Frågor och svar om

Betalning och överföring

  • Hur ser jag kommande betalningar från mitt konto?

    Om du klickar på kontot och går in under transaktioner och väljer framtida så ser du framtida betalningar. Detta går att se både i Hembanken och i Mobilbanken.

  • Hur lägger jag upp ett autogiro?

    I Hembanken klickar du på  "Betala & Överför" i menyn > Autogiro> Nytt medgivande.
    Sök upp din fakturautställare/betalningsmottagare antingen genom att fylla i namnet direkt i den tomma rutan eller genom att söka via bransch i listan.
    Klicka på Uppdatera-knappen.

    När du hittat din aktuella fakturautställare klickar du på namnet eller på pilen framför namnet. Kan betalningsmottagaren ta emot anmälan elektroniskt får du upp alternativet "Välj betalningsmottagare" som du då klickar på. Ange dina betaluppgifter och godkänn anmälan med din säkerhetslösning.

    Om fakturautställaren/betalningsmottagaren inte kan ta emot anmälan elektroniskt behöver du kontakta betalningsmottagaren för att anmäla dig till autogiro.

  • Hur lägger jag upp en e-faktura?

    För att anmäla e-faktura är klickar du på Betala & Överför i menyn > Betala e-faktura > Sök fakturautställare > Välj en fakturautställare i rullisten och klicka på Anmälan.
    Du länkas då till fakturautställarens anmälningssida. Där fyller du i de uppgifter som efterfrågas. Nästa faktura från fakturautställaren kommer då som en e-faktura.

    Om fakturautställaren kan skicka e-fakturor dyker länken ”Anmälan till e-faktura" upp när du genomför en internetbetalning. Om du klickar på länken ”Anmälan till e-faktura" hamnar du på  fakturautställarens anmälningssida, såsom ovan.

  • Hur godkänner jag e-faktura?
    För att godkänna en e-faktura klicka på pilen framför fakturan och välj Lägg i utkorgen eller Betala.
  • Hur ser jag specifikation för e-faktura?

    I Hembanken, klicka på Betala & överför i menyn > Betala e-faktura. Då visas ett fakturasammandrag med namn på fakturautställare, belopp och förfallodag för aktuella inkomna fakturor.

    Klickar på pilmenyn längst till vänster om ett fakturasammandrag för att:

    Ta bort: Fakturan tas bort från listan.

    Ändra: Du kommer till en bild där det är möjligt att göra ändringar i betalningen. Betalningsdag går alltid att ändra och i vissa fall kan även beloppet ändras.

    Lägg i utkorgen: Betalningen flyttas till "utkorgen". Där kan du även ändra kontonummer betalningen ska dras från.
    Visa faktura: Ett nytt fönster öppnas och du länkas till fakturaspecifikationen (fakturabilden).

  • Var hittar jag fakturan för mitt kreditkort och hur betalar jag?
    Beroende på vilket betalningsavtal du har betalar du 5%, 10% eller 100% av fakturan varje månad. Fakturans brytdag är den 15:e varje månad men infaller den 15:e under en helg flyttas brytdagen fram till närmaste bankdag. När fakturan är skapad skickas den till eArkiv/eBoks eller per fysiskt post, beroende på hur du mottar din post från banken. Detta betyder att betalningar du gör efter fakturans brytdag läggs på nästa månads faktura och på detta sätt har du alltså upp till 45 dagars räntefri kredit på ditt kreditkort. 

    Vanligast är att fakturan betalas med automatisk kontodragning som då görs den siste i månaden. Det är viktigt att du har pengar på kontot för att betala fakturan. 
  • Hur tar jag bort en betalning  i Hembanken?

    Alla Bank- och PlusGiro-betalningar samt överföringar som har status "Väntar" kan du själv ta bort fram till kl. 24:00 före betalningsdagen. På sidan där du ser dina kontotransaktioner klickar du på transaktionstexten och därefter på knappen "Ta bort". Om en betalning har status "Utförd" kan du inte ta bort den.

    Det är inte möjligt att ta bort väntande betalning mellan 00:00 – 10:00.

  • Hur lägger jag upp en stående överföring?

    Så här registrerar du en stående överföring i Hembanken.

    När du loggat in i Hembanken väljer du genvägspilen till höger om saldouppgiften för aktuellt konto. Välj "Ny stående överföring". Fyll i uppgifterna, klicka på OK-knappen och bekräfta med din säkerhetslösning.

  • Vad är mitt clearingnummer?

    De första 4 siffrorna i kontonumret (totalt 11 siffror).

  • Vad har andra banker för clearingnummer?

