Vad är lagfart och vad kostar det?
Ska du köpa hus eller har du blivit överlåten en fastighet? Som ny ägare av någon typ av en fastighet behöver du ha koll på vad en lagfart är. Vi hjälper dig att reda ut alla frågetecken!
Lagfart – vad är det?
Lagfart är ett bevis på vem som äger en fastighet. Om du köpt, fått eller ärvt en fastighet, till exempel en villa, så behöver du ansöka om lagfart till Lantmäteriet för att registrera dig som ny ägare i fastighetsregistret. I fastighetsregistret finns uppgifter om nuvarande och tidigare ägare, köpeskillingen samt förvärvsform.
Vem behöver ansöka om lagfart?
Det är du som ny ägare av fastigheten som ansöker om lagfart. Har du däremot beviljats bolån för att köpa fastigheten så hjälper vi på banken att dig att skicka in ansökan till Lantmäteriet. I de fall som du har fått fastigheten i arv eller blivit överlåten en fastighet ska du som ny ägare själv ansöka om lagfart, och bifoga dokument som styrker din situation. Detta kan till exempel vara ett köpebrev eller gåvobrev.
Lagfart för bostadsrätt – ja eller nej?
Nej, om du köper en bostadsrätt behöver du inte ansöka om lagfart, eftersom det är bostadsrättsföreningen som äger fastigheten.
När ska man ansöka om lagfart?
Ansökan om lagfart hanteras av inskrivningsmyndigheten som är en del av Lantmäteriet. Deras regler säger att du som ny ägare behöver ansöka om lagfart inom tre månader från det att fastigheten bytt ägare.
Hur ansöker man om lagfart?
Ansökan om lagfart skickas till Lantmäteriet. Du kan antingen ansöka online på deras webbplats, eller skriva ut en blankett och posta den till följande adress:
Lantmäteriet
Fastighetsinskrivning
761 80 Norrtälje
För att en ansökan om lagfart ska vara godkänd behöver den innehålla vissa dokument. Här nedan har vi summerat mer information om vad ansökan ska innehålla för att vara korrekt utförd, men i regel hanterar din bank ansökan om lagfart i samband med att du förvärvar eller belånar fastigheten.
Ansökan om lagfart ska innehålla:
- Fångeshandlingen i original (t.ex. köpekontrakt, köpebrevet eller gåvobrev).
- Fastighetsbeteckning inkl. kommun, traktnamn och nummer.
- Aktuellt värdeintyg på fastigheten.
Vad kostar lagfart?
Ansökan om lagfart består av två kostnader till Lantmäteriet – en fast expeditionsavgift och en stämpelskatt. Expeditionsavgiften kostar 825 kr och stämpelskatten för privatpersoner är 1,5 % av vad som betalades för fastigheten. Beroende på vad fastigheten kostade så kan stämpelskatten bli rätt hög. Det är därför viktigt att ta höjd för lagfartskostnaden i budgeten.
Räkneexempel om bostaden kostade tre miljoner:
(3 000 000 kr x 0,015) + 825 kr = 45 825 kr
Utöver detta betalas också en avgift till banken som hjälpt till med ansökan. Våra aktuella priser för ansökan om lagfart hittar du i vår prislista under kapitlet ”Lån och Krediter”.
För juridisk person
Om det istället är en juridisk person som ansöker om lagfart så behöver denne betala en stämpelskatt på 4,25 % och expeditionsavgiften.
Vid arv, gåva eller bodelning
Om fastigheten blivit din genom arv, gåva eller bodelning så betalas bara expeditionsavgiften, ingen stämpelskatt.
Köpa hus?
Är du redo att förverkliga dina husdrömmar? Kom ett steg närmre med ett lånelöfte!
Mer hos oss

Vad är pantbrev – och vad kostar det?
Ska du köpa bostad och låna till ett hus? Då kommer du komma i kontakt med begreppet pantbrev.

63 vanliga begrepp inom bolån
Lär dig mer om begrepp som rör bolån med vår ordlista. Vi har sammanställt över 60 vanligt förekommande uttryck som kan vara bra att känna till.

Lånelöfte
Med ett lånelöfte vet du på förhand hur mycket du kan låna. Ansök om ett lånelöfte online när du ska buda på din bostad.
