Byta bank

Mer information om bankbyte

Ett bankbyte omfattar oftast flytt av bolån och olika konton. I den här guiden beskriver vi flytt av konton.

Nästa steg i ditt bankbyte

För att göra ditt bankbyte så enkelt som möjligt hjälper vi dig med hela processen. Om du har ansökt om bolån eller flera av de andra produkterna i erbjudandet blir du inom ett dygn (ej helgdag) uppringd för att boka ett rådgivningsmöte. Förbered dig gärna inför mötet med att ha nuvarande bankuppgifter till hands. Du kan med fördel använda ditt mobila BankID och logga in i din nuvarande bank under mötet. Under rådgivningsmötet diskuterar vi dina finansiella behov och hur vi kan hjälpa dig lösa dessa på bästa sätt. Ofta behövs det två möten för att gå igenom allt. Din rådgivare och du bokar då in det andra mötet när ni ses. Avslutningsvis går ni också igenom bankbytet för att säkerställa att allt flyttas. Vi tar hand om allt pappersarbete och all kontakt med din gamla bank.

Efter ditt rådgivningsmöte skickar vi ett avtal för signering i internetbanken med alla detaljer kring konton och tjänster du vill flytta till oss. När du signerat avtalet påbörjar vi flytten av de tjänster vi har kommit överens om. 

Vem gör vad?

Vissa konton/tjänster går fort att flytta medan andra kan, på grund av regelverk eller komplexitet, ta lite längre tid. Du får mer information om just din flytt i rådgivningsmötet. Vi bevakar alltid flytten, ser till att allt avslutas hos din existerande bank och uppdaterar dig med viktig information via sms under flytten.

Det finns några viktiga punkter som du själv måste hantera vid ett bankbyte, som vi inte kan genomföra åt dig. Du ser dessa punkter nedan. Om dessa glöms bort kan det innebära att ditt bankbyte tar längre tid att få på plats och även i vissa fall att några av dina automatiska betalningar kan missas. 

BankID: Ditt nuvarande BankID kommer fungera fram till dess utgångsdatum. Du behöver då ansöka om ett nytt BankID i internetbanken. För att ansöka om BankID behöver du kodboxen som skickas till dig med post.
Swish: Har du Swish i din gamla bank måste du beställa detta på nytt hos oss i internetbanken. Ditt gamla Swish avslutas automatiskt hos din tidigare bank när det nya beställs.
Lön: För att du ska få in din lön på rätt konto behöver du anmäla det nya kontot till din arbetsgivare.
E-fakturor: Vi kan flytta dina autogiron, men vi kan inte flytta dina existerande e-fakturor. Har du e-fakturor behöver du därför lägga upp dem själv, snabbt och enkelt i internetbanken. 
Automatiska kortbetalningar: Du behöver också byta kortnummer på dina automatiska kortbetalningar, exempelvis Spotify, Netflix och andra streamingtjänster.
Tidigare kort: Har du beställt kontopaket från oss, börja använda dina nya kort så fort som möjligt. Om du fortsätter använda dina gamla kort kommer Danske Bank inte kunna avsluta kort och konton på din gamla bank.