ID-skydd
Med ID-skydd kan du snabbt sätta stopp för en bedragare.
ID-skydd är en tjänst som hjälper dig om du råkat ut för eller misstänker att du har blivit utsatt för en identitetsstöld.
Vad är en identitetsstöld?
En identitetsstöld är när en person kommer över dina personliga uppgifter och olovligt använder dem för att till exempel söka och utnyttja krediter, teckna mobilabonnemang, beställa varor eller till och med komma över lagfarten till din fastighet.
Identitetsstöld har idag blivit den vanligaste formen av bedrägeri i Sverige och antalet anmälningar ökar dramatiskt varje år.
Så vet du om du är drabbad
Ofta tar det ett tag innan du upptäcker att någon har stulit din identitet. Om det händer är det viktigt att du agerar snabbt. Var uppmärksam om du:
- Får meddelande om att en kreditupplysning har gjorts och du inte känner igen frågeställaren
- Får fakturor eller inkassokrav där du inte känner igen avsändaren
- Får telefonsamtal, e-post eller brev om produkter som du inte har beställt
- Får avslag på lån och krediter
- Får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om
- Får meddelande om adressändring som du inte har beställt
- Inte får någon post
- Upptäcker att ett okänt mobilnummer är registrerat på dig
Så fungerar ditt ID-skydd
Att bli utsatt för en identitetsstöld är obehagligt, tidskrävande och kan dessutom leda till att det riktas stora ekonomiska krav mot dig. Vår ID-jour hjälper dig att förebygga, upptäcka och begränsa.
Ta kontakt med ID-jouren för att få tips och råd om vad du kan göra i förebyggande syfte. Om du misstänker att din identitet har blivit stulen så hjälper vi dig vidare. För att kunna kartlägga omfattningen skickas en fullmakt till dig som du får signera och returnera. Därefter kan upplysningar från olika instanser, myndigheter och fordringsägare inhämtas för att ta reda på om en identitetsstöld ägt rum och huruvida den har resulterat i brott, ekonomiskt bedrägeri eller försök till bedrägeri. Om du har blivit utsatt för en identitetsstöld hjälper vi dig att begränsa konsekvenserna och förebygga ekonomisk förlust.
Vi hjälper dig också att:
- Avvisa obefogade betalningskrav
- Registrera förlorad ID-handling
- Registrera bedrägerispärr
- Säkra posten mot en adressändring
- Annullera abonnemang
- Avlägsna betalningsanmärkningar
Kontakt för rådgivning och hjälp
Ring 0771-72 00 72 (+46 771-72 00 72 från utlandet).
Tjänsten erbjuds i samarbete med Tenerity och ingår i Private Banking, Platinum, Guld och Student.