Frågor och svar om
Betalning och överföring
-
Om du klickar på kontot och går in under transaktioner och väljer framtida så ser du framtida betalningar. Detta går att se både i Hembanken och i Mobilbanken.
-
Alla Bank- och PlusGiro-betalningar samt överföringar som har status "Väntar" kan du själv ta bort fram till kl. 24:00 före betalningsdagen. På sidan där du ser dina kontotransaktioner klickar du på transaktionstexten och därefter på knappen "Ta bort". Om en betalning har status "Utförd" kan du inte ta bort den.
Det är inte möjligt att ta bort väntande betalning mellan 00:00 – 10:00.
-
Så här registrerar du en stående överföring i Mobilbanken
- När du har loggat in i Mobilbanken. Klicka på betala.
- Scrolla ner till fasta betalningar och klicka på stående överföringar.
- Klicka på plustecknet uppe till höger.
- Välj mellan egna konton eller till andra.
- Fyll I uppgifterna och bekräfta.
Så här registrerar du en stående överföring i Hembanken
- När du loggat in i Hembanken väljer du genvägspilen till höger om saldouppgiften för aktuellt konto.
- Välj "Ny stående överföring".
- Fyll i uppgifterna, klicka på OK-knappen.
- Bekräfta med din säkerhetslösning.
-
De första 4 siffrorna i kontonumret (totalt 11 siffror).
-
Bank
Clearing-
nummerserieMax antal siffror i kontonummer (exkl. clearingnr)
Avanza Bank
9550-9569
7
Bluestep Finans
9680-9689
7
BNP Paribas Fortis
9470-9479
7
Citibank International Plc, Sweden Branch
9040-9049
7
Danske Bank A/S, Sverige Filial
1200-1399
2400-24997
Danske Bolån
1200-1399
7
DNB Bank ASA, filial Sverige
9190-9199
7
Forex Bank AB
9400-9449
7
Handelsbanken
6000-6999
9
ICA Banken
9270-9279
7
IKANO Banken
9170-9179
7
Länsförsäkringar Bank
9020-9029
3400-3409
9060-90697
Lån og Spar Bank Sverige
9630-9639
7
Marginalen Bank
9230-9239
7
Nordax Bank AB
9640-9649
7
Nordea
1100-1199
1401-2099
3000-3399
3410-49997
Nordea - Personkonto 3300 + Personnummer 10 Nordea - PlusGirot
9500-9549
9960-996910
Nordnet Bank
9100-9109
7
Resurs Bank AB
9280-9289
7
Royal Bank of Scotland
9090-9099
7
Santander Consumer Bank AS
9460-9469
7
SBAB
9250-9259
7
SEB
5000-5999
9120-9124
9130-91497
Skandiabanken AB
9150-9169
7
Sparbanken Syd
9570-9579
10*
Sparbanken Öresund
9300-9349
10*
Svea Bank 9660-9669 7 Swedbank
När du gör överföringar eller skickar lön till Swedbanks konton som börjar på 7 kan du välja mellan att skriva in hela kontonumret (11 siffror) eller skriva in tre nollor mellan clearingnummer (de 4 fyrsta siffrorna) och kontonummer.7000-7999 7 Swedbank och fristående Sparbanker
*Det förekommer att Swedbank har en femte siffra i clearingnummer som börjar på 8, t ex 8327-9. Den femte siffran ska inte registreras i Hembanken. När du gör en överföring till Swedbank ska kontonummer som börjar på 8 alltid bestå av sammanlagt 14 siffror. Om det innehåller färre siffror ska du fylla ut med nollor mellan clearingnumret (de 4 första siffrorna) och resterande siffror i kontonumret.
8000-8999 10 -
- Om mottagaren har ett konto i Danske Bank
Pengarna betalas normalt sett direkt. - Om mottagaren har konto i en annan bank
Pengarna betalas normalt sett samma dag om överföringen görs innan kl. 13:30, därefter nästkommande bankdag.
Om du gör betalningen på en dag som inte är bankdag sker den nästföljande bankdag. Betalningen går igenom senast två dagar efter det. - Bankgiro-/Plusgirobetalning
Pengarna registreras normalt på mottagarens konto samma dag om du registrerar betalningen innan kl. 10:00. Det är dock mottagaren som bestämmer när pengarna ska bokas upp på deras respektive konton, så exakt tidpunkt kan således skilja sig mellan olika betalningsmottagare. Vill du vara säker på att pengarna kommer fram i tid bör du registrera betalningen dagen innan.
