Utlandsbetalningar och valuta

Här kan du läsa mer om överföringar till och från utlandet, överföringar till eget konto i utlandet, betalningar inom EU/EES, IBAN-koder och SWIFT/BIC-adresser. Du kan också räkna om valuta i vår valutaomräknare.


  • Betalning till utlandet

    Betalning till utlandet

    Det billigaste och säkraste sättet att överföra pengar till utlandet är att göra en utlandsbetalning. Det tar normalt en till två dagar. Vill du att det ska gå snabbare kan du göra en expressbetalning som medför en extra avgift. Det är enkelt och billigt att göra en utlandsbetalning via Hembanken.

    För att din utlandsbetalning ska komma fram snabbt och säkert behöver du följande uppgifter:

    • Belopp och valutaslag
    • Mottagarens namn, adress och land
    • Mottagarens kontonummer eller IBAN, som är ett krav inom EU/EES.
    • Mottagarens bankförbindelse, så kallad BIC/SWIFT-adress eller bankens namn och adress.
    Här kan du läsa mer om utlandsbetalningar.

     

     

  • Betalning från utlandet

    Betalning från utlandet

    Det bästa sättet att ta emot pengar från utlandet är betalningar direkt till ditt konto i Danske Bank. Det är kostnadsfritt att ta emot pengar från utlandet om betalningen kommer från ett annat EU-land, Island, Liechtenstein eller Norge, och betalning sker i SEK eller Euro.

    För att ta emot pengar från utlandet behöver du följande uppgifter:
    • Belopp och valutaslag
    • Ditt namn, adress och land
    • Ditt kontonummer eller IBAN
    • BIC/SWIFT-adress eller bankens namn och adress.

    Internationell check
    Du kan också ta emot pengar från utlandet per post i form av en internationell check. Det är ett långsamt och osäkert sätt att ta emot pengar. Dessutom är det dyrt att lösa in checken. Tänk därför alltid på att lämna ditt IBAN-nummer och andra bankuppgifter som Danske Banks BIC/SWIFT-adress (DABASESX) så att betalningen kan hanteras så billigt som möjligt för dig.

  • Betalning inom EU/ESS

    Betalning inom EU/ESS

    Det är kostnadsfritt att göra en betalning inom EU/EES i EUR eller SEK om betalningen uppfyller de krav som EU-förordningen har bestämt. EU/EES står för EU samt Island, Liechtenstein och Norge.
  • SWIFT/BIC

    SWIFT/BIC

    SWIFT är en förkortning av Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication. BIC-kod är det samma som SWIFT. Systemet bygger på internationell standard. Det betyder att alla betalningar måste innehålla korrekt och fullständig information om mottagarens bank, detta via SWIFT/BIC.

    Varför använda SWIFT/BIC?
    Med SWIFT/BIC kan du skapa en enda ingång till alla dina banker runt om i världen. Du kan skicka betalningsinstruktioner och ta emot rapporter från olika banker i olika länder via SWIFT-nätet.

    SWIFT/BIC-adress
    En SWIFT/BIC består av 8 eller 11 tecken. Exempel: DABASESX Danske Bank Sverige
    Observera att SWIFT/BIC alltid skrivs utan mellanslag, bindestreck eller punkter.

    Tecken 1-4

    Förkortning av bankens namn

    DABA

    = Danske Bank

    Tecken 5-6

    Landskod

    SE

    = Sverige

    Tecken 7-8

    Ort

    SX

    = Stockholm

    Tecken 9-11

    Filial

     

    = Branch, krävs till vissa banker i vissa länder.


    Här hittar du SWIFT/BIC
  • IBAN

    IBAN

    IBAN står for International Bank Account Number (internationellt bankkontonummer). Det är ett nummer, som är kopplat till alla konton i EU-länderna och Norge, Schweiz, Liechtenstein, Ungern och Turkiet. IBAN är en kod, som identifierar landet, var kontot hör hemma kontohavarens bank och kontonumret.

    Varför använda IBAN?
    IBAN gör gränsöverskridande betalningar enklare och ger banken möjlighet att kunna kontrollera omedelbart efter mottagandet att kontonumret är korrekt. Detta leder till en snabb insättning till kontot och man undviker avgifter för manuell hantering av betalningar.

    Uppbyggnaden av IBAN
    IBAN är en internationell standard (ISO 13.616). Antalet omfattar maximalt 34 alfanumeriska tecken, som är strukturerade enligt följande:

    • Två skrivelser representerar hemland för bankkontot (landskod med två bokstäver, till exempel SE för Sverige).
    • Två nummer är kontrollsiffror.
    • Högst 30 alfanumeriska tecken som identifierar banken och kontonummer.

    Var hittar jag mitt IBAN?

