Falska e-postmeddelanden syftar till att samla konfidentiell information från dig, exempelvis ditt personnummer, inloggningsuppgifter, kortuppgifter (kortnummer, utgångsdatum, CVC kod).
Lämna aldrig ut dina uppgifter, även om texten i meddelandet säger att du bör göra det.
Så känner du igen falska e-postmeddelanden
Skadliga e-postmeddelanden kan komma från både kända och okända avsändare. Du bör vara uppmärksam på e-postmeddelanden som:
- länkar direkt till en inloggningssida och uppmanar till att logga in med lösenord och personnummer
- inte är riktade till dig personligen
- har ett märklig ämnesrad, eller är skrivna på ett främmande språk
- innehåller ett dåligt språk, till exempel stavfel
- uppmuntrar dig att ladda ner ett program för att förhindra en virusattack
- uppmuntra dig att lämna konfidentiell information, till exempel kortinformation eller inloggningsuppgifter
- ber dig att vidarebefordra ett e-postmeddelande till dina kontakter
- kommer från en okänd e-postadress eller avsändare
- verkar komma från en betrodd avsändare, såsom en välkänd bank eller kreditkortutställare, Microsoft, Google eller liknande
- lovar pengar eller hotar att stänga ditt konto om du inte uppger ditt personnummer, koder för Hembanken eller kreditkortsinformation.
Det finns några sätt som e-postprogram kan upptäcka att ett meddelande är skickat från en falsk avsändare. Vid falska e-postutskick är det vanligt att domännamnet innehåller små avvikelser och felstavningar, såsom till exempel danskkebnk.se eller danskebank.cn.
Om du har tagit emot ett falskt e-postmeddelande
- Besvara aldrig meddelandet.
- Om du har öppnat meddelandet, klicka aldrig på eventuella länkar i meddelandet.
- Ange aldrig dina personliga uppgifter.
- Vidarebefordra e-postmeddelandet till phishingmails@danskebank.se
- Efter att du har vidarebefordrat meddelandet, ta bort det.
- Om du har angivit dina kortuppgifter, ring 0771-570 570 för att spärra ditt kort.
- Om du har angivit dina kortuppgifter, inloggningsuppgifter ska du omgående ringa 0752-48 45 42 för att få hjälp att spärra aktuella konton/tjänster/personligt lösenord till Internetbanken, samt eventuella registrerade obehöriga överföringar
Så snart du har vidarebefordrat meddelandet börjar vi arbeta med att få den falska hemsidan nedstängd.
Läs mer
-
Ett e-postmeddelande innehåller alltid mer information än det du omedelbart ser. Till exempel kan du se vilken server meddelandet är skickat ifrån, och vilken server meddelandet har passerat på vägen till din inkorg. Du kan få hjälp med att hitta denna information genom att klicka på länken nedan.
Se hur du hittar spårningsinformation - Google Support
Tekniska indikationer och blockering
Danske Bank använder "SPF" och "DomainKeys", som båda är säkerhetsstandarder för att förhindra att e-postmeddelanden skickas med förfalskade domännamn i avsändaradressen. Metoderna används för att verifiera att ett e-postmeddelande är skickat från Danske Bank.
Sök efter "SPF" (Sender Policy Framework) eller "DomainKeys" i meddelandekällan- Om du ser 'Received-SPF: pass', 'spf=pass' eller 'domainkeys=pass', så har din mailserver godkänt att e-postmeddelandet kommer från Danske Bank.
- Om du ser 'Received-SPF: fail', 'spf=fail' eller 'domainkeys=fail', så har din mailserver inte godkänt att e-postmeddelandet kommer från Danske Bank.
- Om 'Received-SPF:', 'spf=' eller 'domainkeys=' har ändra värden, så kan det inte att avgöra om e-postmeddelandet kommer från Danske Bank eller ej.
-
Mottaget
Avsändare
Ämnesrad i e-postmeddelandet
24.04.17
Danske Bank
Touch ID är nu aktiverat på din Danske Bank App
13.04.17
Danske Bank
Bekräftelse av telefonnr
12.04.17
Danske Bank
Kontrollera ditt nummer
30.11.16
PostNord
Försändelse-id: SE664336850
02.11.16
Danske Bank
Grattis! Kundersökning
02.11.16
Danske Bank
Hej
31.10.16
Danske Bank
Du har ett nytt meddelande
05.10.16
Danske Bank
Your card is temporary blocked
14.09.16
Danske Bank
Du har ett nytt meddelande
26.08.16
Danske Bank
Nytt meddelande
25.08.16
Danske Bank
Anmalnings telefonnummer
25.08.16
Danske Bank
Nytt meddelande
25.07.16
Danske Bank
Important information about your account security
02.06.16
Danske Bank
Kvito från DanskeBank
30.05.16
Telia E-Faktura
Delad faktura
05.05.16
Falskt SMS
Betalning mottagen
04.05.16
Falskt SMS
Konto Uppdatering
06.11.15
Danske Bank
Verify number
10.09.15
Danske Bank
Internt meddelande
03.09.15
Danske Bank
Nytt meddelande
25.08.15
Danske Bank
Betalning mottagen
22.07.15
Danske Bank
Meddelande
22.07.15
Danske Bank
Underrattelse
14.07.15
Danske Bank
ID3422213: Vi har ett problem med ditt konto
14.07.15
Danske Bank
ID844224: Kundundersökning - 950,00 SEK belöning
24.06.15
Verified by Visa/Mastercard
Losenord uppdatering, Identifieringssyfte!
02.06.15
Skatteverket
Skatteverket meddelande
20.03.15
Danske Bank
Kortköp på internet - Uppdatera lösenord för MasterCard® Securecode ™
16.03.15
Danske Bank
Uppdatera lösenord för MasterCard® SecureCode
13.03.15
Danske Bank
Uppdatera lösenord för MasterCard® SecureCode
12.03.15
Danske Bank
Kontouppdatering
10.03.15
Danske Bank
Betalning #1298
12.02.15
Danske Bank
VB: återaktivera ditt lösenord/Secure Code
04.11.14
Danske Bank
ID42893: Ditt Danske Bank-konto har spärrats!
02.10.14
MasterCard
Viktigt:uppdatera din personliga information !
02.09.14
Support Visa/MasterCard
Webshop POS betalning fel: Kritiskt fel
13.08.14
Verified By Visa
Uppdatera: - P.O.S. Internetbutiken betalnings fel
16.06.14
Swedbank
Obligatorisk Uppdatering 06/16/2014
13.01.14
MasterCard/Visa
Betalning problem: Beställningsnummer - 451-009728461
09.01.14
Nordea
Alert : 4580