Information till dig som har en Depåförsäkring i Danske Bank
Du har nyligen fått information om en planerad flytt av innehavet från er befintliga depå till den nya depån under 2023. På denna sida svarar vi på de vanligaste frågorna.
Frågor och svar - Privata kunder
-
Idag är Depåförsäkringen registrerad på ett fiktivt kundnummer. Framöver kommer du att ha försäkringen på ditt personnummer och du kan enklare se din Depåförsäkring i Hembanken och i mobilappen. -
Under 2023, och du får information skickad till dig inför att innehavet i din depåförsäkring ska flyttas till en ny depå.
-
Nej, detta påverkar inte avgifter kopplade till er Depåförsäkring. Kostnader kan tillkomma för LEI-kod. Se frågan om LEI-kod nedan.
-
Framöver kommer du att se din depå i Hembanken Privat och Mobilappen. -
Om du vill ge en annan person fullmakt att handla på depån behövs en depåfullmakt vilken ska skrivas under av dig och Futur. Denna depåfullmakt ger även tillgång till att handla på depån i Hembanken Privat. Om du önskar att en annan person ska kunna titta på depån behövs en Hembanksfullmakt. Kontakta din rådgivare. -
Hembanken Företag kommer att stängas och du kommer att se din Depåförsäkring i Hembanken Privat samt i mobilappen istället. -
Under flytten av värdepapper kommer depån vara låst för handel i ca 7 bankdagar. -
Initialt ägaren av försäkringen men ytterligare person kan ges behörighet men då krävs ny fullmakt. Om Tjänstepension får den försäkrade tillgång. -
Du behöver ett Hembanken Privat-avtal, om det inte finns behövs nytt avtal tecknas. Dessutom behövs en ny fullmakt tecknas om flera ska se och/eller handla i depån. -
Du får ett brev med information om flytten av innehavet i din depåförsäkring, och ett brev med information om när flytten sker ca 2 veckor innan.
-
Ja, du får information via ett säkert meddelande i Hembanken Privat. -
Den gamla depån stängs. Nya fullmakter behövs om flera personer ska kunna titta eller handla på depån.
-
Du kan fortsätta att handla i din depå tills dess att flytt sker, då är depån spärrad för handel. Du får information om när det sker ca 2 veckor innan. -
Nej, tyvärr kan du inte påverka tidpunkt för flytt. -
Nej, du behöver inte göra något. -
Det kommer att ta ca 7 bankdagar. -
Samtliga innehav kommer flyttas. -
Kontakta Kundservice Privat
Frågor och Svar - Företagskunder
-
Idag är Depåförsäkringen registrerad på ett fiktivt kundnummer. Framöver kommer försäkringen registreras på ert organisationsnummer och visas i District. För de med Tjänstepension kommer den försäkrade att se försäkringen via sitt personnummer i Hembanken Privat. -
Under 2023, och ni får information skickad till er inför att er Depåförsäkring ska flyttas. -
Nej, detta påverkar inte avgifter kopplade till er Depåförsäkring. Kostnader kan tillkomma för LEI-kod. Se frågan om LEI-kod nedan. -
Framöver kommer ni att se er depå i District. -
Om ni önskar att en annan person ska kunna handla eller titta i depån kontakta Kundservice Företag via telefon eller Säkert meddelande i District för upplägg av behörighet. -
Hembanken Företag kommer att stängas och ni kommer att se er Depåförsäkring i District. District är Danske Banks digitala lösning för företag avsende betalningar och många andra funktioner. -
Under flytten av värdepapper kommer depån vara låst för handel i ca 7 bankdagar. -
Befintlig företrädare som har behörighet till Hembanken Företag kommer migreras och få motsvarande behörighet i District. -
Ni behöver signera ett nytt District avtal. Avtalen kommer sändas för digital signering till Digitala Signeringsportalen. -
Ni får ett brev med information om flytten av er Depåförsäkring, och ett brev med information om när flytten sker ca 2 veckor innan. -
Den gamla depån stängs. Ev fullmakter avslutas och behöver signeras på nytt för District. -
Ni kan fortsätta att handla i er depå tills dess att flytt sker, då är depån spärrad för handel. Ni får information om när det sker ca 2 veckor innan. -
Nej, tyvärr kan ni inte påverka tidpunkt för flytt. -
Nej, ni behöver inte göra något. -
Det kommer att ta ca 7 bankdagar. -
Samtliga innehav kommer flyttas. -
Kontakta Kundservice Företag -
Ja, då du som depåförsäkringsinnehavare rapporteras som beslutsfattare i transaktionsrapporteringen behöver du skaffa en LEI-kod. Banken rapporterar dessutom som bank till Finanstilsynet i Danmark som inte kommunicerat samma undantag för försäkringsskal som Finansinspektionen i Sverige. Observera, företag som har diskretionär förvaltning i en depåförsäkring behöver ej LEI-kod för att kunna handla värdepapper.
-
Om ni är osäkra på om ni har en LEI-kod registrerad kontakta er kontaktperson på banken. -
På Danskebank.se/LEI hittar du information om hur du beställer en LEI. -
Ja, ni får information via ett säkert meddelande i Hembanken Företag.