Gå till huvudinnehåll
  • Privat
  • Företag
  • Private Banking
  • Skog & Lantbruk
  • Andra sidor
    Stora företag & institutioner
    Growth & Impact
    Asset Management
Danske Bank
  • Produkter

    Bolån

    • Bolåneräntor
    • Lånelöfte
    • Bolånekalkyl
    • Hur mycket kan jag låna?
    • Bind räntan

    Försäkringar

    • Hemförsäkring
    • Bilförsäkring
    • Barnförsäkring
    • Låneskydd

    Betala

    • Kontopaket
    • Kort
    • Betalningar

    Lån

    • Billån
    • Båtlån
    • Privatlån - Direktlån
    • Medlemslån - Direktlån

    Pension

    • Spara till pensionen
    • PPM
    • Tjänstepension

    Placeringar

    • Aktier
    • Fonder
    • Investeringssparkonto
    • HSB Investeringssparkonto
    • June
    • Ansvarsfulla investeringar

    Sparkonton

    • Sparkonto
    • Sparkonto Barn
    • HSB Bosparkonto

    Juridiska frågeställningar

    • Juridisk behovsanalys
    • Framtidsfullmakt
    • Samboavtal
    • Testamente
    • Äktenskapsförord
  • Livshändelser

    I gång med vuxenlivet

    • Du ska flytta hemifrån
    • Du ska studera

    Arbetslivet från start till slut

    • Du har blivit av med jobbet
    • Du har fått nytt jobb
    • Du ska börja jobba
    • Du ska gå i pension

    Förändringar i familjen

    • Du ska bli förälder
    • Ditt barn ska flytta
    • Du ska flytta utomlands
    • Ni ska flytta ihop
    • Ni ska gifta er
    • Ni ska skiljas

    Köp och sälj bostad

    • Du ska köpa eller sälja bostad

    Få dina pengar att växa

    • Kom igång med spara och placera

    Sjukdom och dödsfall

    • Du har blivit allvarligt sjuk
    • Du har förlorat en anhörig
  • Digitala tjänster

    Din digitala bank

    • eMöte
    • Hembanken
    • Min Översikt
    • Lönetjänst

    Danske Banks appar

    • Månadspengen
    • Mobilbanken
    • June

    Övriga tjänster

    • BankID
    • Mobilt BankID
    • eArkiv
    • Valutaomvandlare
    • Ladda upp dokument

    Mobila betallösningar

    • Swish
    • Apple Pay
    • Google Pay
    • Samsung Pay
    • Garmin Pay
    • Fitbit Pay
  • Kundservice
  • Bli kund

    Bli kund

    • Privatkund
    • Medlem i ett Saco-förbund
    • Medlem i ett TCO-förbund
    • Ansök om bolån/lånelöfte
    • HSB Bospar

    Förmåner

    • Danske Förmånsprogram

    Kontopaket

    • Danske Platinum
    • Danske Guld
    • Danske Silver

    Ung eller student

    • Danske Start
    • Danske Student erbjudande
    • Danske Ung
    • Barn och ungdom

Privat

  • BankID på annan enhet
  • BankID på denna enhet
  • Kodbox
  • Digital Signering
  • Lönetjänst
  • Danske Finans Portal

Företag

  • District
    •  BankID
    •  Kodbox (eSafeID)
  • Hembanken Företag    
    •  BankID på annan enhet
    •  BankID på denna enhet
    •  Kodbox
  • Digital Signering
  • OneTrader
  • Digital engagemangsspecifikation
  • Corporate Expense Manager
  • Privat
  • Företag
  • Private Banking
  • Skog & Lantbruk
  • Stora företag & institutioner
  • Growth & Impact
  • Asset Management
  • Hem
  • Produkter
    • Bolån

    • Bolåneräntor
    • Lånelöfte
    • Bolånekalkyl
    • Hur mycket kan jag låna?
    • Bind räntan
    • Försäkringar

    • Hemförsäkring
    • Bilförsäkring
    • Barnförsäkring
    • Låneskydd
    • Betala

