
- Kortköp dras direkt från ditt konto
- Fungerar bara när det finns pengar på kontot
- Ingår utan avgift i Danske Start
Ingår kostnadsfritt i kontopaketet Danske Start.
Kortet kan du använda på närmare 30 miljoner försäljningsställen.
I våra mobila appar ser du ditt saldo och hanterar enkelt dina konton var och när du vill. Du kan även använda vår tjänst sms-service, som ger dig tillgång till ditt saldo och transaktioner, 24 timmar om dygnet.
Bank- och kreditkort från Danske Bank är utrustade med en funktion för kontaktlösa betalningar.
Du kan göra betalningar bara genom att hålla ditt kort mot en kortterminal som har en sådan tjänst. Du behöver inte sätta i ditt kort. Är köpet 400 kr eller under behöver du inte slå in din kod. Är beloppet högre kan du fortfarande göra betalningen kontaktlöst men får då även slå in din kod. Det går snabbt, enkelt och säkert. Vid kontaktlös betalning med ett kombinerat bank- och kreditkort dras beloppet alltid direkt från det konto som kortet är anslutet till.
Får du ett nytt kort måste du alltid först göra en transaktion med chip och kod för att aktivera möjligheten för kontaktlösa betalningar. Vi kommer ibland av säkerhetsskäl be om din kod även om beloppet är under 400 kr.
Din PIN-kod kommer att krävas efter var 5:e kontaktlös betalning (blipp) eller när du uppnått ett belopp på totalt 1 000 kronor. Det betyder att när du gjort 5 stycken kontaktlösa betalningar i rad eller när du uppnått ett totalt belopp på 1 000 kr kommer du behöva använda ditt chip och PIN-kod.
Med anledning av den pågående pandemin rekommenderar vi att man undviker att ta på kortterminalen, därför har vi beslutat att tillfälligt höja gränsen för antalet kontaktlösa betalningar till 20 stycken innan chip med PIN-kod måste användas. Däremot kvarstår taket för det ackumulerade beloppet på 1 000 kronor.
Våra kort är skyddade genom en automatiks geografisk kontroll. Det betyder att kortet är bara aktivt i en region i taget – där du är och använder ditt kort. Du behöver inte själv tänka på att öppna och stänga kortet inför och efter en resa.
Reser du till en annan region och använder ditt kort första gången kommer kortet med automatik att öppnas i den regionen. Samtidigt stängs kortet för användning i resten av världen. När du reser hem och använder ditt kort i Sverige igen öppnas kortet där och resten av världen stängs.
Kontrollera att vi har rätt mobilnummer till dig!
Har vi ditt mobilnummer kommer vi att skicka SMS till dig första gången kortet används i en stängd region. Du kommer även att få ett SMS som förklarar om vi har nekat ett köp på grund av att en region är stängd. Det kan vara om vi inte är säkra på att det är du själv som försöker att göra köpet.
Du kan också själv hantera Regionsspärr i mobil- och internetbank. Där väljer du också om kortet ska vara öppet för internetköp. Ändringar du gör träder i kraft direkt.
Med Regionsspärr blir ditt kort säkrare och minskar risken för bedrägerier.
Om du tappat bort ditt kort eller om det blir stulet – kontakta oss omedelbart så vi kan spärra kortet. Ring 0771-570 570.
Om du har tillgång till Hembanken kan du själv enkelt spärra dina kort. Du hittar funktionen under menyn "Kort och valuta" och därefter menyn.