Kortköp på nätet
Att handla med kort på nätet är enkelt, smidigt och tryggt. Dessutom innebär det fördelar som exempelvis rätten att reklamera köp.
Kortköp ger dig trygghet
E-handel är allt vanligare idag men ibland går inte allt som planerat. Om du till exempel inte får varan, eller om den är defekt har du möjlighet att göra en reklamation och få pengarna tillbaka. I första hand ska du alltid vända dig till butiken eller företaget där du har handlat. Skulle frågan inte lösa sig på det sättet kontaktar du oss så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt kortköp.
Läs mer om hur du reklamerar här
För att minska risken för kortbedrägerier på nätet gäller nya krav för att bekräfta dina kortköp på nätet. Detta är resultatet av EU-reglerna som benämns PSD2.
Det innebär att du behöver bekräfta ditt kortköp på nätet med antingen
- BankID eller
- Ett personligt lösenord som du själv väljer tillsammans med en engångskod som skickas via sms.
Du kommer inte kunna genomföra ditt kortköp om du inte har tillgång till BankID eller personligt lösenord och din telefon som kan ta emot engångskod via sms när du handlar på nätet. Om ditt köp inte kan genomföras, trots att du använder BankID eller personligt lösenord och engångskod via sms, kan det bero på att nätbutiken inte har anpassat sig efter de nya reglerna.
Att tänka på när du handlar på nätet

Handla endast på kända webbplatser

Undersök utvärderingar av en känd extern part om du är osäker på om en webbplats är trovärdig

Lämna aldrig ut kortnummer på en oskyddad webbsida (en skyddad webbsida ska börja med https:// i adressfältet och ha en symbol med ett litet hänglås).

Studera webbplatsens instruktioner och säkerhetspolicy före köp

Det ska alltid finnas information på webbplatsen om hur du kan kontakta företaget för personlig service.

Kontakta omedelbart banken om du upptäcker att ett köp, som du inte gjort, har genomförts från ditt konto.
MER OM KORTKÖP PÅ NÄTET