    • Kontopaket
    • Kort
    • Betalningar
    • Lån

    • Billån
    • Båtlån
    • Privatlån - Direktlån
    • Medlemslån - Direktlån
    • Pension

    • Spara till pensionen
    • PPM
    • Tjänstepension
    • Placeringar

    • Aktier
    • Fonder
    • Investeringssparkonto
    • HSB Investeringssparkonto
    • June
    • Ansvarsfulla investeringar
    • Sparkonton

    • Sparkonto
    • Sparkonto Barn
    • HSB Bosparkonto
    • Juridiska frågeställningar

    • Juridisk behovsanalys
    • Framtidsfullmakt
    • Samboavtal
    • Testamente
    • Äktenskapsförord
  • Livshändelser
    • I gång med vuxenlivet

    • Du ska flytta hemifrån
    • Du ska studera
    • Arbetslivet från start till slut

    • Du har blivit av med jobbet
    • Du har fått nytt jobb
    • Du ska börja jobba
    • Du ska gå i pension
    • Förändringar i familjen

    • Du ska bli förälder
    • Ditt barn ska flytta
    • Du ska flytta utomlands
    • Ni ska flytta ihop
    • Ni ska gifta er
    • Ni ska skiljas
    • Köp och sälj bostad

    • Du ska köpa eller sälja bostad
    • Få dina pengar att växa

    • Kom igång med spara och placera
    • Sjukdom och dödsfall

    • Du har blivit allvarligt sjuk
    • Du har förlorat en anhörig
  • Digitala tjänster
    • Din digitala bank

    • eMöte
    • Hembanken
    • Min Översikt
    • Lönetjänst
    • Danske Banks appar

    • Månadspengen
    • Mobilbanken
    • June
    • Övriga tjänster

    • BankID
    • Mobilt BankID
    • eArkiv
    • Valutaomvandlare
    • Ladda upp dokument
    • Mobila betallösningar

    • Swish
    • Apple Pay
    • Google Pay
    • Samsung Pay
    • Garmin Pay
    • Fitbit Pay
  • Kundservice
  • Bli kund
    • Bli kund

    • Privatkund
    • Medlem i ett Saco-förbund
    • Medlem i ett TCO-förbund
    • Ansök om bolån/lånelöfte
    • HSB Bospar
    • Förmåner

    • Danske Förmånsprogram
    • Kontopaket

    • Danske Platinum
    • Danske Guld
    • Danske Silver
    • Ung eller student

    • Danske Start
    • Danske Student erbjudande
    • Danske Ung
    • Barn och ungdom
Stänga
Se alla resultat
Genvägar
Aktuella bolåneräntor Ansök om lånelöfte BankID Danske e-Möte
Kundservice
Kontakta oss Hitta närmaste kontor
Söker du svar på en fråga?
Vanliga frågor om kort
Vanliga frågor om bolån
Vanliga frågor om betalningar
Se alla frågor och svar här
Genvägar
Aktuella bolåneräntor Ansök om lånelöfte BankID Danske e-Möte Vanliga frågor

Mastercard Bankkort

Ingår kostnadsfritt i alla våra kontopaket.

Mastercard Bankkort

Fakta

  • Kontaktlösa betalningar
  • Ditt vanliga bankkort
  • Ett säkert kort
  • Se saldo och transaktioner
  • Priceless Cities
  • Kontaktlösa betalningar

    Mastercard Bankkort har blivit uppgraderat med en funktion för kontaktlösa betalningar.

    Du kan nu göra betalningar bara genom att hålla ditt kort mot en kortterminal som har en sådan tjänst. Du behöver inte sätta i ditt kort.

    Är köpet 400 kr eller under behöver du inte slå in din kod. Är beloppet högre kan du fortfarande göra betalningen kontaktlöst men får då även slå in din kod. Det går snabbt, enkelt och säkert.

  • Ditt vanliga bankkort

    I övrigt fungerar kortet som ett vanligt Mastercard Bankkort med chip och pinkod och i de flesta uttagsautomater världen över. Alla köp dras direkt från ditt konto.

