Läs om Danske Basis+ 

    Basis
    För dig som behöver ett konto i Norge. Läs om Basis

  • Hur gör jag för att ge en annan person fullmakt till mina konton?

    Hur gör jag för att ge en annan person fullmakt till mina konton?

    Genom att lämna en fullmakt kan du ge en annan person tillgång till att ta ut, överföra pengar och/eller göra betalningar från ditt konto. Det kan vara praktiskt om man till exempel delar hushållskassa. Du kan också ge tillgång till en annan att enbart kunna se transaktioner och saldo samt villkor för kontot.

    Så här gör du:

    1. Logga in i Hembanken
    2. Klicka på "Konton" och välj "Kontoöversikt"
    3. Klicka på kontot i kontoöversikten
    4. Klicka på "Villkor och inställningar"
    5. Klicka på fliken "Fullmakter"
    6. Klicka på "Ny fullmakt"
    7. Fyll i uppgifterna och klicka på OK
    8. Godkänn uppdraget


    Fullmakten är giltig från det att du har har godkänt uppdraget. Ett meddelande skickas via Hembanken till mottagaren av fullmakten. I meddelandet framgår det vilket konto fullmakten omfattar, vilket typ av fullmakt det är samt giltighetstid.