Mobilt BankID

E-legitimation för mobiltelefon och surfplatta.


Legitimera dig enkelt online

Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett Mobilt BankID, vilket du gör i Hembanken.


Ladda ner
Mobilt BankID

Android
Apple
Windows


 Kom igång

  1. Ladda ner BankID Säkerhetsapp
  2. Anslut dig till Mobilt BankID i Hembanken

Viktig information till dig som loggar in med Mobilt BankID i Hembanken

När du loggar in i Hembanken med Mobilt BankID så behöver du hädanefter logga in med QR-kod. Denna förändring sker när du ska legitimera dig på annan enhet än den du loggar in på. (Exempelvis om du loggar in i Hembanken på dator men legitimerar dig via BankID på din mobil). Vi inför detta som ett skydd mot bedrägerier.  
När du loggar in i Hembanken via danskebank.se gör du enligt följande:

  1. Klicka på Logga in och välj Mobilt BankID, fyll i ditt personnummer och tryck på ”Fortsätt”
  2. Starta BankID-appen i din mobil
  3. Tryck på QR-symbolen i appen
  4. Rikta kameran mot QR-koden

Frågor och svar

  • Vad är Mobilt BankID?

    Mobilt BankID är en e-legitimation som du kan ha i din mobiltelefon eller surfplatta.

  • Hur beställer jag ett Mobilt BankID i Hembanken?
    1. Logga in Hembanken.
    2. Klicka "Om Hembanken" som finns uppe I högra hörnet.
    3. Välj "Mobilt BankID" under "Inställningar" i menyen.
    4. Klicka på "Beställ Mobilt BankID".
      1. Om det är första gången du beställer Mobilt BankID så måste du godkänna villkoren för tjänsten. Välj "Anslut".
        Klicka på "OK" och godkänn villkoren med ditt kodbox-lösenord.
    5. Personnummer och namn är ifyllt. Fyll i det mobiltelefonnummer som du vill koppla ihop Mobilt BankID med.
    6. Klicka på "Beställ Mobilt BankID".

    Du kommer nu till BankID's egen sida med instruktioner hur du går vidare för att ladda ner säkerhetsappen och aktiverar ditt Mobila BankID.

  • Mitt BankID håller på att löpa ut, vad gör jag?

    Du beställer nytt BankID i Hembanken. Om det är första gången du bestället BankID via oss så behöver du en kodbox vid beställningen. 

    Saknar du en kodbox?
    Ring eller chatta med Kundservice så hjälper vi till med beställning.

  • Vilka fördelar finns det för mig som kund med Mobilt BankID?

    Med Mobilt BankID blir det ännu enklare att göra vardagliga bankaffärer var du än befinner dig. Du sköter både inloggning och elektroniska underskrifter med ditt Mobila BankID.

  • Vad ska jag tänka på vid byte av mobiltelefon?
    Idag använder man sig ofta av mobilt BankID för att identifiera sig mot till exempel banken. Om du byter mobiltelefon bör du tänka på att skaffa ett nytt mobilt BankID på din nya mobiltelefon innan du avslutar din gamla telefon. Om du inte har något aktivt BankID behöver du beställa ett nytt inne i Hembanken och då behöver du ha en kodbox för att logga in och även koden till kodboxen.
  • Kan jag deklarera med Mobilt BankID?

    Ja, du kan använda Mobilt BankID i Skatteverkets internettjänst för att ändra, komplettera och godkänna deklarationen på samma sätt som med BankID på fil eller BankID på kort. Skatteverket har även tagit fram en app för iPhone och Android där du kan använda Mobilt BankID för att se och godkänna din deklaration. Det går även bra att komplettera med avdrag för resor till och från arbetet i appen.

  • Kan jag skaffa ett Mobilt BankID till samma mobiltelefon eller surfplatta som jag gör beställningen från?

    Ja.

  • Hur skaffar jag Mobilt BankID?

    Du laddar först ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play. Sedan kan du beställa ett Mobilt BankID i Hembanken.

  • Var kan jag använda Mobilt BankID?

    Du kan använda Mobilt BankID vid inloggning på olika myndigheter, vid shopping på nätet, via Swish samt vid deklaration hos Skatteverket.

  • Kan jag använda Mobilt BankID i Danske Banks appar?

    Ja, du kan både logga in och signera betalningar med Mobilt BankID i Danke Banks appar till iOS och Android. Du kan även använda ditt Mobila BankID för att logga in i Hembanken via en dator.

  • Vad kostar Mobilt BankID?

    Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.

  • Vad händer om min mobiltelefon blir stulen? Hur gör jag?

    Du ska spärra ditt Mobila BankID så snabbt du kan. Du kan göra det själv i Hembanken om du till exempel har en kodbox att logga in med. Alternativt kan du kontakta Kundservice Privat på 0752-48 45 42.

  • I Hembanken ser jag två Mobila BankID – hur vet jag vilket som finns i vilken mobila enhet om jag behöver spärra ett av dem?

    Ett Mobilt BankID är namnsatt med datum, klockslag och sedan ditt namn. Starta BankID säkerhetsapp i den mobila enhet som du inte har tappat och klicka på ”Om BankID” så kan du se namnet på det. Spärra i så fall det andra i Hembanken.

  • På vilka mobiltelefoner fungerar Mobilt BankID?

    Mobilt BankID stöds av mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android och iOS.

  • Kan jag ha flera Mobila BankID?

    Ja, du kan ha som mest tre stycken aktiva mobila BankID.

  • Hur lång är giltighetstiden för Mobilt BankID?

    Ett Mobilt BankID är giltigt i två år efter utgivandet.

    Gå till menyn ”Om Hembanken” och ”Inställningar” och klicka på Mobilt BankID. Klicka på knappen ”Visa och spärra BankID”. När du klickar på denna knapp kommer du till BankID:s egen sida där alla dina Mobila BankID visas, både giltiga och spärrade. Där ser du också status på ditt Mobila BankID. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i Hembanken innan giltighetstiden gått ut.

    Har du även BankID på kort från Danske Bank kan du se och spärra dessa på denna sida.

  • Hur spärrar jag mitt Mobila BankID?

    Gå till menyn ”Om Hembanken” och ”Inställningar” och klicka på Mobilt BankID. Klicka på knappen ”Visa och spärra BankID”. När du klickar på denna knapp visas alla Mobila BankID, både aktiva och spärrade. När du vill spärra ett Mobilt BankID klickar du på knappen ”Spärra”. Du måste i en följdfråga bekräfta spärren innan spärren utförs. Har du även BankID på kort från Danske Bank kan du se och spärra dessa på denna sida.

    Du kan också spärra ditt mobila BankID genom att kontakta Kundsupport Internettjänster på telefon 020-79 48 30.

  • Hur loggar jag in med Mobilt BankID?
  • Vilka är kraven för att skaffa Mobilt BankID?
    Krav för att kunna beställa BankID
    • Svenskt personnummer
    • Svensk ID-handling
    • Tillgång till Hembanken
    • Fyllt 18 år

    BankID kan också beställas till omyndig från 11 år. Läs mer här.