- Om mottagaren har ett konto i Danske Bank
-
Om du vill ändra på en betalning innan den genomförts kan du göra det i Hembanken.
Du kan själv:
- Ändra detaljer som betaldatum och belopp
- Dra tillbaka betalningen
- Ändra och dra tillbaka stående betalordrar
Du kan ändra en betalning i både Mobilbanken och Hembanken.
Ändra betalning i Mobilbanken- Logga in i Mobilbanken.
- Klicka på kontot där betalningen är registrerad.
- Klicka på Kommande betalningar.
- Klicka på betalningen du vill ändra.
- Klicka på Ändra i högra hörnet.
- Ändra belopp, betaldatum, avsändar konto eller ta bort.
- Klicka på Spara i högra hörnet.
Ändra betalning i Hembanken
- Logga in i Hembanken.
- Klicka på det kontot där betalningen är registrerad.
- Klicka på Framtida.
- Klicka på betalningen som du vill ändra.
- Klicka på Ändra eller Ta bort.
Alla Bank- och PlusGiro-betalningar samt överföringar som har status "Väntar" kan du ändra fram till kl. 24:00 dagen före betalningsdagen. Det är inte möjligt att ändra en betalning som har status "Väntar" mellan kl 00:00–10:00 på betalningsdagen. Om en betalning har status "Utförd" kan du inte ändra den.
-
Mobilbanken:
När du loggat in i Mobilbanken väljer du Betala i menyn längst ner. Välj ”Överför till andra” och fyll i uppgifterna. Klicka på Nästa-knappen och bekräfta med din säkerhetslösning. Vill du lägga överföringen i utkorgen för att skicka senare, välj ”Behandla senare” uppe i högra hörnet.
Hembanken:
När du loggat in i Hembanken väljer du genvägspilen till höger om saldouppgiften för aktuellt konto. Välj "Överför pengar" och fyll i uppgifterna. Välj om du vill skicka överföringen nu eller lägga i utkorgen för att skicka senare. Klicka på OK-knappen och bekräfta med din säkerhetslösning.
För information om andra bankers clearingnummer klicka här
-
Mobilbanken:
När du loggat in i Mobilbanken väljer du Betala i menyn längst ner. Välj sen ”Betala” och fyll i uppgifterna. Vill du scanna räkningen med din kamera klickar du på symbolen för kamera vid ”Kontonummer”. Klicka på Nästa-knappen och bekräfta med din säkerhetslösning. Vill du lägga betalningen i utkorgen för att skicka senare, välj ”Behandla senare” uppe i högra hörnet.
Hembanken:
När du loggat in i Hembanken väljer du genvägspilen till höger om saldouppgiften för aktuellt konto. Välj "Betala Bank och Plusgiro" och fyll i uppgifterna. Välj om du vill skicka betalningen nu eller lägga i utkorgen för att skicka senare. Klicka på OK-knappen och bekräfta med din säkerhetslösning.
-
Beroende på vilket betalningsavtal du har betalar du 5%, 10% eller 100% av fakturan varje månad. Fakturans brytdag är den 15:e varje månad men infaller den 15:e under en helg flyttas brytdagen fram till närmaste bankdag. När fakturan är skapad skickas den till eArkiv/eBoks eller per fysiskt post, beroende på hur du mottar din post från banken. Detta betyder att betalningar du gör efter fakturans brytdag läggs på nästa månads faktura och på detta sätt har du alltså upp till 45 dagars räntefri kredit på ditt kreditkort.
Vanligast är att fakturan betalas med automatisk kontodragning som då görs den siste i månaden. Det är viktigt att du har pengar på kontot för att betala fakturan. -
Det står SK+ditt personnummer som transaktionstext på inbetalningen.
Autogiro och e-faktura
-
I Hembanken klickar du på "Betala & Överför" i menyn > Autogiro> Nytt medgivande.
Sök upp din fakturautställare/betalningsmottagare antingen genom att fylla i namnet direkt i den tomma rutan eller genom att söka via bransch i listan.
Klicka på Uppdatera-knappen.När du hittat din aktuella fakturautställare klickar du på namnet eller på pilen framför namnet. Kan betalningsmottagaren ta emot anmälan elektroniskt får du upp alternativet "Välj betalningsmottagare" som du då klickar på. Ange dina betaluppgifter och godkänn anmälan med din säkerhetslösning.
