Swish
Betalningar har aldrig varit enklare, eller snabbare. Swish är en app som gör det möjligt att skicka över pengar till privatpersoner, företag och organisationer med mobilen. Det enda du behöver är mottagarens mobilnummer och pengarna finns på mottagarens konto direkt, om mottagaren har Swish-tjänsten.
Du hittar Swish-appen här:
Be någon om en Swish-betalning
Med Swish Förfrågan kan du via Swish-appen be andra om en Swish-betalning, till exempel till någon som är skyldig pengar för en gemensam lunch, för kostnader efter en resa eller som sätt att be sin förälder om veckopengen. Funktionen hittas som egen flik, ”Förfrågningar”, i menyraden längst ner.


Säg det med Swish!
Gör Swish mer personligt genom att välja en illustration för din betalning. Välj mellan flera olika illustrationer för att visa uppskattning och skicka en personlig hälsning. Tacka för senast, skicka en gratulation eller överraska någon du tycker om.
Betala med QR-koder
Nu är det ännu enklare att betala till andra! Swish har en inbyggd QR-kodgenerator för ditt eget mobilnummer, och en skanner för att snabbt kunna läsa av andra personers och företags QR-koder. Klicka bara på QR-ikonen högst upp i högra hörnet för att komma igång. Perfekt när du till exempel ska köpa eller sälja något på loppis.
Läs mer
Så här skickar du pengar med Swish:
|
- Klicka här
Priser och villkor
Frågor och svar
-
Varför kan jag inte komma åt min telefons kontaktlista i Swish för min företagsmobil (iPhone)?
I iOS 11.3 har Apple infört en ny policy kring appars åtkomst till kontakter på grund av GDPR. Det kan göra att du med företagsmobil nekas åtkomst till kontakter i Swish-appen. Anledningen är att ditt företag administrerar mobiler centralt via MDM-system (Mobile Device Management). Det innebär att appar som inte godkänts av administratören, eller ingår i utbudet av tillgängliga appar i det interna MDM-systemet, inte längre har tillåtelse att komma åt denna data. För att lösa problemet, kontakta din organisations IT-avdelning. Getswish har tyvärr ingen möjlighet att lösa problemet. -
Hur skaffar jag Swish?
Du behöver ladda ner två appar, ”Swish betalningar” och ”Mobilt BankID”.
”Mobilt BankID” är en e-legitimation som gör att du legitimerar dig för att göra en betalning. Du behöver också koppla ditt mobilnummer till ditt kontonummer. Detta gör du i Hembanken, eller via ditt bankkontor om du är under 18 år. När allt är klart har vi säkerställt att ditt mobilnummer och kontonummer hänger ihop, sen är det bara att börja använda tjänsten. -
Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?
Ja, du kan anmäla dig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då endast möjlighet att ta emot Swish-betalningar.
-
Kan jag använda Swish om jag är under 18 år?
Ja, du kan använda Swish om du är under 18 år, men du kan inte beställa tjänsten på egen hand. Om du är under 18 år behöver din förmyndare antingen ringa kundservice för att beställa ett avtal, eller så besöker ni ett kontor tillsammans. Avtalet behöver sedan skrivas under av förmyndare.
-
Jag vill endast kunna ta emot betalningar via mitt telefonnummer, går det?
Ja, om du har ett konto i Danske Bank kan du ansluta dig till Swish, även med ett utländskt mobilnummer.
-
Kan jag vara ansluten till Swish i flera banker?
Ja, du kan vara ansluten till Swish i fler banker men då behöver du flera mobilnummer. Du kan bara ansluta ett mobilnummer till ett bankkonto.
-
Kan jag ansluta mitt mobilnummer även om någon annan äger det, till exempel mina föräldrar eller min arbetsgivare?
Ja.
-
Hur säkert är Swish?
Swish är lika säkert som Hembanken och mobilbanken, så du kan alltid känna dig trygg.
Klicka här för att läsa mer om våra generella råd kring säkerhet.
-
Vilka telefoner fungerar Swish på?
Swish fungerar på iPhone och Android.
-
Kan jag använda Swish på min surfplatta?
Ja, om din surfplatta stödjer Mobilt BankID. På följande länk ser du vilka enheter som stöds: BankID.com
-
Jag har en ny mobiltelefon - hur gör jag med Swish?
Om du har behållit mobilnumret behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta Swish och sedan anmäla dig igen med det nya mobilnumret.
-
Jag har bytt bank, vad händer med Swish?
När du blir ny kund i Danske Bank och anmäler ditt mobilnummer i Hembanken, kommer ditt Swish-avtal avslutas automatiskt i din gamla bank. Du måste sedan aktivera Swish-appen igen.
-
Jag vill ändra det kontonummer som är anslutet till Swish, hur gör jag?
Om du vill byta kontonummer behöver du avsluta Swish-tjänsten i Hembanken. Därefter anmäler du ditt nya kontonummer, och aktiverar Swish-appen på nytt.
-
Jag har skickat pengar men de kom inte fram, varför?
1. Kontrollera ditt bankkonto så att pengarna verkligen har dragits.
2. Kontrollera att mottagaren har det mobilnummer som du skickade betalningen till.
3. Kontakta Kundservice på telefonnummer 0752-48 45 42. -
Jag vill ångra betalningen, hur gör jag?
En betalning som du har skickat går inte att ångra. Kontakta mottagaren om betalningen har skickats felaktigt.
-
Vad händer om jag skickar pengar till någon som inte har Swish?
Om du försöker skicka pengar till någon som inte har tjänsten installerad kommer din betalning inte genomföras. Du kommer då få ett meddelande om att personen du försöker skicka till inte har tjänsten. Du kan samtidigt välja att skicka ett sms där du tipsar om att ladda ner den.
-
Vilka beloppsgränser gäller?
Som standard är gränsen 5000 kr/dag och 15 000 kr/vecka. Vill du höja gränsen gör du det enkelt själv i Hembanken till max 150 000 kr. Gå in under Mobila tjänster, Swish och klicka på ditt mobilnummer för att se och ändra dina beloppsgränser.
Swish förfrågan
Frågor & svar
-
Vad är Swish Förfrågningar?
Swish Förfrågningar är en ny funktion som finns tillgänglig i version 5.0 av appen.
Swish Förfrågningar är ett enkelt sätt för vänner och familjer att be varandra om pengar. -
Hur slår jag på funktionen Swish Förfrågningar?
Funktionen finns tillgänglig för alla med Swish, men måste slås på för användare under 18 år.
-
Hur slår jag av funktionen Swish Förfrågningar?
Gå till inställningar i Swish-appen genom att trycka på det lilla kugghjulet i högra hörnet på hemskärmen. Där går du in under “Förfrågningar” och slår av funktionen. -
Hur många förfrågningar kan jag skicka?
Du kan max ha 30 aktiva förfrågningar igång samtidigt. -
Vad är det högsta beloppet jag kan be om i en förfrågan?
5000 kr är det högsta beloppet du kan be om. Däremot har bankerna olika beloppsgränser, vilka kan påverka hur mycket mottagaren av din förfrågan kan swisha.