Be Safe – skydda dig mot finansiell brottslighet


Kriminell verksamhet finns i många former och finansiella brottslingar letar alltid efter nya sätt att lura till sig pengar, så du bör alltid vara på din vakt.  På den här webbplatsen guidar vi dig om vad du bör vara uppmärksam på för att inte själv bli ett offer. 

Precis som alla banker spelar Danske Bank en viktig roll i kampen mot finansiell brottslighet. Genom att veta vilka våra kunder är och förstå hur de använder våra produkter och tjänster kan vi skapa en säkrare finansiell omvärld – och det gynnar våra kunder, Danske Bank och samhället i stort. Den här webbplatsen förklarar också vad vårt arbete mot finansiell brottslighet innebär för dig som kund hos Danske Bank. 



Har du fått ett meddelande i din mobilbank-app om att vi har spärrat tillgången på grund av en potentiellt skadlig app på din Android-telefon eller surfplatta?

Läs mer här


Läs våra 6 viktiga tips för att skydda dig själv och dina pengar mot ekonomisk brottslighet

  Läs mer

Bli svårlurad

Bedrägerier har blivit ett stort problem i samhället.  Ju bättre du blir på att identifiera bedrägeriförsök, desto svårare blir du att lura. Svårlurad är Sveriges bankers gemensamma  initiativ mot bedrägerier. Här hittar du konkreta tips på hur du undviker att drabbas.

Till svarlurad.se

seniora personer med kampanjtext för kampanjen svårlurad

Våra sex bästa tips för hur du skyddar dig och dina pengar

! Svara aldrig på sms, e-postmeddelanden eller telefonsamtal som ber om dina personuppgifter. Dela aldrig personuppgifter som ditt BankID/kodbox, inloggningsuppgifter eller lösenord. Ladda inte heller ner skärm/fildelningsprogram på uppmaning av någon annan.

! Tänk efter innan du klickar på länkar och öppnar bilagor. Kontrollera e-postmeddelanden noggrant – även små oegentligheter i ett e-postmeddelande kan indikera att det är en bluff. E-postmeddelanden och sms från bedragare skapar ofta en känsla av att det är bråttom och de innehåller ofta fel och ovanliga layouter, så håll också utkik efter stavfel. Men de kan också se helt normala ut, så var försiktig.

! Lita alltid på din intuition. Om något låter för bra för att vara sant är det oftast det! Kriminella låter ofta professionella och skapar en falsk känsla av trygghet. Ett exempel på detta är i investeringsbedrägerier, där bedragare lovar garanterad avkastning från en investeringsmöjlighet som de hävdar är tillgänglig endast för dig. Stanna upp och ge dig själv lite tid att tänka. Seriösa företag kommer aldrig be dig att fatta hastiga beslut.

! Håll utkik efter ovanliga transaktioner på dina konton. Kontrollera ditt saldo regelbundet via Danske Mobile Banking eller Danske eBanking för att hålla koll på transaktioner som du inte känner igen.

När du överför pengar ska du säkerställa att alla uppgifter är korrekta innan du går vidare. När du överför pengar utomlands ska du komma ihåg att kontrollera SWIFT/BIC-adressen, lands- och valutakoden och alla andra uppgifter om personen som du överför pengarna till. 

! Var säker online med brandväggar och lösenord. Använd olika, starka och säkra lösenord men en blandning av alfabetiska och numeriska tecken – och ändra lösenorden ofta. Läs mer om it-säkerhet och hitta användbara råd om hur du skyddar dig online.

Om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri ska du omedelbart kontakta oss, Kundservice Privat 0752-48 45 42 eller Kundservice Företag 0752-48 49 30. Läs mer här om vad du ska göra om du misstänker bedrägeri.

 

! Håll utkik efter ovanliga transaktioner på dina konton. Kontrollera ditt saldo regelbundet via Danske Mobile Banking eller Danske eBanking för att hålla koll på transaktioner som du inte känner igen.

Goda råd

  • Användning av kort eller digitala betalningar

    Ha koll på hur du skyddar dig när du

    • använder ditt kort i en butik, på en restaurang eller i en bankomat 
    • gör betalningar och överföringar 
    • handlar online
    • upptäcker en ovanlig transaktion på ditt kort 
    • tar emot e-post, textmeddelanden (sms) och telefonsamtal. 

    Få användbara tips om hur du upptäcker finansiell brottslighet och lär dig hur du undviker att drabbas  
    Läs mer på vår webbplats för kort och digitala betalningar, där du också kan hitta tips för att skydda dig själv mot finansiell brottslighet när du använder betalkort eller gör digitala betalningar och överföringar. Webbplatsen förklarar också de risker för finansiell brottslighet som du utsätts för när du gör betalningar.
    Kontakta oss omedelbart på Kundservice Privat 0752-48 45 42 eller Kundservice Företag 0752-48 49 30 om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri.

