Frågor och svar om kort

Kort

  • Hur spärrar jag mitt kort?

    Du kan spärra ditt kort både i Mobilbanken och i Hembanken.

    Så här spärrar du ditt kort i Mobilbanken

    1. Tryck på knappen "Kort" som är placerad längst upp till höger när du loggat in i Mobilbanken.
    2. Klicka på det kort som du vill spärra.
    3. Dra "slidern" till höger för att spärra ditt kort.


    Så här spärrar du ditt kort i Hembanken

    1. Logga in i Hembanken.
    2. Tryck på fliken "Kort" och välj "Kortöversikt".

    3. På sidan "Kortöversikt" klickar du på det kort som du vill spärra.

    4. På sidan "Kortdetaljer" hittar du knappen "Spärra kort" och trycker på den för att spärra ditt kort.


    Om du inte har tillgång till Hembanken eller Mobilbanken är du välkommen att kontakta vår kundservice som hjälper dig, då ett förlorat kort ska spärras omgående.

    Kundservice Kort: 0771-570 570

  • Vad gäller i min reseförsäkring i samband med Covid-19?

    Avbeställningsskyddet gäller generellt inte om du inte längre vill åka på din resa eller inte kan pga restriktioner.

    Kontakta ditt flygbolag för att höra om vad som gäller. Flera flygbolag är just nu generösa med ombokningar. Du kan också använda avbeställningsskyddet om du blir sjuk innan resa.

    Har du övriga frågor kring din Reseförsäkring, kontakta Moderna försäkringar på telefon 0752-48 01 00.

    Du kan också läsa mer på sidan "Så gäller reseförsäkringen för dig som kund hos Danske Bank".

  • Jag har glömt min PIN-kod, hur gör jag?

    Du kan se din PIN-kod i Mobilbanken eller välja att beställa hem en återutskrift, nedan beskriver vi hur du går tillväga.

    Se PIN-kod i Mobilbanken:

    1. Kicka på ”Kort” längst upp på skärmen
    2. Välj aktuellt kort
    3. Klicka på ”Visa PIN-kod”
    4. Verifiera med samma metod du loggat in med (BankID/Lösenord)
    5. Tryck på ”Håll ned för att se PIN-koden”

    Säkerställ att ingen annan kan se din skärm.

    Beställ återutskrift:
    Du kan även beställa en återutskrift av PIN-brevet via Hembanken. Du hittar beställningen under pilen till höger om saldot för det konto kortet är knutet till. Välj "Återbeställ PIN-kod". Koden skickas sedan per post till dig, leveranstid är ungefär en vecka.

  • Kan jag ha samma PIN-kod till alla kort?
    Hos oss kan du få en gemensam PIN-kod för alla dina kort. Det blir både enklare att komma ihåg och säkrare. Det har visat sig att det är vanligare att skriva ner sina PIN-koder om man har flera olika. Därmed löper man större risk att någon obehörig får tillgång till dem.

    Om du inte har några kort
    När du är kund hos oss får du automatiskt minst ett kort. Beställer du fler kort får du samma PIN-kod för alla kort vi utfärdar.

    Om du har flera kort med olika PIN-koder
    Har du flera kort hos oss med olika PIN-koder kan du själv beställa gemensam PIN-kod i Hembanken. I Hembanken väljer du menyn Kort och sedan Kortöversikt. 
  • Kan jag bestämma min egen PIN-kod på mina kort?
    Nej, du kan inte själv välja PIN-kod men det går bra att ha samma PIN till alla dina kort.
  • Det har skett en okänd transaktion på mitt kort, vad ska jag göra?

    Spärra ditt kort i Mobil- eller Hembanken och skicka in ett reklamationsärende till banken. Du når kortreklamationen inloggad i Hembanken via "Kort - Kortöversikt". Klicka på pilen framför aktuellt kort och välj "Kortreklamation".
    Du kan även fylla i reklamationsblankette, skriva ut och skicka till oss.

    Danske Bank
    Kortreklamationer
    Box 7523
    103 92 Stockholm 

    Du kan också läsa mer om kortreklamationer här

    Ladda ned blanketter

    1. Du har försökt att ta ut pengar i en uttagsautomat, men ett fel uppstod
    Ladda ned
    2. Du har inte godkänt eller tagit del i transaktionerna – kortet var i ditt förvar
    Ladda ned
    3. Du har inte godkänt eller tagit del i transaktionerna – kortet var inte i ditt förvar
    Ladda ned
    4. Du har sagt upp ett abonnemang, men beloppet dras fortfarande från ditt kontoLadda ned
    5. Du har beställt och betalat för en vara/tjänst, men har inte mottagit den
    Ladda ned
    6. Varan eller tjänsten som du har mottagit är felaktig eller defekt
    Ladda ned
    7. Du har inte fått pengar i retur, trots att du annullerat köpet eller returnerat varan
    Ladda ned
    8. Betalningsmottagaren har dragit fler belopp än vad du har godkänt
    Ladda ned
    9. Betalningsmottagaren har debiterat för samma köp flera gånger/ett annat belopp än det överenskomna beloppet har dragits från kontot
    Ladda ned
  • Hur beställer jag ett nytt kort?

    Du beställer enklast ett nytt kort i Mobil- eller Hembanken.

    Observera att ditt ersättningskort får ett nytt kortnummer. Om du har återkommande betalningar via prenumerationer som t. ex. Netflix, Spotofy eller HBO kommer du behöva lägga in ditt nya kortnummer där.

