Har du blivit utsatt för bedrägeri?

Du kan ha blivit lurad eller utsatt för bedrägeri på flera sätt. Reagera alltid omedelbart om du har blivit utsatt för bedrägeri. Det gäller även om du bara har en misstanke.

Hur känner du igen ett skadligt e-postmeddelande eller sms?

Många e-postmeddelanden är opersonliga och inleds som regel med ”Kära kund” i stället för ditt namn.

I falska e-postmeddelanden finns ofta mindre avvikelser i avsändarens domännamn. I stället för danskebank.dk kan det till exempel stå danskkebank.dk eller danskebank.cn.

I sms kan det också förekomma avvikelser i avsändarens namn och många gånger är länkarna obegripliga eller förkortade. Skickliga bedragare kan dock ”spoofa” meddelandena, så att de kan skicka ett falskt e-postmeddelande eller sms med ett till synes korrekt domännamn.

Har du mottagit ett skadligt e-postmeddelande eller sms?

  • Radera e-post- eller sms-meddelandet utan att svara
  • Klicka inte på några länkar
  • Vidarebefordra aldrig din personliga information

Står Danske Bank som avsändare av e-post- eller sms-meddelandet eller om det ser ut att komma från Danske Bank ser vi gärna att du anmäler bedrägeriförsöket.

Det gör du genom att vidarebefordra e-postmeddelandet eller en skärmbild av sms-meddelandet till bedragerier@danskebank.se.

Undvik skadliga filer och webbplatser

Utför en enkel kontroll om du vill vara säker på om en fil eller webbplats är fri från virus och skadliga program. Du kan t.ex. använda VirusTotal, som analyserar både filer och webbadresser för att hitta virus, maskar, trojaner och alla typer av skadlig programvara (malware).

Överför filer och kontrollera webbadresser här

Har du vidarebefordrat din personliga information?

Om någon obehörig har fått tag i dina kortuppgifter ska du omedelbart kontakta oss på 0771-570 570.

Har du upplevt tecken på bedrägeriförsök på din internetbank eller mobilbank?

Om du misstänker att din internetbank eller mobilbank har missbrukats ska du omedelbart kontakta oss på 0752-48 45 42.

Har ditt kort missbrukats?

Om du tror att ditt kort har blivit missbrukat ska du omedelbart spärra kortet. Det kan du göra via din internetbank eller vår bankapp för surfplatta eller mobil, eller genom att ringa oss på 0771-570 570. Behöver du lämna in ett bestridande kan du göra det via din internetbank eller mobilbank. Här hittar du en vägledning.

Har din dator drabbats av virus?

  • Ta bort viruset med ett antivirusprogram. Vill du vara helt säker på att viruset är borta kan du också välja att ominstallera datorns operativsystem.

Har din mobil eller surfplatta drabbats av virus?

  • Återställ din mobil eller surfplatta till fabriksinställningarna.

Är du skyddad mot virus? 

Ett antivirusprogram är inget du kommer runt om du vill skydda din dator mot virus från filer eller webbsidor. Här är några effektiva antivirusprogram för både PC och Mac:

Windows:

Norton
Norman
F-Secure
AVG
Microsoft Security Essentials

 

Mac OS X:

Norton
Sophos