Utlandsbetalningar

Här kan du läsa mer om överföringar till och från utlandet, överföringar till eget konto i utlandet, betalningar inom EU/EES, IBAN-koder och SWIFT/BIC-adresser.

Betalning till utlandet IBAN, SWIFT/BIC Eget konto utomlands Betalning från utlandet

 

Betalning till utlandet

Det billigaste och säkraste sättet att överföra pengar till utlandet är att göra en utlandsbetalning. Det tar normalt en till två dagar. Vill du att det ska gå snabbare kan du göra en expressbetalning som medför en extra avgift. Det är enkelt och billigt att göra en utlandsbetalning via Hembanken. Du kan också vända dig till ditt lokala bankkontor. Obervera att det inte går att e-posta en utlandsbetalning till banken i Sverige.

För att din utlandsbetalning ska komma fram snabbt och säkert behöver du följande uppgifter:

  • Belopp och valutaslag
  • Mottagarens namn, adress och land
  • Mottagarens kontonummer eller IBAN, som är ett krav inom EU/EES.
  • Mottagarens bankförbindelse, så kallad BIC/SWIFT-adress eller bankens namn och adress.

Betalning inom EU/EES

Det är kostnadsfritt att göra en betalning inom EU/EES i EUR eller SEK om betalningen uppfyller de krav som EU-förordningen har bestämt. För detaljer om villkoren för betalningen se här. EU/EES står för EU samt Island, Liechtenstein och Norge.

Vad är SWIFT/BIC?

SWIFT är en förkortning av Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication. BIC-kod är det samma som SWIFT. Systemet bygger på internationell standard. Det betyder att alla betalningar måste innehålla korrekt och fullständig information om mottagarens bank, detta via SWIFT/BIC.

Varför använda SWIFT/BIC?
Med SWIFT/BIC kan du skapa en enda ingång till alla dina banker runt om i världen. Du kan skicka betalningsinstruktioner och ta emot rapporter från olika banker i olika länder via SWIFT-nätet.

SWIFT/BIC-adress
En SWIFT/BIC består av 8 eller 11 tecken. Exempel: DABASESX Danske Bank Sverige
Observera att SWIFT/BIC alltid skrivs utan mellanslag, bindestreck eller punkter.

Tecken 1-4

Förkortning av bankens namn

DABA

= Danske Bank

Tecken 5-6

Landskod

SE

= Sverige

Tecken 7-8

Ort

SX

= Stockholm

Tecken 9-11

Filial

 

= Branch, krävs till vissa banker i vissa länder.

Vad är IBAN?

IBAN står for International Bank Account Number (internationellt bankkontonummer). Det är ett nummer, som är kopplat till alla konton i EU-länderna och Norge, Schweiz, Liechtenstein, Ungern och Turkiet. IBAN är en kod, som identifierar landet, var kontot hör hemma kontohavarens bank och kontonumret.

Varför använda IBAN?
IBAN gör gränsöverskridande betalningar enklare och ger banken möjlighet att kunna kontrollera omedelbart efter mottagandet att kontonumret är korrekt. Detta leder till en snabb insättning till kontot och man undviker avgifter för manuell hantering av betalningar.

Uppbyggnaden av IBAN
IBAN är en internationell standard (ISO 13.616). Antalet omfattar maximalt 34 alfanumeriska tecken, som är strukturerade enligt följande:

  • Två skrivelser representerar hemland för bankkontot (landskod med två bokstäver, till exempel SE för Sverige).
  • Två nummer är kontrollsiffror.
  • Högst 30 alfanumeriska tecken som identifierar banken och kontonummer.

Var hittar jag mitt IBAN?

    1. Logga in i Hembanken.
    2. Klicka på det konto du söker IBAN-nummer till.
    3. Välj fliken "Villkor". Här hittar du IBAN-numret till ditt konto.
Du hittar också IBAN-numret genom att ta fram ett kontoutdrag för det önskade kontot. Till vänster under kontonamnet hittar du ditt kontos IBAN-nummer.

Kontrollera IBAN Länder med IBAN

Överföring till eget konto utomlands

Har du ett Danske Bank-konto i ett annat land finns möjligheten att göra kostnadsfria och snabba överföringar mellan dina egna konton inom koncernen. Är du redan kund i Danske Bank i Sverige kan du enkelt beställa ett konto i Norge eller Danmark, inne i Hembanken. Du kan också kontakta ditt bankkontor för att få hjälp. Vi finns representerade som bank i följande länder:
  • Danske Bank, Danmark
  • Danske Bank, Norge
  • Danske Bank, Finland
  • Danske Bank, Estland, Lettland och Litauen
  • Danske Bank, Irland
  • Danske Bank, Nordirland
  • Danske Bank, Luxemburg
  • Danske Bank's dotterbolag i London, Hamburg and Warszawa

Stående överföring

Om du har lön i ett land och utgifter i ett annat, eller av annan anledning behöver överföra pengar till utlandet regelbundet, så kan vi hjälpa dig med en stående överföring till utlandet. Överföring till utlandet sker enligt dina instruktioner om valuta, belopp och mottagaruppgifter. Det enda du behöver göra är att ge oss uppgifter om mottagarens kontonummer, information om mottagarens bank och andra detaljer om överföringen. Kontakta ditt bankkontor så får du hjälp.

