Hjälp oss uppdatera dina uppgifter

Danske Bank, liksom alla andra banker, måste enligt lag  ha god kännedom om dig som kund och dina bankaffärer. Vi ställer därför frågor till alla våra kunder för att skydda både dig som kund, oss som företag och samhället i stort från att utnyttjas för brottslig verksamhet som till exempel penningtvätt eller finansiering av terrorism. 
Klicka på den blå knappen med texten ”Svara på frågorna” och logga in med ditt BankID i nästa steg.

Svara på frågorna

Saknar du BankID ber vi dig istället att höra av dig till oss för att svara på frågorna via telefon: 
0752 48 49 20. 

Har du koppling till ett företag?

Du kanske äger ett eller flera företag, helt eller delvis? I det fallet kan vi komma att ställande liknande frågor till dig. Det är viktigt att du svarar på frågorna även då efter som det då rör kopplingen till andra roller än dig som privatperson. 

Information till dig med koppling till ett företag


Frågor och Svar

  • Varför ställer banken frågor till mig?

    Svensk lag ställer krav på att bankerna ska ha en god kännedom om dig som kund och dina bankaffärer. Vi som bank behöver förstå syftet med affärsförhållandet och med de  transaktioner som du vill utföra. Därför kommer vi då och då att behöva ställa frågor. Det gäller alla våra kunder. Syftet är att skydda både dig och oss från att utnyttjas för brottslig verksamhet.

    Läs mer om varför banken ställer frågor till dig

    Du finner mer information om varför bankerna ställer frågor på swedishbankers.se
  • Vad händer om jag inte svarar på frågorna?
    Dina svar är viktiga för oss. De gör att vi fortsatt kan ha en god kännedom om dig som kund och genom det kan vi bättre skydda både dig, oss som företag och samhället i stort från att utnyttjas för brottslig verksamhet som till exempel penningtvätt eller finansiering av terrorism. Får vi inte in dina svar kan vi dessvärre bli tvungna att begränsa tillgången till dina banktjänster och konton i Danske Bank. Något vi naturligtvis vill undvika.
  • Vad händer om banken begränsar tillgången till mina produkter och tjänster?

    Får vi inte in dina svar inom utsatt tid, så kommer vi att begränsa tillgången till dina produkter och tjänster hos oss. 
    Det innebär att:

    • Inga som helst uttag kan göras från dina konton.
      Det omfattar betalningar, stående överföringar, autogiro, e-faktura etc. Det inkluderar också betalningar av alla typer av lån som dras från dina konton i Danske Bank som bolån, hyror, försäkringar etc.
    • Du kan inte använda kort, varken debet- eller kreditkort.
    • Du kan inte genomföra värdepappersköp såsom köp av fonder, aktier etc.

    Danske Bank står inte för några finansiella förluster eller andra konsekvenser som dessa begränsningar kan resultera i.
    När du har besvarat frågorna och bifogat ID-handling så tar det några arbetsdagar innan begränsningen blir borttagen och tills att du kan använda dina produkter och tjänster hos oss igen.

  • Jag har varit kund i många år, varför ställer ni dessa frågor nu?
    Det handlar inte om att vi misstänker dig för någonting. Danske Bank måste liksom alla andra banker ha god kännedom om våra kunder och deras bankaffärer hos oss på Danske Bank. Vi behöver förstå syftet med affärsförhållandet och de transaktioner som du utför. Därför ställer vi ett antal frågor till alla våra kunder. Dina svar är viktiga för oss. De gör att vi fortsatt kan ha en god kännedom om dig som kund och genom det kan vi bättre skydda både dig, oss som företag och samhället i stort från att utnyttjas för brottslig verksamhet som till exempel penningtvätt eller finansiering av terrorism.
  • Vad händer med svaren på frågorna?
    Vi kommer att spara dina svar i våra system. Vill du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter så kan du läs mer här
  • Hur skickar jag in en kopia på min ID-handling (körkort, pass, ID-kort)?

    Ta en bild på din ID-handling med en mobilkamera.

    Gå sedan till www.danskebank.se/dokument, väljer ”Jag är redan privatkund – bifogar kopia på ID/Pass/Dokument”. Sedan fyller i den information som efterfrågas, laddar upp bilden på din ID-handling och klickar på ”Skicka”.