Risker för ekonomisk brottslighet vid användning av kort och digitala betalningar 

Kriminella har tillgång till samma finansiella instrument och verktyg som alla andra, och vi riskerar alla att bli offer för dessa brottslingar när vi använder våra kort och gör betalningar. På den här webbplatsen kan du lära dig mer om dessa risker och vad du ska vara uppmärksam på.


Tips för att vara säker


Var säker online

Du läsa mer om it-säkerhet och om hur du är säker online på vår it-säkerhetswebbplats

Använd starka och säkra lösenord och dela dem aldrig med någon annan.

Var misstänksam mot e-post och sms som innehåller länkar. Om du har några misstankar skriver du den officiella webbadressen i webbläsarens adressfält istället.
Installera antivirusprogram och uppdatera brandväggen för att säkerställa att din dator och dina mobila enheter är skyddade.

 

Så här påverkar vårt ansvar som bank dig som kund

Att skydda våra kunder, Danske Bank och samhället mot ekonomisk brottslighet

Överföringar, betalningar och investeringar är finansiella transaktioner som hjälper kunder att hantera och förfoga över sina pengar. De flesta ekonomiska transaktioner har ett helt logiskt och legitimt syfte, men brottslingar använder också ekonomiska transaktioner för att gömma olagliga pengar. 

Filtrering av olagliga pengar genom det ekonomiska systemet kallas skiktning, och det är den svåraste delen av penningtvättsprocessen. Banker och andra finansinstitut är viktiga allierade för myndigheter när det gäller att övervaka och analysera ovanliga transaktioner. 

Nedan kan du se vilka åtgärder vi vidtar på Danske Bank för att uppfylla vår skyldighet att förebygga ekonomisk brottslighet genom att bevaka och screena transaktioner.


Varför måste jag ladda upp bevis på min identitet?

  • Vi använder den kunskap vi har om våra kunder för att förstå vilket beteende som förväntas eller är vanligt för varje kund. Vi övervakar sedan kundens transaktioner för att upptäcka beteenden eller transaktioner som inte är i linje med vad vi anser vara normalt eller förväntat för den kunden.
  • Du kan läsa mer här om varför vi ställer frågor och ber om identitetsbevis.

Varför ställer ni frågor om mina transaktioner?

  • Vid varje given tidpunkt passerar tusentals transaktioner genom Danske Banks system och processer.
  • Alla transaktioner – inklusive kortbetalningar, digitala betalningar och investeringsrelaterade betalningar – övervakas för att säkerställa att de är i linje med kundens förväntade eller vanliga beteende.
  • Transaktioner jämförs mot den information vi har om den enskilda kunden och avseende typen av transaktion.
  • När en transaktion inte är i linje med hur vi förväntar oss att en kund ska bete sig undersöker vi orsaken. Därför kan du bli kontaktad av oss och få frågor om specifika transaktioner, vilket vi gör för att skydda både dig och Danske Bank.
  • För att förhindra bedrägeri och skydda dig som vår kund kan vi också ställa frågor om en transaktion för att avgöra om transaktionen faktiskt har gjorts av dig eller om den är bedräglig. 
    Exempel: Om du vanligtvis inte sätter in eller tar ut kontanter men sedan börjar göra det, kan vi fråga varför dina bankbehov när det gäller att göra kontantinsättningar och uttag har förändrats.

Varför stoppas min transaktion?

  • Som alla finansiella institutioner har Danske Bank en skyldighet att se till att dess kunder och de personer som kunderna gör affärer med inte bryter mot sanktioner. 
  • För att uppfylla denna skyldighet screenar vi alla transaktioner mot internationella sanktionslistor och protokoll. 
  • Vi följer internationella sanktioner, som EU- och FN-sanktioner, och sanktioner utfärdade av enskilda länder, som USA, Storbritannien och de nordiska länderna. Läs mer här.

Relaterat


Content is loading
Visa
Göm
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.