Falska e-postmeddelanden

Om du har fått ett e-postmeddelande som ser ut att ha skickats från Danske Bank, där du blir ombedd att uppge konfidentiell information, så är det ett falskt e-postmeddelande och försök till phishing.

Falska e-postmeddelanden syftar till att samla konfidentiell information från dig, exempelvis ditt personnummer, inloggningsuppgifter, kortuppgifter (kortnummer, utgångsdatum, CVC kod).

Lämna aldrig ut dina uppgifter, även om texten i meddelandet säger att du bör göra det.

Så känner du igen falska e-postmeddelanden

Skadliga e-postmeddelanden kan komma från både kända och okända avsändare. Du bör vara uppmärksam på e-postmeddelanden som:

  • länkar direkt till en inloggningssida och uppmanar till att logga in med lösenord och personnummer
  • inte är riktade till dig personligen
  • har ett märklig ämnesrad, eller är skrivna på ett främmande språk
  • innehåller ett dåligt språk, till exempel stavfel
  • uppmuntrar dig att ladda ner ett program för att förhindra en virusattack
  • uppmuntra dig att lämna konfidentiell information, till exempel kortinformation eller inloggningsuppgifter
  • ber dig att vidarebefordra ett e-postmeddelande till dina kontakter
  • kommer från en okänd e-postadress eller avsändare
  • verkar komma från en betrodd avsändare, såsom en välkänd bank eller kreditkortutställare, Microsoft, Google eller liknande
  • lovar pengar eller hotar att stänga ditt konto om du inte uppger ditt personnummer, koder för Hembanken eller kreditkortsinformation.
Ofta innehåller dessa e-postmeddelanden falska påståenden, till exempel att ditt kort har använts utan din vetskap. I liknande meddelanden uppmanas du sedan att klicka på en länk som tar dig till en verklighetstrogen kopia av en webbplats - till exempel Danske Banks - där du blir ombedd att ange dina personliga uppgifter. Observera att Danske Bank aldrig frågar efter kontonummer eller annan konfidentiell information via e-post.

Det finns några sätt som e-postprogram kan upptäcka att ett meddelande är skickat från en falsk avsändare. Vid falska e-postutskick är det vanligt att domännamnet innehåller små avvikelser och felstavningar, såsom till exempel danskkebnk.se eller danskebank.cn.

Om du har tagit emot ett falskt e-postmeddelande


  • Besvara aldrig meddelandet.
  • Om du har öppnat meddelandet, klicka aldrig på eventuella länkar i meddelandet.
  • Ange aldrig dina personliga uppgifter.
  • Vidarebefordra e-postmeddelandet till phishingmails@danskebank.se
  • Efter att du har vidarebefordrat meddelandet, ta bort det.
  • Om du har angivit dina kortuppgifter, ring 0771-570 570 för att spärra ditt kort.
  • Om du har angivit dina kortuppgifter, inloggningsuppgifter ska du omgående ringa 0752-48 45 42 för att få hjälp att spärra aktuella konton/tjänster/personligt lösenord till Internetbanken, samt eventuella registrerade obehöriga överföringar

Så snart du har vidarebefordrat meddelandet börjar vi arbeta med att få den falska hemsidan nedstängd.

Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.