    Beställ ersättningskort i Mobilbanken

    Klicka på knappen ”Kort” i övre menyn som är placerad längst upp till höger när du loggat in i Mobilbanken, klicka på det kort som du vill beställa och välj ”Beställa kort”.

    Tryck på knappen "Kort"

    När du valt vilket kort du vill ersätta, välj "Beställa kort"

    Beställ ersättningskort i Hembanken:

    Klicka på menyn Kort > Kortöversikt > Klicka på pilen framför aktuellt kort > Välj Ersättningskort

    Vill du istället beställa ett helt nytt kort?

    Logga in i vår internetbank Hembanken, klicka på menyn "Kort" och välj "Nytt kort"

    Välj sedan det kort du vill beställa.

  • Mitt kort har slutat att fungera/är trasigt, vad ska jag göra?

    Om ditt kort är trasigt och har slutat fungera ska du beställa ett ersättningskort. Du beställer ersättningskort enkelt i Mobilbanken eller Hembanken.

    Beställ ersättningskort i Mobilbanken

    Klicka på knappen ”Kort” i övre menyn som är placerad längst upp till höger när du loggat in i Mobilbanken, klicka på det kort som du vill beställa och välj ”Beställa kort”.

    Tryck på knappen "Kort"

    När du valt vilket kort du vill ersätta, välj "Beställa kort"

    Beställ ersättningskort i Hembanken:

    Klicka på menyn Kort > Kortöversikt > Klicka på pilen framför aktuellt kort > Välj Ersättningskort

  • Hur ändrar jag regionspärr på kortet?

    Du kan ändra regionspärr i både Mobil- och Hembanken

    Mobilbanken:
    Trycker på knappen "Kort" högst upp till höger när du loggat in i Mobilbanken. Välj sedan det kort du vill förändra regionspärr på. Längst ned på sidan för det valda kortet kandu göra förändringar för regionspärr.

    Hembanken:
    Klicka på "Kort" i menyn, välj "Kortöversikt".Klicka på den lilla fyrkanten med en pil till vänster om aktuellt kort, välj "Regionspärr" och fyll i önskade val.

  • Jag har ett kreditkort, hur fungerar det med faktura och betalning?

    Beroende på vilket betalningsavtal du har betalar du 5%, 10% eller 100% av fakturan varje månad. Fakturans brytdag är den 15:e varje månad men infaller den 15:e under en helg flyttas brytdagen fram till närmaste bankdag. När fakturan är skapad skickas den till eArkiv/eBoks eller per fysiskt post, beroende på hur du mottar din post från banken. Detta betyder att betalningar du gör efter fakturans brytdag läggs på nästa månads faktura och på detta sätt har du alltså upp till 45 dagars räntefri kredit på ditt kreditkort. 

    Vanligast är att fakturan betalas med automatisk kontodragning som då görs den siste i månaden. Det är viktigt att du har pengar på kontot för att betala fakturan. 


  • Hur gör jag för att ändra mitt betalningsavtal på mitt kreditkort?

    Vill du ändra avtalet behöver du kontakta Kundservice. 

    Chatta med oss

  • Jag har fått ett sms om att ett kortköp har nekats, vad innebär det?
    Köpet har nekats på grund av att regionen är spärrad. Om du vill veta vilket köp som har nekats, kontakta Kundservice så hjälper vi dig. Du kan själv ändra inställningarna för ditt kort i mobil- eller Hembanken och se över vilka regioner som är spärrade. I vissa fall kan betalningen ha registrerats som en traditionell betalning trots att köpet gjorts via internet och du behöver då låsa upp säljföretagets region.
  • Har jag en reseförsäkring på mitt kort från Danske Bank?

    Betalar du minst hälften av din resa via konto eller kort som ingår i något av nedanstående kontopaket ingår en försäkring omfattande avbeställningsskydd, försening, olycksfall, självriskskydd och allrisk, som komplement till dina övriga försäkringar. 

    • Danske Platinum
    • Danske Guld
    • Danske Ung/Danske Student
    • Guldkort eller Platinumkort beställda utan kontopaketskoppling

    Läs mer om reseförsäkring här

    Vid specifika frågor gällande reseförsäkring är du välkommen att kontakta Moderna Försäkringar på telefonnummer 0752-48 01 00.

  • Vad kostar det att göra uttag i bankomat i utlandet?
    Kostnaden för att göra kontantuttag i bankomater i utlandet kostar olika beroende på kort. I vår prislista kan du se vad som gäller för ditt kort.
    Se mer i vår prislista
  • Hur fungerar det med växlingskurs när jag betalar med mitt kort utomlands?
    Kortuttag och köp som görs i utlandet får först en preliminär kurs. Definitiv kurs sätts på transaktionens bokföringsdag. Då tillkommer även ett valutaväxlingspåslag på 1,75 procent. Växlingspåslaget ska täcka bankens och Mastercards kostnader för valutatransaktionen. Eftersom den definitiva kursen sätts i efterhand, kan man således aldrig på förhand få information om vilken kurs som gäller för kortköp under en specifik dag.
  • Hur anmäler jag skada eller avbeställning?

    Du anmäler försäkringsärende, förlust eller reseskada till Moderna Försäkringar.

    Till anmälan

  • Har jag några erbjudanden kopplat till mitt kort?