    Bank

    Clearing-
    nummerserie

    Max antal siffror i kontonummer (exkl. clearingnr)

    Avanza Bank

    9550-9569

    7

    Bluestep Finans

    9680-9689

    7

    BNP Paribas Fortis

    9470-9479

    7

    Citibank International Plc, Sweden Branch

    9040-9049

    7

    Danske Bank A/S, Sverige Filial

    1200-1399
    2400-2499

    7

    Danske Bolån

    1200-1399

    7

    DNB Bank ASA, filial Sverige

    9190-9199

    7

    Forex Bank AB

    9400-9449

    7

    Handelsbanken

    6000-6999

    7

    ICA Banken

    9270-9279

    7

    IKANO Banken

    9170-9179

    7

    Länsförsäkringar Bank

    9020-9029
    3400-3409
    9060-9069

    7

    Lån og Spar Bank Sverige

    9630-9639

    7

    Marginalen Bank

    9230-9239

    7

    Nordax Bank AB

    9640-9649

    7

    Nordea

    1100-1199
    1401-2099
    3000-3399
    3410-4999

    7

    Nordea - PlusGirot

    9500-9549
    9960-9969

    10

    Nordnet Bank

    9100-9109

    7

    Resurs Bank AB

    9280-9289

    7

    Royal Bank of Scotland

    9090-9099

    7

    Santander Consumer Bank AS

    9460-9469

    7

    SBAB

    9250-9259

    7

    SEB

    5000-5999
    9120-9124
    9130-9149

    7

    Skandiabanken AB

    9150-9169

    7

    Sparbanken Syd

    9570-9579

    10*

    Sparbanken Öresund

    9300-9349

    10*

    Svea Bank9660-96697
    Swedbank
    När du gör överföringar eller skickar lön till Swedbanks konton som börjar på 7 kan du välja mellan att skriva in hela kontonumret (11 siffror) eller skriva in tre nollor mellan clearingnummer (de 4 fyrsta siffrorna) och kontonummer.
    7000-79997

    Swedbank och fristående Sparbanker

    Det förekommer att Swedbank har en femte siffra i clearingnummer som börjar på 8, t ex 8327-9. Den femte siffran ska inte registreras i Hembanken. När du gör en överföring till Swedbank ska kontonummer som börjar på 8 alltid bestå av sammanlagt 14 siffror. Om det innehåller färre siffror ska du fylla ut med nollor mellan clearingnumret (de 4 första siffrorna) och resterande siffror i kontonumret.

    8000-899910
  • Hur hittar jag SWIFT/BIC?
    Här hittar du SWIFT/BIC.

    SWIFT är en förkortning av Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication. BIC-kod är det samma som SWIFT. Systemet bygger på internationell standard. Det betyder att alla betalningar måste innehålla korrekt och fullständig information om mottagarens bank, detta via SWIFT/BIC.

    Med SWIFT/BIC kan du skapa en enda ingång till alla dina banker runt om i världen. Du kan skicka betalningsinstruktioner och ta emot rapporter från olika banker i olika länder via SWIFT-nätet.

    En SWIFT/BIC består av 8 eller 11 tecken. Exempel: DABASESX Danske Bank Sverige
    Observera att SWIFT/BIC alltid skrivs utan mellanslag, bindestreck eller punkter.

    Tecken 1-4

    Förkortning av bankens namn

    DABA

    = Danske Bank

    Tecken 5-6

    Landskod

    SE

    = Sverige

    Tecken 7-8

    Ort

    SX

    = Stockholm

    Tecken 9-11

    Filial

     

    = Branch, krävs till vissa banker i vissa länder.

  • Vad har Danske Bank för SWIFT/BIC?

    Danske Bank Sverige: DABASESX
    Danske Bank Danmark: DABADKKK

  • Var hittar jag mitt IBAN?
    1. Logga in i Hembanken.
    2. Klicka på det konto du söker IBAN-nummer till.
    3. Klicka på länken "Villkor och inställningar" och välj sedan fliken "Villkor". Här hittar du IBAN-numret till ditt konto.

    Du hittar också IBAN-numret genom att ta fram ett kontoutdrag i eArkiv för det önskade kontot. Till vänster under kontonamnet hittar du ditt kontos IBAN-nummer.

    Kontrollera IBAN

    Vad är IBAN?

    IBAN står for International Bank Account Number (internationellt bankkontonummer). Det är ett nummer, som är kopplat till alla konton i EU-länderna och Norge, Schweiz, Liechtenstein, Ungern och Turkiet. IBAN är en kod, som identifierar landet, var kontot hör hemma kontohavarens bank och kontonumret.

    Varför använda IBAN?
    IBAN gör gränsöverskridande betalningar enklare och ger banken möjlighet att kunna kontrollera omedelbart efter mottagandet att kontonumret är korrekt. Detta leder till en snabb insättning till kontot och man undviker avgifter för manuell hantering av betalningar.

    Uppbyggnaden av IBAN
    IBAN är en internationell standard (ISO 13.616). Antalet omfattar maximalt 34 alfanumeriska tecken, som är strukturerade enligt följande:

    • Två skrivelser representerar hemland för bankkontot (landskod med två bokstäver, till exempel SE för Sverige).
    • Två nummer är kontrollsiffror.
    • Högst 30 alfanumeriska tecken som identifierar banken och kontonummer.

    Kontrollera IBAN    Länder med IBAN

  • Hur gör jag en utlandsbetalning?

