Coronaviruset – så gäller reseförsäkringen för dig som kund hos Danske Bank
Avbeställningsskyddet i ditt kort/kontopaket ger dig möjlighet att avboka en resa om du själv eller en nära anhörig blir sjuk innan avresa. Du omfattas dock inte av avbeställningsskyddet om du vill avboka en resa pga oro för att smittas av Corona. Du ska istället vända dig till researrangören eller flygbolaget för att få hjälp. I sista hand har du möjlighet att göra en kortreklamation om du inte får hjälp av researrangören. Varje reklamation provas enskilt och vi kan aldrig garantera i förväg att du får ersättning.
Nedan har vi sammanställt lite fakta vad som gäller om du som privatperson vill avboka en resa eller befinner dig i ett område som är drabbat av coronavirus.
Läs den senaste informationen från UD
Se vilka länder som UD avråder från att resa till
Reklamation - så här gör du
- Kontakta först researrangören, flygbolaget och hotell för att undersöka möjligheten för återföring av betalda medel innan du genomför en kortkreklamation.
- Om denna kontakt inte ger resultat och du misstänker att motparten har gått i konkurs, kontakta Kammarkollegiet. Detta för att utreda om reseförsäkringen du har är giltig enligt svensk lag och det finns möjlighet för återföring av betalda medel.
Besök Kammarkollegiets hemsida - Om dessa två åtgärder är verkningslösa, kontakta Konsumentverket.
Gå till konsumentverket.se - Som ett sista steg, kan kortreklamation genomföras på de transaktioner som härrör inställda resor. Notera däremot att datum måste ha förfallit, dvs. om resan skulle ha genomförts 1 juni till 8 juni så kan man först genomföra kortreklamationen 9 juni.
Du som har reseförsäkring kan läsa mer om villkoren längst ned på denna sida.
Du kan också läsa mer om dina rättigheter som konsument på hallakonsument.se
Det här kan du göra innan avresan
- Kolla upp och följ reserekommendationerna på UD:s webbplats
- Läs mer om vad en avrådan från UD innebär
- Om du inte vill åka på en redan planerad och bokad resa behöver du kontakta ditt rese- eller flygbolag för ta reda på vilka möjligheter du har att avboka eller omboka din resa.
Frågor & svar kring reseförsäkring
Har du övriga frågor?
Har du övriga frågor kring din Reseförsäkring,
kontakta Moderna försäkringar på telefon 0752-48 01 00.