  • Ett säkert kort

    Får du ett nytt kort måste du alltid först göra en transaktion med chip och kod för att aktivera möjligheten för kontaktlösa betalningar. Vi kommer ibland av säkerhetsskäl be om din kod även om beloppet är under 400 kr.

  • Se saldo och transaktioner

    I våra mobila appar ser du ditt saldo och hanterar enkelt dina konton var och när du vill. Du kan även använda vår tjänst sms-service, som ger dig tillgång till ditt saldo och transaktioner, 24 timmar om dygnet.

  • Priceless Cities

    Med Mastercard Bankkort från Danske Bank har du tillgång till Priceless Cities – unika erbjudanden och handplockade upplevelser i Stockholm och världen över.

    Priceless Cities finns i dag i över 40 länder och nya städer tillkommer hela tiden. Om du ska ut och resa kan du ta del av exklusiva erbjudanden i exempelvis London, Madrid, Paris eller New York.

    För att kunna utnyttja erbjudandena behöver du först registrera dig. Välj samtidigt att prenumerera på nyhetsbrevet för att hålla dig uppdaterad om aktuella erbjudanden.

    Läs mer och registrera dig här

Priser och villkor
  • Priser

    Årsavgift ingår i kontopaketen Danske Platinum, Danske Guld och Danske Silver.

    Ersättningskort
     125 kr
    Växlingspåslag vid kortköp utomlands
     1,75 %
    Automatuttag i Sverige och uttag av EUR i EU  0 kr
    Automatuttag i utlandet (undantag EUR i EU) 
     40 kr

    Prislista Privat

    Villkor

    Under en 7-dagarsperiod kan du göra inköp för upp till 50 000 kr (köpgräns) och uttag i uttagsautomat på upp till 15 000 kr.

    Villkorsbok Privat
    Information enligt distans- och hemförsäljningslagen

Hyra bil

  • Hyr bil med Rentalcars.com och få 10 % rabatt!

    Hyr bil med Rentalcars.com och få 10 % rabatt!
    Boka din hyrbil hos företaget som samarbetar med världens ledande uthyrare och få 10 % rabatt på ett redan pressat pris!
    Gäller för bokningar gjorda innan 1 mars 2023
    Fullständiga villkor finns här
    Boka din bil

Resa

  • 12 % rabatt när du reser med Heathrow Express

    12 % rabatt när du reser med Heathrow Express
    Heathrow Express är det snabbaste och mest praktiska sättet att resa mellan Heathrow Central* och London Paddington. Vi erbjuder en resa utan mellanstopp, bekväma säten, stora ytor där du kan ställa ditt bagage samt kostnadsfritt wifi.

    • Få 12 % rabatt vid bokning av Express- och Business First-biljetter online
    • Köp din biljett här
    • Använd koden: Mcard12
    • Se fullständiga villkor på bokningssajten
    • Läs mer om vad som görs för att alla passagerare kan resa tryggt och säkert
      *Heathrow Terminals 2 & 3. 
  • Booking.com – få rabatt och cashback!

    Få rabatt på din nästa hotellvistelse med ett av världens största digitala resebolag.

    Upp till 6 % cashback när du betalar med ditt Mastercard.
    Bokning måste ske via denna länk 
    Erbjudandet gäller till 1 juli 2022
    Fullständiga villkor hittar du här

Shopping & E-handel

Hälsa & Livsstil

Om våra bank- och kreditkort

  • Vi vet att det kan vara svårt att komma ihåg olika koder till olika kort. Därför kan du välja samma PIN-kod till alla dina Danske Bank-kort.

    Klicka i rutan "Samma PIN" när du beställer ditt kort i Hembanken. 
  • Bank- och kreditkort från Danske Bank är utrustade med en funktion för kontaktlösa betalningar.

