Tillgänglighetsstatus för danskebank.se/privat
Tjänsten uppfyller ännu inte fullt ut tillgänglighetskraven. Följande brister har identifierats:
- 1.1.1 Innehåll som inte är text (A): Några bilder saknar ett textalternativ. Om så är fallet, kommer en skärmläsare inte att kunna förklara bildinnehållet. Dessutom kan textalternativet saknas i tabeller och annat icke-textinnehåll (innehåll som inte är text).
- 1.2.1 Enbart ljud och enbart video (Förinspelad) (A): Videor och ljud saknar ibland relevanta alternativ, som transkriptioner, textning eller visuella alternativ.
- 1.2.3 Ljudbeskrivning eller mediealternativ (Förinspelat) (A): En del förinspelat videoinnehåll erbjuder inte ljudbeskrivningar eller ett mediealternativ (som en texttranskription).
- 1.2.5 Ljudbeskrivning (förinspelad) (AA): Några videor presenteras inte med en ljudbeskrivning som förklarar vad som händer. Användare som föredrar att lyssna på ljudbeskrivningar kan sakna detaljer som beskrivs.
Observera att vissa äldre arkiverade videor uppfyller för närvarande inte tillgänglighetskraven, till exempel bildtexter och transkription. Dessa videos kommer att antingen ersättas eller uppdateras inom den tillåtna tidsramen.
- 1.3.1 Information och relationer (A): Skärmläsare och annan assisterande teknik kan missa viss relevant information om innehållsstrukturen, inklusive rubriker, bilder, texter, listor eller tabeller, anledningen är att det tekniska namnet för fälten inte definieras korrekt.
- 1.3.2 Meningsfull ordning (A): Skärmläsare kan hoppa felaktigt genom vissa skärmar och dokument, liksom vid tangentbordsnavigering.
- 1.4.12 Textavstånd (AA): Ibland kan justering av textavstånd leda till förlust av meningsfullt innehåll eller funktionalitet.
- 1.4.3 Kontrast (minimum) (AA): Kontrasten är inte tillräcklig i vissa fall. Detta kan göra det svårare för personer med synnedsättning att läsa innehållet.
- 1.4.4 Förändring av textstorlek (AA): Några skärmar är skalbara, och när en användare zoomar till 200 procent kan viss funktionalitet eller text gå förlorad. Inställningar på användarens enhet kommer inte att ge förväntade resultat.
- 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) (A): Några länkar kan ha tvetydiga förklaringar och/eller sakna en textalternativ som används av skärmläsare. Användaren kan ha svårigheter att förstå vad länken exakt leder till.
- 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter (AA): Inte alla fält och rubriker är tillräckligt beskrivande, vilket gör det svårare att förstå.
- 2.5.3 Etikett i namn (A): Det tekniska namnet på ett fält eller en knapp matchar ibland inte det faktiska fältets syfte. Skärmläsare kan förvirra användarna.
- 3.1.1 Sidans språk (A): Skärmar och dokument kan sakna korrekta språkinställningar. Assisterande teknik, som skärmläsare, kanske inte automatiskt kan detektera skärmens eller dokumentets språk och uppläsning kan få ett mindre tillfredsställande resultat.
- 4.1.2 Namn, roll, värde (A): Definitioner av fält saknar ibland korrekt inställning - vilket kan resultera i delvis saknad funktionalitet hos assisterande teknik. Dokument Användare kan upptäcka att PDF-filer som är länkade till våra tjänster är delvis överensstämmande. Vi arbetar för att åtgärda identifierade brister, vilket kan orsaka skärmläsarfel, såsom felaktig läsordning. Odefinierade länkändamål, låg kontrast och saknad alternativtext.
Dokument
Användare kan upptäcka att PDF-filer som är länkade till våra tjänster är delvis överensstämmande. Vi arbetar för att åtgärda identifierade brister, vilket kan orsaka skärmläsarfel, såsom felaktig läsordning. Odefinierade länkändamål, låg kontrast och saknad alternativtext.
Feedback och klagomål
Om du stöter på andra tillgänglighetsproblem med tjänsterna, vänligen lämna din feedback på 0752-48 45 42 eller via ett formulär för att registrera synpunkt eller förslag.
Tillsynsmyndighet
Om du märker andra tillgänglighetsproblem i tjänsterna, vänligen lämna först feedback till oss på 0752-48 45 42 eller registrera synpunkt eller förslag. Svar kan ta upp till 14 dagar. Om du är missnöjd med vårt svar eller inte får något svar inom 14 dagar kan du besluta att rapportera det vidare till Post- och telestyrelsen (PTS).
Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS)
E-post: pts@pts.se
Telefon: +46 (0)8-678 55 00
Besöksadress: Hälsingegatan
38 113 43 Stockholm
Postadress: Post- och telestyrelsen (PTS) Box 6101 102 32 Stockholm