Beställ och förnya Mobilt BankID

E-legitimation för mobiltelefon och surfplatta. 


Beställ och förnya BankID

  1. Logga in i Hembanken med det BankID du redan har*
  2. Klicka på Mobila tjänster
  3. Välj Mobilt BankID
  4. Klicka på Beställ Mobilt BankID. Om det är första gången du beställer Mobilt BankID måste du godkänna villkoren för tjänsten, välj Anslut
  5. Klicka på OK och signera villkoren
  6. Kontrollera att dina uppgifter stämmer och klicka på Beställ Mobilt BankID
  7. Du kommer nu till BankID’s egen sida med instruktioner för hur du laddar ner appen och aktiverar ditt nya BankID 

Om det är första gången du beställer BankID i Danske Bank kan du behöva scanna ditt pass eller nationella ID-kort. Följ instruktionerna i BankID-appen. Läs mer här. 

Ny mobil eller surfplatta

Om du har en ny mobil eller surfplatta behöver du alltid beställa ett nytt Mobilt BankID, det går inte att flytta mellan enheter. Även om BankID-appen följer med till din nya enhet, så kommer det inte gå att använda. 

Du använder det BankID du har sedan tidigare, för att beställa ett nytt.

  1. Logga in Hembanken med det BankID du har på din gamla mobil eller surfplatta
  2. Klicka på Mobila tjänster
  3. Välj Mobilt BankID
  4. Klicka på Beställ Mobilt BankID
  5. Klicka på OK och signera villkoren 
  6. Kontrollera att dina uppgifter stämmer och klicka på Beställ Mobilt BankID
  7. Du kommer nu till BankID’s egen sida med instruktioner för hur du laddar ner appen och aktiverar ditt nya BankID till din nya mobil eller surfplatta.

Har du fått information om att du behöver förnya ditt BankID?

Gör det i god tid innan ditt nuvarande BankID löper ut.

Tänk på att aktivera ditt nya BankID

Tänk på att alltid säkerställa att det nya BankID:t är aktiverat och fungerar innan du nollställer, tar bort eller spärrar BankID:t på den gamla mobilen eller surfplattan.


ladda ner ikon

Ladda ner
Mobilt BankID

Android
Apple
Windows


 Kom igång

  1. Ladda ner BankID Säkerhetsapp
  2. Anslut dig till Mobilt BankID i Hembanken

 

Frågor och svar

* Har du inget aktivt BankID behöver du logga in i Hembanken med en kodbox från Danske Bank som du sen använder för beställning av nytt BankID. Saknar du kodbox ska du kontakta Kundservice för beställning.