    Du kan göra betalningar bara genom att hålla ditt kort mot en kortterminal som har en sådan tjänst. Du behöver inte sätta i ditt kort. Är köpet 400 kr eller under behöver du inte slå in din kod. Är beloppet högre kan du fortfarande göra betalningen kontaktlöst men får då även slå in din kod. Det går snabbt, enkelt och säkert. Vid kontaktlös betalning med ett kombinerat bank- och kreditkort dras beloppet alltid direkt från det konto som kortet är anslutet till. Får du ett nytt kort måste du alltid först göra en transaktion med chip och kod för att aktivera möjligheten för kontaktlösa betalningar. Vi kommer ibland av säkerhetsskäl be om din kod även om beloppet är under 400 kr.

    Med anledning av den pågående pandemin rekommenderar vi att man undviker att ta på kortterminalen, därför har vi beslutat att höja gränsen för antalet kontaktlösa betalningar till 20 stycken innan chip med PIN-kod måste användas. Det betyder att när du gjort 20 stycken kontaktlösa betalningar i rad eller när du uppnått ett totalt belopp på 1 000 kr kommer du behöva använda ditt chip och PIN-kod.

  • Våra kort är skyddade genom en automatiks geografisk kontroll. Det betyder att kortet är bara aktivt i en region i taget – där du är och använder ditt kort. Du behöver inte själv tänka på att öppna och stänga kortet inför och efter en resa.

    Reser du till en annan region och använder ditt kort första gången kommer kortet med automatik att öppnas i den regionen. Samtidigt stängs kortet för användning i resten av världen. När du reser hem och använder ditt kort i Sverige igen öppnas kortet där och resten av världen stängs.

    Kontrollera att vi har rätt mobilnummer till dig!

    Har vi ditt mobilnummer kommer vi att skicka SMS till dig första gången kortet används i en stängd region. Du kommer även att få ett SMS som förklarar om vi har nekat ett köp på grund av att en region är stängd. Det kan vara om vi inte är säkra på att det är du själv som försöker att göra köpet.

    Du kan också själv hantera Regionsspärr i mobil- och internetbank. Där väljer du också om kortet ska vara öppet för internetköp. Ändringar du gör träder i kraft direkt.

    Med Regionsspärr blir ditt kort säkrare och minskar risken för bedrägerier.

  • Spärra via Mobilbanken
    Du hittar funktionen ”Spärra kort tillfälligt” under menyn "Kort" i mobilbanken. Skulle du hitta ditt kort igen inom de närmaste dagarna kan du enkelt ta bort spärren i din mobilbank. 

    Spärra via Hembanken

    Du hittar funktionen under menyn "Kort och valuta" och därefter i menyn ”Kortöversikt”.

    Om du inte har tillgång till Mobilbanken eller Hembanken är du välkommen att kontakta vår kundservice som hjälper dig, då ett förlorat kort ska spärras omgående.

    Kundservice Kort: 0771-570 570

Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.

Privat Företag

Om banken

  • Hållbarhet
  • Press
  • Karriär
  • Investor Relations
  • Om Danske Bank

Bli kund

  • Privatkund
  • Medlem i ett Saco-förbund
  • Medlem i ett TCO-förbund
  • Bolån
  • Börja bospara

Kundservice

  • Priser och villkor
  • Kontakta oss
  • Spärra kort
  • Öppettider
  • Vanliga frågor och svar

Annat

  • Insättningsgaranti
  • Dina personuppgifter
  • Valutakurser
  • Säkerhet på internet
  • Byt bank
    • Hållbarhet
    • Press
    • Karriär
    • Investor Relations
    • Om Danske Bank
    • Privatkund
    • Medlem i ett Saco-förbund
    • Medlem i ett TCO-förbund
    • Bolån
    • Börja bospara
    • Priser och villkor
    • Kontakta oss
    • Spärra kort
    • Öppettider
    • Vanliga frågor och svar
    • Insättningsgaranti
    • Dina personuppgifter
    • Valutakurser
    • Säkerhet på internet
    • Byt bank

Informationen om fonder på denna webbplats är marknadsföringsmaterial och utgör inte investeringsrådgivning. Se till att konsultera en rådgivare innan du investerar och bekanta dig med dina investerarrättigheter i prospektet, faktablad för fonden  och information om hantering av klagomål.