      1. Logga in i Hembanken.
      2. Klicka på det konto du söker IBAN-nummer till.
      3. Välj fliken "Villkor". Här hittar du IBAN-numret till ditt konto.
    Du hittar också IBAN-numret genom att ta fram ett kontoutdrag för det önskade kontot. Till vänster under kontonamnet hittar du ditt kontos IBAN-nummer.

    Kontrollera IBAN
    Länder med IBAN
  • Överföring till eget konto utomlands

    Överföring till eget konto utomlands

    Har du ett Danske Bank-konto i ett annat land finns möjligheten att göra kostnadsfria och snabba överföringar mellan dina egna konton inom koncernen. Är du redan kund i Danske Bank i Sverige kan du enkelt beställa ett konto i Norge eller Danmark, inne i Hembanken. Du kan också kontakta ditt bankkontor för att få hjälp. Vi finns representerade som bank i följande länder:
    • Danske Bank, Danmark
    • Danske Bank, Norge
    • Danske Bank, Finland
    • Danske Bank, Estland, Lettland och Litauen
    • Danske Bank, Irland
    • Danske Bank, Nordirland
    • Danske Bank, Luxemburg
    • Danske Bank's dotterbolag i London, Hamburg and Warszawa


    Stående överföring

    Om du har lön i ett land och utgifter i ett annat, eller av annan anledning behöver överföra pengar till utlandet regelbundet, så kan vi hjälpa dig med en stående överföring till utlandet. Överföring till utlandet sker enligt dina instruktioner om valuta, belopp och mottagaruppgifter. Det enda du behöver göra är att ge oss uppgifter om mottagarens kontonummer, information om mottagarens bank och andra detaljer om överföringen. Kontakta ditt bankkontor så får du hjälp.

    Internationell check

    Om du saknar uppgifter om mottagarens kontonummer och bank kan du använda dig av en internationell check.
  • Eget konto i Danmark eller Norge

    Eget konto i Danmark eller Norge

    Har du sommarhus i Danmark eller Norge? Pendlar du till jobb på andra sidan Öresund? Då kan du ha lagt märke till att det är besvärligt att betala räkningar i Danmark eller Norge, överföra danska eller norska kronor till Sverige och överföra pengar avgiftsfritt. 

    Med ett konto i Danmark eller Norge blir allt lättare. 

    Danske Basis+
    För dig som behöver ett konto i Danmark. Läs om Danske Basis+ 

    Basis
    För dig som behöver ett konto i Norge. Läs om Basis

  • Allmänt om utlandsbetalningar

    Allmänt om utlandsbetalningar

    Återkallelse
    Enligt internationell praxis kan man inte återkalla utlandsbetalningar. Om du har betalat till fel konto utomlands måste du omedelbart ta kontakt med mottagaren och be dem skicka tillbaka pengarna.

    Utlandsbetalningar per telefon
    Vi kan tyvärr inte överföra pengar per telefon. Men om du i nödfall skulle behöva pengar kan du ringa oss. Vi kan skicka dem till landet du befinner dig i. Se bara till att du har med dig din kodbox så att vi kan identifiera dig.

    Återkalla betalningar via telefon
    Av säkerhetsskäl kan du bara återkalla en betalning via telefon. Du måste kunna identifiera dig för att vi ska kunna utföra återkallelsen. Vi tar en avgift per återkallelse, oavsett om mottagaren har skickat tillbaka pengarna eller inte.

    Så sker betalningen
    Beroende på i vilket land mottagarens konto finns, vilka uppgifter som finns om mottagaren och så vidare, kommer vi att bestämma på vilket sätt pengarna utbetalas.

    Om det inte finns tillräckligt med pengar på ditt konto
    Om det saknas pengar på ditt konto på betalningsdagen kommer vi att bevaka betalningen i två bankdagar efter betalningsdagen. Om du inte har satt in pengar under den tiden utför vi inte betalningen. Du kommer då att få en avisering i Hembanken, alternativt meddelar vi per post och tar då ut en administrationsavgift.

    Om betalningen innehåller fel
    Om din betalning innehåller felaktigheter eller saknar information så finns risken att betalningen inte kommer fram eller hamnar fel och måste reklameras. Kostnaden för reklamationen får du som betalningsavsändare stå för. Se därför alltid till att få korrekta uppgifter från betalningsmottagaren.

SWIFT/BIC för Danske Bank-koncernen

Kontrollera IBAN

Undrar du något?

Vi svarar på dina frågor gällande betalningar och överföringar till utlandet.

Chatta med oss

Valutaomräknare

Omvandla ett belopp från en valuta till en annan, t.ex. svenska kronor till euro, eller euro till US-dollar.
Kursen som visas är Nationalbankens medelkurs.

 

Välj en valuta
Beräkna din valda valutan

Förteckning över kurser