PIN-kod i Mobilbanken

Alla har vi glömt pinkoden till vårt kort någon gång. Men nu är det slut med pinsamma stunder i kassan i matbutiken och att vänta in brevet med PIN-kod när du beställt ett nytt kort. Om du har Mobilbanken kan du nu se din pinkod på ett par ögonblick. 

Såhär gör du:

  1. I Mobilbanken, klicka på ”Kort” i menyn högst upp
  2. Välj det kort du vill se pinkoden till
  3. Tryck på ”Visa PIN-kod”
  4. Legitimera dig
  5. Tryck och håll ned knappen ”Håll ned för att se PIN-koden
Säkerställ alltid att ingen annan kan se din PIN-kod.
PIN-kod i Mobilbanken

Frågor & svar

  • Var i Mobilbanken kan jag se PIN-koden?

    Du hittar PIN-koden här:

    • Kicka på "Kort" längst upp på skärmen
    • Välj aktuellt kort
    • Klicka på "Visa PIN-kod"
    • Verifiera med samma metod du loggat in med (BankID/Lösenord)
    • Tryck på ”Håll ned för att se PIN-koden”

    Säkerställ alltid att ingen annan kan se din skärm.

  • Kan jag se PIN-koden även i Hembanken/Internetbanken?

    Nej, du behöver använda Mobilbanken för att se din PIN-kod. 

    På danskebank.se/mobilbanken kan du se hur du kommer igång med att använda Mobilbanken.

  • Vilka kort kan jag se PIN-koden till?
    Du kan se PIN-kod till alla dina privat- och företagskort i Danske Bank om du har tillgång till Mobilbanken. PIN-koder är däremot personliga, så du kan inte se PIN-koden till dina barns kort eller kort knutna till andra konton som du bara har fullmakt till. 
  • Kan jag se PIN-koden till mitt barns kort?
    Nej. Även om du kan se ditt barns kort i Mobilbanken, så kan du inte se PIN-koden eftersom den alltid är personlig. Skulle ditt barn glömma sin PIN-kod, behöver du återbeställa den i Hembanken/Internetbanken. Klicka på pilen till höger om saldot för det konto som kortet är knutet till. Välj "Återbeställ PIN-kod".
  • Får jag fortfarande ett brev med PIN-kod?

    Ja, du får även i fortsättningen ett fysiskt brev med din PIN-kod vid beställning av ett nytt kort. Däremot behöver du inte längre vänta på brevet innan du kan använda kortet, eftersom PIN-koden kan visas i Mobilbanken så snart kortet är skapat.

  • Är det säkert att kunna se sin PIN-kod i Mobilbanken?

    Ja, det är säkert. 

    För att kunna se din PIN-kod behöver du först logga in i Mobilbanken, därefter ytterligare en gång verifiera dig med BankID eller lösenord och slutligen trycka på ”Håll ned för att se PIN-koden”. Så fort du släpper fingret från skärmen så försvinner PIN-koden. 
    Däremot ska du, som alltid när du använder din PIN-kod, säkerställa att ingen annan ser koden. 

  • Kan man välja sin egen PIN-kod?
    Det går inte att välja sin egna PIN-kod. Banken har valt att endast erbjuda de PIN-koder som genereras i samband med att kortet skapas för att efterleva en högsta möjliga säkerhetsklassning i enighet med EUs betaltjänstdirektiv Payment Service Directive 2 (PSD2).
  • Hur byter jag PIN-kod?

    Ny PIN-kod kan beställas i Hembanken/Internetbanken i inloggat läge under ”Kort”.
    Genom att klicka på pilen framför det kort du vill beställa får du ett val om att beställa ny PIN-kod. Koden kan ses inom 1 bankdag i Mobilbanken men skickas även ut med fysiskt brev. Observera att ett nytt kort skapas och skickas till dig när du beställer en ny PIN-kod, då ditt befintliga kort är knutet till en specifik PIN-kod som ej går att ändra utan att ett nytt kort skapas.

    Ny PIN-kod kan även beställas genom att ta kontakt med Kundservice Kort via telefon 0771 570 570, chatt via bankens hemsida eller genom att skriva ett säkert meddelande i inloggat läge. 

  • Går det att se sin PIN-kod i Hembanken/Internetbanken?
    Det går inte att se sin PIN-kod i Hembanken. Du hittar PIN-koden i din Mobilbank. 

Ladda ned Mobilbanken

Har du inte laddat ned Mobilbanken än?
Läs mer om hur du kommer igång här

Spärra kort

Misstänker du att andra  har sett din PIN-kod? Spärra ditt kort omgående.
Läs mer om hur du gör här