Betalningar till och från utlandet

  • Hur gör jag en utlandsbetalning?

    Hur gör jag en utlandsbetalning?

    I Hembanken på startsidan väljer du pilen till höger om saldot för det konto du vill betala från. Välj sedan "Betala till utlandet".

    För att din betalning ska komma fram snabbt och säkert behöver du dessa uppgifter:

    • Belopp och valutaslag
    • Mottagarens namn, adress och land
    • Mottagarens kontonummer eller IBAN, som är ett krav inom EU/EES.
    • Mottagarens bankförbindelse, så kallad BIC/SWIFT-adress eller bankens namn och adress.

    Har du fått ytterligare konto- eller betalningsuppgifter från mottagaren, som BSB-, ABA-, Fedwire- eller Routingnumber skall detta nummer skrivas in vid ”Nationell clearingkod” under ”Bankuppgifter” vid registrering av betalningen i Hembanken. Ett BSB-nummer inleds AU följt av sex siffror och ett ABA-/FedWire-/Routingnummer inleds FW följt av nio siffror.

    Observera! En utlandsbetalning kan innebära en exponering för valutarisker, framförallt om du väljer växling i mottagarbanken genom att skicka betalningen i SEK. För att betalningen ska växlas till den valutakurs Danske Bank tillämpar ska du därför välja att skicka betalningen i den valuta som mottagaren uppgett. Du bör dessutom alltid välja alternativet att avsändare och mottagare delar på eventuella avgifter kopplade till betalningen för att garanterat endast erläggas avgifter enligt Danske Banks prislista.
  • Kostar det att göra en utlandsbetalning?

    Kostar det att göra en utlandsbetalning?

    Det är kostnadsfritt att göra en betalning inom EU/EES i EUR eller SEK om betalningen uppfyller de krav som EU-förordningen har bestämt. För detaljer om villkoren för betalningen se här. EU/EES står för EU samt Island, Liechtenstein och Norge.
  • Hur överför jag till eget konto utomlands?

    Hur överför jag till eget konto utomlands?

    Har du ett Danske Bank-konto i ett annat land finns möjligheten att göra kostnadsfria och snabba överföringar mellan dina egna konton inom koncernen. Är du redan kund i Danske Bank i Sverige kan du enkelt beställa ett konto i Norge eller Danmark, inne i Hembanken. Du kan också kontakta ditt bankkontor för att få hjälp. Vi finns representerade i följande länder:

    • Danske Bank, Danmark
    • Danske Bank, Norge
    • Danske Bank, Finland
    • Danske Bank, Estland, Lettland och Litauen
    • Danske Bank, Irland
    • Danske Bank, Nordirland
    • Danske Bank, Luxemburg
    • Danske Bank's dotterbolag i London, Hamburg and Warszawa

    Stående överföring
    Om du har lön i ett land och utgifter i ett annat, eller av annan anledning behöver överföra pengar till utlandet regelbundet, så kan vi hjälpa dig med en stående överföring till utlandet. Överföring till utlandet sker enligt dina instruktioner om valuta, belopp och mottagaruppgifter. Det enda du behöver göra är att ge oss uppgifter om mottagarens kontonummer, information om mottagarens bank och andra detaljer om överföringen. Kontakta ditt bankkontor så får du hjälp.

    Internationell check
    Om du saknar uppgifter om mottagarens kontonummer och bank kan du använda dig av en internationell check.

  • Kan jag återkalla en utlandsbetalning?

    Kan jag återkalla en utlandsbetalning?

    Enligt internationell praxis kan man inte återkalla utlandsbetalningar. Om du har betalat till fel konto utomlands måste du omedelbart ta kontakt med mottagaren och be dem skicka tillbaka pengarna.
  • Vad händer om det inte finns pengar på mitt konto?

    Vad händer om det inte finns pengar på mitt konto?

    Om det saknas pengar på ditt konto på betalningsdagen kommer vi att bevaka betalningen i två bankdagar efter betalningsdagen. Om du inte har satt in pengar under den tiden utför vi inte betalningen. Du kommer då att få en avisering i Hembanken, alternativt meddelar vi per post och tar då ut en administrationsavgift.
  • Hur tar jag emot en betalning från utlandet?

    Hur tar jag emot en betalning från utlandet?

    Det bästa sättet att ta emot pengar från utlandet är betalningar direkt till ditt konto i Danske Bank. Det är kostnadsfritt att ta emot pengar från utlandet om betalningen kommer från ett annat EU-land, Island, Liechtenstein eller Norge, och betalning sker i SEK eller Euro.

    För att ta emot pengar från utlandet behöver du följande uppgifter:

    • Belopp och valutaslag
    • Ditt namn, adress och land
    • Ditt kontonummer eller IBAN
    • BIC/SWIFT-adress eller bankens namn och adress.


    Internationell check

    Du kan också ta emot pengar från utlandet per post i form av en internationell check. Det är ett långsamt och osäkert sätt att ta emot pengar. Dessutom är det dyrt att lösa in checken. Tänk därför alltid på att lämna ditt IBAN-nummer och andra bankuppgifter som Danske Banks BIC/SWIFT-adress (DABASESX) så att betalningen kan hanteras så billigt som möjligt för dig.
  • Vilken växelkurs gäller vid utlandsbetalning?

    Vilken växelkurs gäller vid utlandsbetalning?

    Växelkursen fastställs i samband med att betalningen utförs. Du kan se våra kurser längst ner på hemsidan, klicka på raden med valutakurser. Observera att dessa uppdateras endast en gång per dag, omkring kl. 10, och därför är indikativa. Växelkurserna kan förändras under dagen och vi har inte möjlighet att på förhand uppge den exakta växelkurs din betalning kommer att få.