Om fakturautställaren/betalningsmottagaren inte kan ta emot anmälan elektroniskt behöver du kontakta betalningsmottagaren för att anmäla dig till autogiro.
-
För att anmäla e-faktura är klickar du på Betala & Överför i menyn > Betala e-faktura > Sök fakturautställare > Välj en fakturautställare i rullisten och klicka på Anmälan.
Du länkas då till fakturautställarens anmälningssida. Där fyller du i de uppgifter som efterfrågas. Nästa faktura från fakturautställaren kommer då som en e-faktura.Om fakturautställaren kan skicka e-fakturor dyker länken ”Anmälan till e-faktura" upp när du genomför en internetbetalning. Om du klickar på länken ”Anmälan till e-faktura" hamnar du på fakturautställarens anmälningssida, såsom ovan.
-
I Mobilbanken och Hembanken kan du se ett fakturasammandrag med namn på fakturautställare, belopp och förfallodag för aktuella inkomna fakturor.
Se och godkänna e-faktura i Mobilbanken
- Logga in i Mobilbanken
- Klicka på "Betala"
- Klicka på "Obehandlade betalningar". Om du har flera e-fakturor som du vill godkänna samtidigt, klicka på "Välj" uppe i högra hörnet och välj de e-fakturor som du vill betala.
- Klicka på fakturan det gäller.
- Kicka på "Betala och signera". Om du vill kolla närmare på fakturan, klicka först på "Granska e-faktura"
Se e-faktura och godkänna i Hembanken
- Logga in i Hembanken.
- Klicka på "Betala & överför"
- Klicka på "Visa/betala e-faktura"
- Kicka på fakturan det gäller
- Klicka på "Visa faktura"
- Klicka på "Betala och signera" eller lägg i utkorgen för att betala senare.
Swish
-
Betalningar har aldrig varit enklare, eller snabbare. Swish är en app som gör det möjligt att skicka över pengar till privatpersoner, företag och organisationer med mobilen. Det enda du behöver är mottagarens mobilnummer och pengarna finns på mottagarens konto direkt, om mottagaren har Swish-tjänsten. -
Du behöver ladda ner två appar, ”Swish betalningar” och ”Mobilt BankID”.
”Mobilt BankID” är en e-legitimation som gör att du legitimerar dig för att göra en betalning. Du behöver också koppla ditt mobilnummer till ditt kontonummer. Detta gör du i Hembanken, eller via ditt bankkontor om du är under 18 år. När allt är klart har vi säkerställt att ditt mobilnummer och kontonummer hänger ihop, sen är det bara att börja använda tjänsten. -
- Logga in i Hembanken och anslut dig till Swish
- Koppla ett bankkonto till ditt mobilnummer
- Ladda ner och aktivera appen "Swish betalningar"
- Verifiera dig med Mobilt BankID
- Klart
-
Ja, du kan använda Swish om du är under 18 år, tjänsten ingår i kontopaketet Danske Start. Du kan inte beställa tjänsten på egen hand utan den beställs av din förmyndare.
Läs mer och beställ Danske Start
-
Swish fungerar på iPhone och Android. -
Om du har behållit mobilnumret behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta Swish och sedan anmäla dig igen med det nya mobilnumret. -
När du blir ny kund i Danske Bank och anmäler ditt mobilnummer i Hembanken, kommer ditt Swish-avtal avslutas automatiskt i din gamla bank. Du måste sedan aktivera Swish-appen igen. -
Om du vill byta kontonummer gör du det i hembanken under Mobila tjänster / Swish. -
- Skicka betalning: För dig som kund i Danske Bank är Swish avgiftsfritt tills vidare.
- Ta emot betalning: 0 kr.
- Månadsavgift: 0 kr.
- Beloppsgräns: Som kund i Danske Bank kan du skicka en betalning på max 150 000 kr. Du justerar beloppsgränsen i Hembanken.
-
Som standard är beloppsgränsen 5000 kr/dag och 15 000 kr/vecka uppdelat på Swish-betalningar till privatpersoner (mobilnummer) och till företag (123..-nummer). Du kan ha olika beloppsgräns till privatpersoner och företag. Maxbelopp som du kan ändra till är 150 000 kr per dag och vecka. -
En betalning som du har skickat går inte att ångra. Kontakta mottagaren om betalningen har skickats felaktigt. -
Swish är lika säkert som Hembanken och mobilbanken, så du kan alltid känna dig trygg.
