Ny inloggning och signering med BankID
För att höja säkerheten i våra tjänster har vi lanserat en ny inloggning och signering. I vissa fall kan du behöva göra ändringar in din enhets inställningar.Problem med att logga in och signera via Mobilbanken
Efter att du har valt BankID som inloggningsmetod så kommer en ny sida visas där du kan välja Öppna BankID. Om det inte fungerar kan det bero på att webbläsaren öppnas istället för BankID.
1. Gå till BankID:s sida för guidning om hur du ändrar inställningen på din enhet.
2. Om du har gjort ändringen och det fortsatt inte fungerar kan problemen bero på att du behöver göra ytterligare ändringar i den standardwebbläsare du använder.
Tillåta BankID att öppnas i Edge
Du får en varning om du vill stanna i Edge eller om du vill öppna den externa appen
1. Kontrollera texten som visas och att länken vill öppna BankID eller Mobilbanken och inte någon annan app. Det kan se ut enligt nedan.
2. Kontrollera att du har alternativen att stanna i Edge eller Öppna extern app.
3. Klicka i rutan Kom ihåg mitt val och klicka sedan på Öppna externa appar.
4. Stäng ner Mobilbanken, BankID och de webbsidorna du har öppna.
5. Öppna Mobilbanken och testa att logga in igen.
Du kommer direkt till webbsidan ”BankID kunde inte startas”
Börja med att gå till BankID:s sida för guidning om hur du ändrar inställningen på din enhet. Om det fortsatt inte fungerar gör enligt nedan.
1. Öppna webbläsaren Edge
2. Klicka på Inställningar ➔ Webbplatsinställningar ➔ Blockera öppning av externa appar ➔ Stäng av funktionen (reglaget i vänster läge)
Ändra standardwebbläsare
Du kan också välja att ändra från Edge till en annan standardwebbläsare. Du gör ändringen i enhetens inställningar.