Danske Bank erbjuder inte investeringsrådgivningstjänster (”investeringsrådgivningstjänster”) eller värdepappersförmedling och andra mäklar- eller handelstjänster (”mäklartjänster”) till personer med hemvist i USA, s.k. US Persons, enligt definitionen nedan, och materialet på denna webbplats är inte avsett för distribution till eller användning av sådana personer. Ingenting i materialet på denna webbplats ska tolkas som ett erbjudande om investeringsrådgivningstjänster eller mäklartjänster till en person med hemvist i USA.

I samband med investeringsrådgivningstjänster innebär en US Person en fysisk person med hemvist i USA, eller ett företag eller annat bolag som är bildat eller organiserat i USA, dock ej offshore-filialer eller agenturer som tillhör en person med hemvist i USA som bedriver verksamhet av berättigade affärsskäl och anlitas och regleras som ett försäkringsbolag eller bank, eller en filial till en utländsk enhet som är belägen i USA, eller en stiftelse vars förvaltare är en US Person, om inte en s.k. non-US Person, dvs. en person som saknar hemvist i USA, har eller delar rätten till investeringsbeslut, eller ett dödsbo för vilket en person med hemvist i USA är dödsboförvaltare eller boutredningsman, om inte dödsboet styrs av utländsk lag och en non-US Person har eller delar rätten till investeringsbeslut, eller ett konto som inte är kopplat till diskretionär förvaltning och som innehas till förmån för en person med hemvist i USA eller ett konto kopplat till diskretionär förvaltning och som innehas av en amerikansk mäklare eller förvaltare, om inte detta innehas till förmån för en person utan hemvist i USA, eller enheter som organiserats eller bildats i syfte att kringgå amerikanska värdepapperslagar. Termen ”US Person” omfattar inte en person som inte befann sig i USA vid den tidpunkt då personen blev en investeringsrådgivningskund till Danske Bank.

När det gäller mäklartjänster är en US Person en kund som befinner sig i USA, förutom en kund som var bosatt utanför USA vid den tidpunkt då hans eller hennes relation med Danske Bank etablerades och som – när personen är i USA – varken är (i) en amerikansk medborgare (inklusive dubbel medborgare i USA och ett annat land), (ii) en person med permanent uppehållstillstånd (dvs. ”innehavare av grönt kort”), och inte heller (iii) en person som befinner sig USA annat än tillfälligt.
Copyright ©2008 - 2021 Danske Bank Group. Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial, Org.nr. 516401-9811, Bolagsverket. Danske Bank A/S, CVR-nr. 61 12 62 28, Köpenhamn, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Telefonsamtal kan spelas in och sparas som dokumentation och av säkerhetsskäl

Står under tillsyn av det danska Finanstilsynet. Läs användarvillkor och behandling av cookies och personupplysningar och information om dina rättigheter vid betalningar i Europa. Om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta Danske Banks Databeskyddsfunktion, Holmens Kanal, 2-12, 1092 Köpenhamn K – mail: DPOfunction@danskebank.com.
Danske Bank

Ladda hem vår app Mobilbank

App Logga in

eller logga in med hjälp av någon av våra andra lösningar via knappen nedan.

Logga in
╳

Danske Banks användning av cookies och behandling av personuppgifter

Vi använder information från våra egna cookies och från tredjepartscookies. Vi använder cookies och behandlar personuppgifter i syfte att komma ihåg dina inställningar, förbättra våra tjänster, mäta trafik, visa dig relevanta meddelanden (inklusive profilering) och spåra din användning av vår webbplats. Du kan välja att acceptera vår användning av alla cookies, eller klicka på cookieinställningar för att acceptera vår användning av funktions-, statistik- och marknadsföringscookies eller för att endast acceptera vår användning av nödvändiga cookies. Ditt samtycke omfattar användning av både cookies och tillhörande behandling av personuppgifter. Om du vill ha mer information klickar du på användning av cookies och behandling av personuppgifter. Om du vill veta mer om hur du återkallar ditt samtycke klickar du på länken för cookieriktlinjer längst ned på vår webbplats.