  • Investeringar

    Investeringsbedrägerier kännetecknas av bedragare som lovar hög avkastning med minimal risk. För att verka äkta hävdar falska annonser ofta att investeringen stöds av kändisar eller ett betrott företag. 

    • Tänk kritiskt på investeringserbjudanden som lovar dig en säker investering, en garanterat hög avkastning och låg risk.
    • Var försiktig med alla erbjudanden som du får höra är tillgängliga endast för dig och inte ska delas med andra.
    • Kontrollera att investeringskampanjen kommer från en certifierad finansiell institution. 
    • Läs mer om investeringsbedrägerier och vad du bör vara medveten om för att undvika att drabbas.

  • Internationella risker

    Var vaksam på de internationella risker du utsätts för när du gör internationella penningöverföringar och andra internationella transaktioner.

    • Bedragare gömmer sig bakom (flera) internationella gränser för att dölja sin olagliga verksamhet. Undersök internationella investeringsmöjligheter noggrant – och verifiera internationella transaktioner och försäljare online innan du agerar. 
    • Läs mer här om hur du gör internationella transaktioner på ett säkert sätt.
    • När du köper från, säljer till eller överför pengar till någon utomlands, ska du vara medveten om eventuella embargon och sanktioner som kan finnas. Läs mer om sanktioner här.
    • När du överför pengar utomlands kan vi behöva kontakta dig och ställa ytterligare frågor. Vi gör detta för att säkerställa att din transaktion inte utsätter dig eller Danske Bank för någon internationell risk. 

Be Safe online

På vår it-säkerhetswebbplats kan du läsa mer om it-säkerhet och hur du är säker online


hänglås ikon

Använd starka och säkra lösenord – och dela dem aldrig med någon annan

laptop icon

 Dela aldrig personuppgifter som ditt BankID/kodbox eller lösenord

mobil och laptop ikon

Kom ihåg att uppdatera ditt antivirusprogram och dina brandväggar 

Några av de vanligaste bedrägerierna

Så påverkar vårt ansvar som bank dig som kund

Skydda våra kunder, Danske Bank och samhället mot finansiell brottslighet

 

Att förebygga finansiell brottslighet omfattar att leta efter mönster och upptäcka saker som är ovanliga. Vi använder oss av en trestegsstrategi som gör det möjligt för oss att veta vilka våra kunder är, förstå hur våra kunder använder banken och upptäcka och analysera all ovanlig användning av bankens produkter och tjänster.

 

Varför måste jag ladda upp bevis på min identitet?

  • Alla våra kunder är föremål för vår due diligence-process för kunder, vilket är en process som säkerställer att vi vet vilka våra kunder är. Denna process gäller både nya och befintliga kunder, även om de har varit kunder hos Danske Bank i många år.
  • Vår due diligence-process omfattar verifiering av kundens identitet, förståelse för kundens behov och fastställande av hur kunden använder eller förväntas använda våra produkter och tjänster.
  • Vi utför regelbundet våra due diligence-kontroller av våra kunder för att se om en kunds behov eller användning av våra produkter och tjänster har förändrats.  Alla finansiella institutioner är skyldiga att veta vilka deras kunder är, och på Danske Bank kallar vi denna process Känn din kund (KYC).
  • Läs mer här om varför vi ställer frågor och ber våra kunder att förse oss med bevis på deras identitet. 

Varför ställer ni frågor om mina transaktioner?

  • Under en kundrelation övervakar vi hur våra kunder använder våra produkter och tjänster genom transaktionsövervakning och screening. 
  • Genom att känna våra kunder och övervaka deras användning av våra produkter och tjänster och sedan jämföra dessa data med kundernas förväntade användning av banken, kan vi upptäcka ovanlig aktivitet.
  • Våra system och processer hjälper oss också att identifiera när vi behöver utreda om kunder har utsatts för finansiella brottslighet eller om Danske Bank missbrukas för olaglig verksamhet. Detta skyddar både Danske Bank och våra kunder. 
  • Vi kan be dig att skicka oss dokumentation över transaktioner på ditt bankkonto som har bedömts inte vara i linje med din förväntade användning av banken. Av denna anledning rekommenderar vi att du har dokumentation för transaktioner som privatlån eller köp.

Varför stoppas min transaktion?

  • Vi matchar den information vi har om kunder mot data och information för att validera och korsreferera kundinformation och data.  
  • För att validera, jämföra och screena våra egna kunddata använder vi data från internationella källor, som EU och FN, och från nationella register.
  • Precis som alla andra finansiella institutioner övervakar Danske Bank internationella sanktionslistor och screenar kundinformation mot dessa listor. 

Relaterat innehåll


Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.