Mobilbanken

Danske Mobilbank är kostnadsfri, säker och enkel att komma igång med.


Vardagsekonomi och placeringar

I mobilbanken kan du hantera de flesta ärenden i din vardagsekonomi så som överföra pengar, betala räkningar, se dina konton och transaktionshistorik. Du kan också hålla ordning på dina depåer och värdepapper, följa de viktigaste marknaderna, köpa och sälja vissa aktier samt skapa egna kurslistor för de värdepapper du vill bevaka.

Du hittar appen till Mobilbanken här:

  Android     Apple     Windows

Vardagsekonomi

  • Logga in och välj ämne i snurran.

Placeringar

  • Logga in och välj ämne i snurran.

Frågor och svar

  • Kostar det något att använda mobilbanken?

    Det kostar inget att hämta och använda Danske Mobilbank till din smartphone. Det enda du betalar för är datatrafiken. När vi utformat mobilbanken har vi strävat efter att minimera och begränsa datatrafiken. Din teleoperatör kan informera om dina kostnader.

  • Hur loggar jag in i mobilbanken?

    1. Tryck på Logga in
    Tryck på den gröna knappen "Logga in" i mitten av skärmen.

    2. Välj inloggningsalternativ
    I nästa steg väljer du ett av tre inloggningsalternativ.

    • BankID på samma enhet
      Tryck på knappen Logga in, då öppnas BankID-appen på din enhet. Ange din sexsiffriga Säkerhetskod och tryck på Legitimera. Du är sedan inloggad.
    • BankID på en annan enhet
      Ange ditt personnummer och tryck på knappen Logga in. Starta sedan BankID-appen på en annan enhet, ange din sexsiffriga Säkerhetskod och tryck på Legitimera. Du är sedan inloggad.
    • Din fyrsiffriga Servicekod
      Ange ditt personnummer och din fyrsiffriga Servicekod samt välj alternativet "Kom ihåg personnummer". Du är sedan inloggad. Har du en iPhone 5s eller nyare kan du nästa gång logga in med Touch ID.

    3. Skriv under och godkänn betalningar
    När du loggar in med Mobilt BankID kan du godkänna betalningar och överföringar med Mobilt BankID, när du loggar in med din fyrsiffriga Servicekod gör du det med din kodbox.

  • Vilka funktioner kan jag använda när jag är inloggad?

    När du är inloggad kan du se din kontoöversikt, göra överföringar, betala räkningar samt skicka och ta emot säkra meddelanden från våra rådgivare. För att göra överföringar till annan bank eller betala räkningar behöver du godkänna transaktionerna med din kodbox eller BankID. Du kan även se alla transaktioner på dina konton, samt detaljerad information för varje transaktion. Dessutom kan du följa dina placeringar samt köpa och sälja vissa aktier, obligationer och fondandelar.

  • Hur sorterar jag min kontoöversikt?

    Du kan sortera din kontoöversikt genom att trycka på "Sortera". På skärmen drar du dina konton till den ordning du vill ha dem i. Tryck sedan på "Spara". Mobilbanken kommer ihåg ordningen nästa gång du loggar in men det ändrar inte ordningen i din kontoöversikt i Hembanken.

  • Vad finns det för beloppsgräns?

    Du kan överföra upp till 125 000 kronor om dagen via din smartphone. Inom den gränsen kan du göra så många överföringar du vill.

  • Hur kommer jag åt Placeringar i appen?

    För att komma till placeringsfunktionerna i appen för du fingret åt vänster över den nedre delen av skärmen. 

  • Vilka värdepapper kan jag handla?

    Du kan handla både aktier och fonder på 17 olika börser.

  • Hur bevakar jag ett värdepapper?

    Med funktionen bevakningar får du ett sms eller e-post när kursen på ett visst värdepapper når en viss nivå. Klicka på 'Redigera' och sedan på '+' för att välja värdepapper att bevaka. För att kunna använda Bevakningar behöver du ha aktiverat tjänsten Prenumerationsservice i Hembanken. 

  • Vad är det för skillnad mellan mobilbanken och internetbanken?

    Danske Mobilbank omfattar de mest grundläggande funktionerna som håller dig uppdaterad om din vardagsekonomi. Du kan se saldot på ditt konto, kontrollera transaktioner och överföra pengar. Om du t ex vill se räntesatser på dina konton eller överföra pengar till utlandet måste du logga in i Hembanken.

  • Vad händer om min mobiltelefon blir stulen? Vad gör jag?

    Säkerheten för mobilbanken är inte beroende av din mobiltelefon. Det innebär med andra ord att du inte utsätts för en risk om du förlorar din mobiltelefon.

    Misstänker du däremot att en obehörig person har använt din säkerhetsdosa ska du genast kontakta oss på 0752-48 45 42.

  • Måste jag komma ihåg att logga ut?

    Vi rekommenderar att du alltid klickar på knappen "Logga ut" när du är klar med dina ärenden. Om du inte gör det loggas du ut automatiskt efter 30 minuter.