Klicka här för att läsa mer om våra generella råd kring säkerhet.
Överföring till eller från utlandet
-
Du registrerar en utlandsbetalning i Hembanken. På startsidan klickar du på pilen till höger om saldouppgiften för det konto du vill betala från.
Välj sedan "Betala till utlandet".Ange följande uppgifter:
- Namn, adress och land till betalningsmottagaren.
- Betalningsmottagarens kontonummer i den mottagande banken, anges i IBAN-format ((International Bank Account Number)) vid betalningar till IBAN-länder.
- Betalningsmottagarens BIC/SWIFT-adress eller bank, namn och adress.
-
Här hittar du SWIFT/BIC. SWIFT är en förkortning av Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication. BIC-kod är det samma som SWIFT. Systemet bygger på internationell standard. Det betyder att alla betalningar måste innehålla korrekt och fullständig information om mottagarens bank, detta via SWIFT/BIC.
Med SWIFT/BIC kan du skapa en enda ingång till alla dina banker runt om i världen. Du kan skicka betalningsinstruktioner och ta emot rapporter från olika banker i olika länder via SWIFT-nätet.
En SWIFT/BIC består av 8 eller 11 tecken. Exempel: DABASESX Danske Bank Sverige.
Observera att SWIFT/BIC alltid skrivs utan mellanslag, bindestreck eller punkter.Tecken 1-4
Förkortning av bankens namn
DABA
= Danske Bank
Tecken 5-6
Landskod
SE
= Sverige
Tecken 7-8
Ort
SX
= Stockholm
Tecken 9-11
Filial
= Branch, krävs till vissa banker i vissa länder.
-
Danske Bank Sverige: DABASESX
Danske Bank Danmark: DABADKKK -
På vår hemsida kan du jämföra valutor och se aktuella valutakurser.
-
En SEPA-betalning är en standardbetalning i euro till en mottagare inom SEPA, Europas gemensamma betalningsområde. En betalning i Svenska kronor från Sverige kan skickas till mottagare inom SEPA med samma villkor och prissättning på avsändarsidan men det blir dyrare för mottagaren att ta emot en betalning i Svenska kronor. Rekommendationen är att alltid skicka i mottagarlandets valuta.
Fakta om SEPA
- SEPA står för Single Euro Payments Area
- Gäller vid betalningar i euro till EU-länder samt Island, Norge, Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco, San Marino och UK
- En SEPA-betalning når normalt mottagaren samma dag men senast bankdagen efter betalningen skickas
-
Se IBAN och BIC/SWIFT i Hembanken
1. Logga in i Hembanken.
2. Klicka på det konto du söker IBAN-nummer till.
3. Klicka på länken "Villkor och inställningar" och välj sedan fliken "Villkor". Här hittar du IBAN-numret till ditt konto. Se även guide.Se IBAN och BIC/SWIFT i Mobilbanken:
1.Logga in i Mobilbanken
2.Klicka på aktuellt konto
3.Klicka på de tre prickarna högst upp till höger
4.Klicka på Detaljer, IBAN och BIC/SWIFT visas nuDu hittar också IBAN-numret genom att ta fram ett kontoutdrag i eArkiv för det önskade kontot. Till vänster under kontonamnet hittar du ditt kontos IBAN-nummer.
Vad är IBAN?IBAN står for International Bank Account Number (internationellt bankkontonummer). Det är ett nummer, som är kopplat till alla konton i EU-länderna och Norge, Schweiz, Liechtenstein, Ungern och Turkiet. IBAN är en kod, som identifierar landet, var kontot hör hemma kontohavarens bank och kontonumret.
Varför använda IBAN?
IBAN gör gränsöverskridande betalningar enklare och ger banken möjlighet att kunna kontrollera omedelbart efter mottagandet att kontonumret är korrekt. Detta leder till en snabb insättning till kontot och man undviker avgifter för manuell hantering av betalningar.Uppbyggnaden av IBAN
IBAN är en internationell standard (ISO 13.616). Antalet omfattar maximalt 34 alfanumeriska tecken, som är strukturerade enligt följande:- Två skrivelser representerar hemland för bankkontot (landskod med två bokstäver, till exempel SE för Sverige).
- Två nummer är kontrollsiffror.
- Högst 30 alfanumeriska tecken som identifierar banken och kontonummer.