Internationell check

Om du saknar uppgifter om mottagarens kontonummer och bank kan du använda dig av en internationell check.

Allmän information

– betalningar till utlandet

Återkallelse
Enligt internationell praxis kan man inte återkalla utlandsbetalningar. Om du har betalat till fel konto utomlands måste du omedelbart ta kontakt med mottagaren och be dem skicka tillbaka pengarna.

Utlandsbetalningar per telefon
Vi kan tyvärr inte överföra pengar per telefon. Men om du i nödfall skulle behöva pengar kan du ringa oss. Vi kan skicka dem till landet du befinner dig i. Se bara till att du har med dig din kodbox så att vi kan identifiera dig.

Återkalla betalningar via telefon
Av säkerhetsskäl kan du bara återkalla en betalning via telefon. Du måste kunna identifiera dig för att vi ska kunna utföra återkallelsen. Vi tar en avgift per återkallelse, oavsett om mottagaren har skickat tillbaka pengarna eller inte.

Så sker betalningen
Beroende på i vilket land mottagarens konto finns, vilka uppgifter som finns om mottagaren och så vidare, kommer vi att bestämma på vilket sätt pengarna utbetalas.

Om det inte finns tillräckligt med pengar på ditt konto
Om det saknas pengar på ditt konto på betalningsdagen kommer vi att bevaka betalningen i två bankdagar efter betalningsdagen. Om du inte har satt in pengar under den tiden utför vi inte betalningen. Du kommer då att få en avisering i Hembanken, alternativt meddelar vi per post och tar då ut en administrationsavgift.

Om betalningen innehåller fel
Om din betalning innehåller felaktigheter eller saknar information så finns risken att betalningen inte kommer fram eller hamnar fel och måste reklameras. Kostnaden för reklamationen får du som betalningsavsändare stå för. Se därför alltid till att få korrekta uppgifter från betalningsmottagaren.

Rekommendation

– för snabb betalning

Landinformation
I pdf-dokumentet ”Landinformation” informerar vi om vad respektive land rekommenderar för att betalningen ska kunna genomföras så snabbt, säkert och billigt som möjligt. Om det land som ni önskar skicka en betalning till inte finns med i ”Landinformation”, kontakta banken för mer information om det aktuella landet. (Tänk på att dokumentet nedan uppdateras när det sker förändringar. Om du skriver ut dokumentet så bör du kontinuerligt kontrollera att du har senaste version.)

Hämta landinformation

För att kunna skicka betalningar till länder där inte Danske Bank har verksamhet används Danske Banks omfattande nätverk av korrespondentbanker som gör det möjligt för oss att erbjuda banköverföringar via SWIFT-systemet.

Bra att känna till
Banken kan komma att anlita biträde av en utländsk bank för att din betalning ska kunna genomföras. Den utländska banken kan i sådant fall komma att ta ut en avgift för sin hantering, vilket kan medföra att det belopp som mottagarens bank erhåller reduceras i motsvarande mån. Banken svarar ej för kostnader som tas ut av utländska banker i samband med utförandet av betalningsuppdraget.

Läs mer om hur du gör billigare, snabbare och säkrare utlandsbetalningar. Skriv gärna ut dokumentet som stöd när du registrerar dina utlandsbetalningar.

Betalning från utlandet

Det bästa sättet att ta emot pengar från utlandet är betalningar direkt till ditt konto i Danske Bank. Det är kostnadsfritt att ta emot pengar från utlandet om betalningen kommer från ett annat EU-land, Island, Liechtenstein eller Norge, och betalning sker i SEK eller Euro.

För att ta emot pengar från utlandet behöver du följande uppgifter:

  • Belopp och valutaslag
  • Ditt namn, adress och land
  • Ditt kontonummer eller IBAN
  • BIC/SWIFT-adress eller bankens namn och adress.

Internationell check

Du kan också ta emot pengar från utlandet per post i form av en internationell check. Det är ett långsamt och osäkert sätt att ta emot pengar. Dessutom är det dyrt att lösa in checken. Tänk därför alltid på att lämna ditt IBAN-nummer och andra bankuppgifter som Danske Banks BIC/SWIFT-adress (DABASESX) så att betalningen kan hanteras så billigt som möjligt för dig.