Beställ och förnya Mobilt BankID
E-legitimation för mobiltelefon och surfplatta.
Beställ och förnya Mobilt BankID
- Logga in i Hembanken med det BankID du redan har*
- Klicka på Mobila tjänster
- Välj Mobilt BankID
- Klicka på Beställ Mobilt BankID. Om det är första gången du beställer Mobilt BankID måste du godkänna villkoren för tjänsten, välj Anslut
- Klicka på OK och signera villkoren
- Kontrollera att dina uppgifter stämmer och klicka på Beställ Mobilt BankID
- Du kommer nu till BankID’s egen sida med instruktioner för hur du laddar ner appen och aktiverar ditt nya BankID
I samband med beställningen kan du behöva bekräfta din identitet en extra gång. Det gör du genom att skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort. Kontrollen är införd för att skydda dig som kund och minska risken för bedrägerier.
Ny mobil eller surfplatta
Om du har en ny mobil eller surfplatta behöver du alltid beställa ett nytt Mobilt BankID, det går inte att flytta mellan enheter. Även om BankID-appen följer med till din nya enhet, så kommer det inte gå att använda.
Du använder det BankID du har sedan tidigare, för att beställa ett nytt.
- Logga in Hembanken med det BankID du har på din gamla mobil eller surfplatta
- Klicka på Mobila tjänster
- Välj Mobilt BankID
- Klicka på Beställ Mobilt BankID
- Klicka på OK och signera villkoren
- Kontrollera att dina uppgifter stämmer och klicka på Beställ Mobilt BankID
- Du kommer nu till BankID’s egen sida med instruktioner för hur du laddar ner appen och aktiverar ditt nya BankID till din nya mobil eller surfplatta.
Skaffa digitalt ID-kort i BankID-appen
Nu kan du ha ditt ID-kort digitalt i din BankID-app. Öppna din BankID-app och klicka på ikonen ”ID-kort” längst ner för att aktivera tjänsten. För att aktivera ditt digitala ID-kort behöver du ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort, en mobil med Mobilt BankID samt NFC-läsare.
Säkerheten för digitalt ID-kort bygger på samma stabila grund som identifiering och underskrift med BankID. Ditt BankID finns också kvar och fortsätter fungera som tidigare. Personen som kontrollerar det digitala ID-kortet kan skanna den rörliga QR-koden med en skanner eller en annan BankID-app. Det kan även räcka med en visuell kontroll, det vill säga att jämföra informationen och bilden på det digitala ID-kortet med dig. Då finns säkerhetsdetaljer som personen som kontrollerar kan använda som exempelvis att trycka på skärmen på din mobiltelefon för att säkerställa att ditt digitala ID-kort är äkta.
För mer information, läs mer på BankIDs hemsida
Digital kontroll av ID-handling
I samband med beställningen kan du behöva bekräfta din identitet en extra gång. Det gör du genom att skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort. Kontrollen är införd för att skydda dig som kund och minska risken för bedrägerier. Läs mer hos BankID här. Är du ny kund hos oss och beställer BankID inloggad i Hembanken med kodbox behöver du alltid bekräfta din identitet med svenskt pass eller nationellt ID-kort.
Vet du om att du kan ha BankID på flera enheter?
Det kan vara bra att ha ett extra om den enhet du har BankID på slutar att fungera eller om du behöver spärra det. Tänk på att BankID är personligt och en värdehandling precis som exempelvis ditt pass och därför behöver hanteras och förvaras säkert.BankID för barn
Behöver du beställa BankID för barn mellan 7-17 år? BankID ingår i kontopaketet Danske Start till barn.
Frågor och svar
* Har du inget aktivt BankID behöver du logga in i Hembanken med en kodbox från Danske Bank som du sen använder för beställning av nytt BankID. Saknar du kodbox beställer du en här.
Är du ny kund hos oss och beställer BankID inloggad i Hembanken med kodbox behöver du alltid skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort i samband med beställningen så se till att ha det redo.