Ny kund

Mer information om att bli ny kund i banken

Som ny kund i banken är det mycket som är nytt och det kan vara svårt att veta vad som kommer ske i nästa steg. Du får olika avtal att signera och koder hemskickade beroende på vad du har beställt. Med den här informationen vill vi hjälpa dig att få en överblick över vad som kommer hända.

Den här informationen vänder sig till dig som precis har blivit kund och i samband med det beställt produkter och tjänster. Under respektive rubrik nedan kan du läsa sammanfattningar om vad som sker då du sökt produkter i erbjudandet.
Läs fördjupad information om varje produkt i respektive guide

Glöm inte att om du sökt produkter och tjänster med din make/maka/sambo måste båda två registrera sig för erbjudandet.

Nästa steg för dig som är ny kund i banken

Bolån/lånelöfte

Lånelöfte
  1. Du får en bekräftelse på din ansökan via e-post. Vi kan behöva kontakta dig för ytterligare uppgifter.
  2. Vi ringer dig inom ett dygn (ej helgdag) för att boka ett rådgivningsmöte. 
  3. På mötet går vi gemensamt igenom din ekonomi och eventuellt ditt låneupplägg. 

Skulle du vid mötestillfället inte ha hittat en bostad kontaktar du oss när du har gjort det för en utvärdering innan vi lägger upp lånen.

Bolån
  1. Du får din bekräftelse på din ansökan via e-post. Vi kan behöva kontakta dig för ytterligare uppgifter.
  2. Vi ringer dig inom ett dygn (ej helgdag) för att boka ett rådgivningsmöte.
  3. På mötet går vi gemensamt igenom din ekonomi och ditt låneupplägg. Om du idag har bolån på en befintlig bostad ser vi till att lösa din situation.

Kontopaket och kort

För dig som har sökt ett kontopaket kommer här en sammanfattning av de olika stegen.

När du signerat avtalet för kontopaketet i internetbanken händer detta:
  1. Kontot du beställt läggs upp och syns direkt i din internetbank.
  2. Vi ringer dig inom ett dygn (ej helgdag) för att boka ett rådgivningsmöte. Under rådgivningsmötet kan vi diskutera dina behov av att flytta tjänster från din nuvarande bank till oss. Vi hjälper dig självklart med hela ditt bankbyte och du kan hitta mer information om det i guiden Byta bank.
  3. Korten beställs och skickas hem till dig. Du får även ett sms när kortet/korten postats och är på väg till dig.
  4. PIN-koden till korten skickas separat och ankommer ett par dagar senare.
  5. Kodboxen skickas i ett separat brev. Kom ihåg att du behöver kodboxen för att skaffa nytt BankID hos Danske Bank.
  6. Har du beställt Platinumpaketet skickas även ditt Priority Pass-kort hem till dig i ett separat brev.
  7. När du valt att byta bank ska du börja använda dina nya kort så fort du har fått dem. Om du fortsätter använda dina gamla kort kommer vi inte kunna avsluta konton och kort på din gamla bank.
  8. Alla våra kreditkort är så kallade kombokort, kredit- och bankkort i ett. Alla våra kort är även contactless, det vill säga att du kan betala mindre köp utan PIN-kod.
    Läs mer om våra kort och hur de fungerar
  9. Du kan alltid ändra vilka områden/regioner du vill att korten ska vara giltiga inom genom att logga in i internetbanken och ändra dessa. När du får dina kort måste du göra vissa inställningar. Kom ihåg att läsa medföljande instruktion noggrant.

Sparkonto XL

  1. Så snart du signerat avtalet för Sparkonto XL så läggs kontot upp och du kan se det i internetbanken.
  2. Vi ringer dig inom ett dygn (ej helgdag) för att boka ett rådgivningsmöte.
  3. Under rådgivningsmötet diskuterar vi flytten till ditt Sparkonto XL.

Privatlån

  1. Efter att du skickat in ansökan ringer vi dig för att boka ett rådgivningsmöte.
  2. På rådgivningsmötet går vi gemensamt igenom din ekonomi och eventuellt ditt låneupplägg.

Bil- och båtlån

  1. Efter att du skickat in din ansökan får du inom ett dygn (ej helgdag) e-post med besked om ifall lånet kan godkännas eller inte.
  2. Om det godkänts ringer vid dig inom ytterligare ett dygn (ej helgdag) för att boka ett rådgivningsmöte.
  3. På rådgivningsmötet går vi gemensamt igenom din ekonomi och eventuellt ditt låneupplägg.