Var säker när du skickar e-post och sms

Vad gör du när du får veta att ditt konto har blivit spärrat, att du har fått pengar tillbaka i skatt eller har vunnit ett större belopp?

Phishing och smishing är de mest utbredda formerna av bedrägeri i e-post- och sms-meddelanden. Syftet är att komma över din kort- och bankinformation eller annan personlig information. Phishing och smishing kan också användas för att installera dolda och skadliga program på din dator och din mobil. Metoden är enkel: du får ett meddelande från en till synes trovärdig avsändare med ett budskap som kräver att du agerar här och nu.

Så använder du e-post och sms säkrare

  • Kontrollera namnet på meddelandets avsändare. Ibland kan du se att bokstäverna har kastats om eller att namnet följs av några tillägg.
  • Undvik att klicka på länkar och att öppna filer i e-postmeddelanden och sms som kommer från avsändare du inte känner eller litar på
  • Kontakta avsändaren om du är osäker på innehållet i ett e-postmeddelande eller sms.

Att vara osäker på äktheten i ett viktigt meddelande känns aldrig roligt. Samtidigt krävs det inte särskilt mycket för att undvika de värsta fällorna. Var skeptisk och undvik att klicka på länkar eller att uppge din personliga information.

Historier som verkar lite för bra

Vissa meddelanden innehåller varken filer eller länkar. Det är typiskt för meddelanden från så kallade ”Nigeria-bedragare”. Här får du som regel läsa en lång historia om att avsändaren vill dela ett arv med dig eller har akut behov av hjälp. Oavsett hur bra historien verkar ska du aldrig överföra pengar eller skicka dina kontouppgifter.

Kom ihåg

Att varken din bank eller offentliga myndigheter på eget initiativ skulle be dig att lämna ut åtkomstkoder, användarnamn eller personlig information via e-post, sms eller telefon.

Få alla fördelar i dag. Bli kund i Danske Bank.