Tillgänglighetsstatus för Monthio verifiering av inkomst/ Verktyg för inkomstverifiering (Monthio)  

Tjänsten uppfyller ännu inte fullt ut tillgänglighetskraven. Följande brister har identifierats: 

  • 1.3.4 Orientering (AA): Några skärmar är låsta i horisontellt visningsläge, medan landskapsorientering fungerar på surfplattor. Användaren kommer att upptäcka att funktionen kan saknas.
  • 1.4.10 Omflödning (AA): Några sidor erbjuder rullning i två dimensioner. Detta kan göra det svårt att visa och förstå visat innehåll om det används.
  • 2.1.1 Tangentbord (A): Inte alla funktioner kan nås eller utföras genom att använda ett tangentbord.
  • 2.1.2 Ingen tangentbordsfälla (A): Användare av tangentbord kan stöta på problem med att bli låsta i ett fält, varken att flytta bakåt eller framåt fungerar - om de inte byter till att använda t.ex. en mus.
  • 2.4.1 Förbikoppla block (A): Webbplatsen saknar ibland mekanismer för att förbikoppla repetitiva innehållsblock, vilket skapar svårigheter för användare som navigerar med tangentbord eller hjälpmedelsteknik.
  • 2.4.2 Sidans titel (A): Inte alla skärmar/dokument har titlar som beskriver ämne eller syfte tillräckligt. Därför kan det vara utmanande att bestämma vad skärmen/dokumentet handlar om.
  • 2.4.3 Fokusordning (A): Tangentbordsanvändare kan uppleva navigationssekvensen i en ologisk ordning.
  • 2.4.5 Flera sätt (AA): Sidan erbjuder inte minst två sätt för användare att hitta den inom en uppsättning webbsidor.
  • 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter (AA): Inte alla fält och rubriker är tillräckligt beskrivande, vilket gör det svårare att förstå.
  • 2.5.3 Etikett i namn (A): Det tekniska namnet på ett fält eller en knapp matchar ibland inte det faktiska fältets syfte. Skärmläsare kan förvirra användarna.
  • 3.2.2 Vid inmatning (A): I vissa fall kan ett nytt fönster dyka upp oanmält efter att ha fyllt i ett formulär eller vid val. Det kan förvirra användaren.
  • 3.2.4 Konsekvent identifiering (AA): I vissa fall är det tillgängliga namnet och beskrivningen inte konsekvent för komponenter som utför samma funktion.
  • 3.3.1 Felidentifiering (A): I vissa fall identifieras och beskrivs inte fel tydligt i text för att vägleda användare i att rätta dem.
  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (A): Några inmatningsfält kan sakna en stödjande förklaring (som datumformat). Användaren kan ha svårt att få inmatningen accepterad av systemet.
  • 3.3.3 Felförslag (AA): I vissa fall ges inte vägledning eller förslag för att rätta fel i formulärfält för att hjälpa användare att lösa problemen.
  • 4.1.2 Namn, roll, värde (A): Definitioner av fält saknar ibland korrekt inställning - vilket kan resultera i delvis saknad funktionalitet hos assisterande teknik.
  • 4.1.3 Statusmeddelanden (AA): Markörpositionen / fokus kan vara frånkopplad från statusmeddelanden. Användaren måste flytta till det korrekta fältet.

Feedback och klagomål

Om du stöter på andra tillgänglighetsproblem med tjänsterna, vänligen lämna din feedback på 0752-48 45 42 eller via ett formulär för att registrera synpunkt eller förslag

Tillsynsmyndighet

Om du märker andra tillgänglighetsproblem i tjänsterna, vänligen lämna först feedback till oss på 0752-48 45 42 eller registrera synpunkt eller förslag. Svar kan ta upp till 14 dagar. Om du är missnöjd med vårt svar eller inte får något svar inom 14 dagar kan du besluta att rapportera det vidare till Post- och telestyrelsen (PTS).  

Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS)

E-post: pts@pts.se
Telefon: +46 (0)8-678 55 00
Besöksadress: Hälsingegatan 38 113 43 Stockholm
Postadress: Post- och telestyrelsen (PTS), Box 6101, 102 32 Stockholm

Content is loading
Visa
Göm
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.