    Du registrerar en utlandsbetalning i Hembanken. På startsidan klickar du på pilen till höger om saldouppgiften för det konto du vill betala från.
    Välj sedan "Betala till utlandet".

    Ange följande uppgifter:

    • Namn, adress och land till betalningsmottagaren.
    • Betalningsmottagarens kontonummer i den mottagande banken, anges i IBAN-format ((International Bank Account Number)) vid betalningar till IBAN-länder.
    • Betalningsmottagarens BIC/SWIFT-adress eller bank, namn och adress.

    Enligt EU-regler får en betalning inom EU inte kosta mer än motsvarande betalning inom landet.

    Villkoren är:

    • Betalningen ska skickas inom EU (samt Norge, Lichtenstein och Island)
    • Valuta ska vara EUR eller SEK
    • Betalningsdatum ska anges
    • Mottagarens namn ska anges
    • Kostnader ska delas mellan avsändare och mottagare
    • Mottagande bank ska anges med BIC/SWIFT
    • Mottagande kontonummer ska anges med IBAN
    • Ingen information eller begäran till avsändande bank kan lämnas
    • Meddelande till Betalningsmottagare kan lämnas

    När ovanstående villkor är uppfyllda kommer en betalning som markeras normal automatiskt bli en EU-betalning. När IBAN anges i ett betalningsuppdrag kommer banken att identifiera mottagande bank via detta nummer.

    Växelkursen fastställs i samband med att betalningen utförs. Här kan du se vår valutaomvandlare. Observera att dessa uppdateras endast en gång per dag, omkring kl. 10. Växelkurserna kan därefter komma att förändras under dagen.

    Här kan du läsa mer om utlandsbetalningar

  • Hur snabbt kommer mina pengar fram vid en överföring eller betalning?
    • Om mottagaren har ett konto i Danske Bank
      Pengarna betalas normalt sett direkt.

    • Om mottagaren har konto i en annan bank
      Pengarna betalas normalt sett samma dag om överföringen görs innan kl. 13:30, därefter nästkommande bankdag.
      Om du gör betalningen på en dag som inte är bankdag sker den nästföljande bankdag. Betalningen går igenom senast två dagar efter det.

    • Bankgiro-/Plusgirobetalning
      Pengarna registreras normalt på mottagarens konto samma dag om du registrerar betalningen innan kl. 10:00. Det är dock mottagaren som bestämmer när pengarna ska bokas upp på deras respektive konton, så exakt tidpunkt kan således skilja sig mellan olika betalningsmottagare. Vill du vara säker på att pengarna kommer fram i tid bör du registrera betalningen dagen innan.
  • Hur gör jag för att ändra en betalning?

    Om du vill ändra på en betalning innan den genomförts kan du göra det i Hembanken. 

    Du kan själv:

    • Ändra detaljer som betaldatum och belopp
    • Dra tillbaka betalningen
    • Ändra och dra tillbaka stående betalordrar

    Alla Bank- och PlusGiro-betalningar samt överföringar som har status "Väntar" kan du själv ta bort fram till kl. 24:00 före betalningsdagen. På sidan där du ser dina kontotransaktioner klickar du på transaktionstexten och därefter på knappen "Ta bort". Om en betalning har status "Utförd" kan du inte ta bort den.

    Det är inte möjligt att ta bort väntande betalning mellan 00:00 – 10:00.

  • Hur hittar jag aktuella valutakurser?
  • Hur gör jag en betalning till Bank- eller Plusgiro?

    Mobilbanken:

    När du loggat in i Mobilbanken väljer du Betala i menyn längst ner. Välj sen ”Betala” och fyll i uppgifterna. Vill du scanna räkningen med din kamera klickar du på symbolen för kamera vid ”Kontonummer”. Klicka på Nästa-knappen och bekräfta med din säkerhetslösning. Vill du lägga betalningen i utkorgen för att skicka senare, välj ”Behandla senare” uppe i högra hörnet. 

    Hembanken:

    När du loggat in i Hembanken väljer du genvägspilen till höger om saldouppgiften för aktuellt konto. Välj "Betala Bank och Plusgiro" och fyll i uppgifterna. Välj om du vill skicka betalningen nu eller lägga i utkorgen för att skicka senare. Klicka på OK-knappen och bekräfta med din säkerhetslösning.

  • Hur gör jag en överföring?

    Mobilbanken:

    När du loggat in i Mobilbanken väljer du Betala i menyn längst ner. Välj ”Överför till andra” och fyll i uppgifterna. Klicka på Nästa-knappen och bekräfta med din säkerhetslösning. Vill du lägga överföringen i utkorgen för att skicka senare, välj ”Behandla senare” uppe i högra hörnet.

    Hembanken:

    När du loggat in i Hembanken väljer du genvägspilen till höger om saldouppgiften för aktuellt konto. Välj "Överför pengar" och fyll i uppgifterna. Välj om du vill skicka överföringen nu eller lägga i utkorgen för att skicka senare. Klicka på OK-knappen och bekräfta med din säkerhetslösning. 

    För information om andra bankers clearingnummer klicka här