Kontanter

Här hittar du frågor och svar om kontanter. Saknar du något finns våra kontaktuppgifter längst ned på sidan.

 

Kontanter

Här hittar du frågor och svar om kontanter. Saknar du något finns våra kontaktuppgifter längst ned på sidan.

  • Vad betyder det att Danske Banks kontor är kontantfria?

    Vad betyder det att Danske Banks kontor är kontantfria?

    Sedan en tid är våra kontor kontantfria. Vi samarbetar med FOREX Bank gällande vår kontanthantering och du kan även göra uttag i bankomat på upp till 15 000 kronor per sjudagarsperiod. Samarbetet med FOREX Bank innebär att du som är kund i Danske Bank kan gå till dem och bland annat få hjälp med följande:

  • Insättning till konto i Danske Bank
  • Ingen avgift*
  • Uttag med kort från konto i Danske Bank
  • Ingen avgift** (uttagsgräns 100 000 kr)
  • Betalning till Bank- och Plusgiro
  • Enligt FOREX Bank prislista
  • Inlösen av Bank- och Plusgiroavi
  • Enligt FOREX Bank prislista

    *Uppräkningskostnad kan tillkomma enligt Forex prislista.
    **Uttag görs med kort och kortavgift tillkommer för MC Direkt, MC Direkt Ung om 2% minst 40 kr och Företagskort 2% minst 50 kr.

    Belopp över 50 000 kr ska beställas minst 48 timmar i förväg, ring 0771 22 22 21 eller besök en FOREX Bankbutik.

    Läs mer om FOREX Bank
    Prislista FOREX Bank
  • Vad erbjuder Danske Bank som alternativ till betalning med kontanter?
  • Hur gör jag en insättning till mitt konto i Danske Bank?
  • När finns pengarna på kontot om jag gör en insättning via FOREX Bank till eget konto i Danske Bank?

    När finns pengarna på kontot om jag gör en insättning via FOREX Bank till eget konto i Danske Bank?

    Pengarna finns på kontot samma dag om insättningen sker före klockan 14. Gör du insättningen efter klockan 14 finns pengarna disponibla nästkommande bankdag.
  • Vilka uppgifter ska jag ha med mig till FOREX Bank när jag ska sätta in pengar på mitt konto?

    Vilka uppgifter ska jag ha med mig till FOREX Bank när jag ska sätta in pengar på mitt konto?

    Du behöver kontonummer och legitimation. Är det en större summa rekommenderas att ta med underlag som styrker var pengarna kommer från, detta på grund av penningtvättslagstiftningen.
  • Jag har fått en utbetalningsavi och vill ha beloppet insatt på mitt konto i Danske Bank, hur gör jag?

    Jag har fått en utbetalningsavi och vill ha beloppet insatt på mitt konto i Danske Bank, hur gör jag?

    Du kan skicka följande utbetalningsavi, check eller postväxel för insättning på konto:

    • Bank- och Plusgiroutbetalningsavi
    • Svensk bankcheck
    • Postväxel
    • Utländsk check i SEK (utländsk check i utländsk valuta måste du lämna till ditt bankkontor)

    Du skickar avin till Transaction Service som sätter in beloppet på ditt konto.

    Adress:
    Danske Bank ACP
    FE 950
    107 76 Stockholm

    Du kan även gå till FOREX Bank och få beloppet insatt på ditt konto i Danske Bank.

    Tänk på att:

    • Ange kontonummer där värdet ska sättas in på baksidan av utbetalningsavin, checken eller postväxeln (insättning görs endast till den som står som mottagare på värdehandlingen).
    • Skriva under utbetalningsavin, checken eller postväxeln på baksidan (för företag gäller endast underskrift av behörig firmatecknare/fullmaktstagare).
    • Kontrollera att sista inlösendatum inte har passerats, ta annars kontakt med utställaren.
    • Spara en kopia av hela avin, checken eller postväxeln innan du skickar den till Danske Bank.
    • Ange en referenstext på baksidan om du vill att denna ska noteras på insättningen.
    • Om du skickar en check, korsa den genom att dra två parallella streck på diagonalen på checkens framsida.
    • Det är du som avsändare som står risken om värdehandlingen inte skulle nå banken.
  • Jag har fått en check eller postväxel och vill ha beloppet insatt på mitt konto i Danske Bank, hur gör jag?

    Jag har fått en check eller postväxel och vill ha beloppet insatt på mitt konto i Danske Bank, hur gör jag?

    Skicka avin till Transaction Service som sätter in beloppet på ditt konto, se ovan. Forex Bank tar inte emot postväxlar och checkar.
  • Vad kostar det att göra ett kontantuttag på FOREX Bank?

    Vad kostar det att göra ett kontantuttag på FOREX Bank?

    Det beror på vilket kort du vill ta ut på:
    MasterCard Bankkort – utan kostnad.
    MasterCard Guld, Platinum Privat och World Elite – utan kostnad.
    MasterCard Direkt/Direkt Ung – avgift utgår om 2% eller minst 40 kronor.
    Företagskort – avgift utgår om 2% eller minst 50 kronor.
  • Hur mycket kontanter kan jag ta ut?

    Hur mycket kontanter kan jag ta ut?

    Upp till 100 000 kr förutsatt att beloppet inte överstiger ditt korts köp-/kreditgräns. Belopp över 50 000 kr ska beställas 48 timmar i förväg. Beställningen gör du i en FOREX Bankbutik eller på 0771-22 22 21. På grund av penningtvättslagssiftningen kan FOREX bank ställa frågor om ditt uttag.

    Läs mer om gränserna på våra kort här

  • Vad gäller vid kontantuttag med kort hos FOREX Bank?

    Vad gäller vid kontantuttag med kort hos FOREX Bank?

    Du måste kunna din pinkod till kortet. Kontantuttag med kreditkort bokas mot fakturan. 
  • Kan jag som Danske Bank kund växla valuta med rabatt?

    Kan jag som Danske Bank kund växla valuta med rabatt?

    Nej, vi har inget avtal för valutaväxling. Se prislista
  • Hur gör jag för att växla pengar när jag ska ut och resa?
  • Hur hittar jag aktuella valutakurser?

    Hur hittar jag aktuella valutakurser?

    Här kan du jämföra valutor och se aktuella valutakurser.

    Se kurser här

  • Hur får jag pengarna direkt på kontot?

    Hur får jag pengarna direkt på kontot?

      1. Kontakta utställaren
      Kontakta utställaren och be att få betalningen insatt på ditt konto nästa gång.
      2. Skatteverket
      Får du överskjutande skatt/moms av Skatteverket via utbetalningskort? Logga in med bankID på Skatteverket och registrera ditt kontonummer eller skriv ut blanketten 4802 Skatteåterbetalning till bankkonto från Skatteverkets hemsida och skicka till oss.
      3. Check från utlandet
      Får du betalning via check från utlandet? Du kan få betalningen överförd till ditt konto genom att lämna ditt IBAN och vår Swiftadress DABASESX till betalaren. Ditt IBAN hittar du i Hembanken eller Business Online på kontobilden under ”Villkor”.