Bedragare drar nytta av osäkerheten kring coronaviruset

På kort tid har vi sett att bedragarna drar nytta av den osäkerhet som uppstått i spåren av Corona. De flesta bedrägeriförsöken handlar om så kallade BankID-bedrägerier där bedragaren utger sig för att vara från hälso- och sjukvården eller att banken behöver uppgifterna brådskande. Tyvärr är det i en tid av osäkerhet lätt att bli lurad. 

Vi uppmanar alla kunder att:

  • Att alltid radera SMS och mail där man ombeds lämna ifrån sig uppgifter. Lägg på luren vid samtal från någon som ber om kontouppgifter eller BankID. 
  • Om du har klickat på en länk och lagt in din information så måste du omedelbart spärra ditt kort och kontakta banken. 

Såhär spärrar du ditt kort

  • Spärra ditt kort i Hembanken
    Du hittar funktionen under menyn "Kort och valuta" och därefter menyn ”Kortöversikt”.

  • Spärra ditt kort i appen
    Du hittar funktionen under menyn "Kort".


Om du inte har tillgång till Hembanken eller appen är du välkommen att kontakta vår kundservice som hjälper dig, då ett förlorat kort ska spärras omgående.

Kundservice Kort: 0771-570 570

Spärrservice

Spärrservice ingår i kontopaketen Danske Platinum och Danske Guld och gör att du kan spärra hela familjens svenska betal- och kreditkort samt övriga värdehandlingar som körkort, pass och mobiltelefonabonnemang. Allt med ett enda telefonsamtal. Läs mer om tjänsten här.

Om du har MasterCard Platinum har du tillgång till en uppgraderad tjänst, Spärrservice Platinum.

Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.