Kort i vardagen och på resan

Att betala med kort utomlands är lika enkelt och tryggt som här hemma. Växla inte i onödan alltför mycket kontanter inför resan utan använd ditt kort istället – då har du alltid rätt valuta i plånboken. Här har vi samlat några praktiska tips både inför och under resan.

 

Inför resan

  • Reseförsäkring

    När du betalar minst hälften av resan med ditt Danske Platinum eller Danske Guld konto, annat konto eller Mastercard tillhörande dessa konton, ingår en kompletterande reseförsäkring. Reseförsäkringen ingår även för dig som har Danske Silver för Danske Ung eller Danske Student.

    En fördel med att använda kortets kreditfunktion vid köp av en resa är att det ger dig en större möjlighet att få tillbaka pengar om researrangören skulle gå i konkurs.

    I försäkringen ingår även en allriskförsäkring som gäller om 100 % av varan är inköpt med ditt kort. Reseförsäkringen omfattar bland annat avbeställnings- och bagageskydd och ger dig extra trygghet om du skulle bli sjuk inför eller under resan. För att försäkringen ska gälla ska resan påbörjas i Norden och kosta minst 1 000 kronor, exklusive skatter och avgifter. Läs mer om reseförsäkring här
  • Har du glömt din PIN-kod?

    I mobilbanken har du alltid tillgång till din PIN-kod. Så här gör du för att se din PIN-kod:

    1. Logga in i Mobilbanken
    2. Klicka på menyn Kort högst upp till höger
    3. Klicka på kortet du vill se koden för
    4. Klicka på Visa PIN-kod

    (Om du inte har tillgång till Mobilbanken kan du beställa en kopia av din PIN-kod i Hembanken.)

  • Gemensam PIN-kod

    Du kan inte själv välja PIN-kod men det går bra att ha samma PIN-kod till alla dina kort. Har du flera kort hos oss med olika PIN-koder kan du själv beställa gemensam PIN-kod i Hembanken.

    1. Logga in i Hembanken
    2. Klicka på Kort
    3. Klicka på Kortöversikt
    4. Klicka på det aktuella kortet
    5. Klicka på Ny PIN-kod" 
  • Kreditkort ger extra trygghet

    I våra kontopaket Danske Platinum, Danske Guld och Danske Silver ingår alltid ett kredit- och ett bankkort utan årsavgift. Fördelen med att betala med kreditkort även utomlands är bland annat att du får alla semester- och reseutlägg samlade på en räkning. När du betalar med kreditkort får du dessutom upp till 45 dagars räntefri kredit, vilket kan vara bra vid till exempel större köp eller oväntade utgifter.
  • Regionspärr

    Våra kort är skyddade genom en automatisk geografisk kontroll. Det betyder att kortet är bara aktivt i en region i taget – där du är och använder ditt kort. Du behöver inte själv tänka på att öppna och stänga kortet inför och efter en resa.
  • Betala med mobilen

    Har du en iPhone eller en Androidtelefon? Då kan du göra säkra köp genom att koppla ditt kort till din mobil och enkelt använda mobilen för att betala. Det är lika tryggt som att betala med plastkortet. Läs mer om mobila betalningar

Under resan

  • Betala i lokal valuta utomlands

    Som regel är det alltid bäst att välja landets lokala valuta när du använder ditt kort för köp eller uttag utomlands. Det är mer fördelaktigt eftersom du oftast får en bättre växlingskurs och slipper eventuella påslag från säljställe eller lokala banken. Väljer du att betala i svenska kronor genomförs valutaväxlingen gentemot den lokala bankens kurs. Den är ofta mindre fördelaktig än Mastercards centrala valutakurser.
    Ta hjälp av vår valutakalkylator här

  • Valutaomvandlare i Mobilbanken

    I Mobilbanken har du en valutaomvandlare där du enkelt kan räkna ut din växlingskurs när du handlat eller ska handla i utländsk valuta.
  • Att ta ut pengar i uttagsautomat utomlands

    Behöver du kontanter finns det möjlighet att ta ut pengar i uttagsautomater världen över. Här finns aktuell prislista  för ditt kort gällande kontantuttag utomlands.
  • Kalkylator för korttransaktioner

    Prova vår kalkylator för korttransaktioner för att se skillnanden mellan Mastercards referensväxlekurs och eventuellt Växlingspåslag som Banken använder för korttransaktioner i förhållande till Europeiska Centralbankens (ECB) referenskurs.

Spärra kortet eller stäng det tillfälligt

Om du förlorar ditt kort i Sverige eller utomlands så spärrar du kortet snabbast i mobilbanken. Du kan också ringa kundservice kort på 0771 570 570 (under kontorstid). Tänk på att kortet är en värdehandling och förvara det på ett säkert sätt så att ingen annan ges tillfälle att använda det.

Så spärrar du ditt kort

  • Spärra och beställ ersättningskort i Mobilbanken

    Du kan snabbt och enkelt spärra dina kort direkt i våra appar, och du kan ta bort spärren om du efteråt hittar kortet. 

    Om du tappat bort ditt kort, eller om det har blivit stulet eller slutat fungera, är det viktigt att kortet förblir spärrat och att du istället beställer ett ersättningskort. Du får ditt nya kort efter 5-8 arbetsdagar.

    Spärra ditt kort i Mobilbanken

    1. Logga in i Mobilbanken
    2. Klicka på Kort längst upp till höger
    3. Klicka på aktuellt kort
    4. Klicka på Spärra kort tillfälligt

    Spärra ditt kort i Hembanken

    1. Logga in i Hembanken
    2. Klicka på menyn Kort
    3. Klicka på Kortöversikt
    4. Klicka på pilen framför aktuellt kort
    5. Spärra kort

    Spärr av BankID
    Behöver du spärra ditt BankID ring 0752 4845 42.

    Här kan du hitta fler svar på kortfrågor

  • Återaktivera spärrat kort

    Det går bara att återaktivera ett kort som du själv tidigare har spärrat tillfälligt i mobilbanken. Om du har spärrat kortet i Hembanken går det inte att ta bort spärren.

    Så här gör du:

    Återaktivera tillfälligt spärrat kort

    1. Logga in i Mobilbanken
    2. Klicka på Kort längst upp till höger
    3. Klicka på aktuellt kort
    4. Klicka på Ta bort spärr
    5. Klicka på Ta bort spärr igen

Mer om våra kort


Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.