Information om behandling av
personuppgifter i appen Månadspengen


(PRIVACY POLICY)

Informationen är tillämplig på Danske Bank A/S behandling av personuppgifter i appen Månadspengen när den används av kunder i Danske Banks svenska filial; Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial, org.nr 516401-9811, Box 7523, 103 92 Stockholm.
Personuppgiftsansvarig är:
Danske Bank A/S, CVR-nr 61 12 62 28, Holmens Kanal 2-12, DK 1092 Köpenhamn. Danmark

Varför registrerar, och använder, vi personuppgifter i appen Månadspengen?
Vi registrerar och använder uppgifter om användare av Månadspengen, för att användare ska kunna logga in, se sina transaktioner och göra överföringar mellan konton i Månadspengen. Därutöver registrerar vi information om användande för statistik, vidareutveckling och förbättring av Månadspengen.

Vilka personuppgifter registrerar, och använder, vi
I Månadspengen registrerar, och använder, vi uppgifter om användarens namn, personnummer, belopp, datum och betalningsmottagare när kortet som är kopplat till Månadspengen används samt uppgifter om belopp och datum när användaren flyttar pengar mellan sina konton i Månadspengen.

Därutöver registrerar vi även:

  • Tidpunkt för första användning av Månadspengen
  • Antal användningar av Månadspengen
  • Antal uppdateringar av Månadspengen
  • När Månadspengen slutar fungera eller inte svarar
  • Längd på tidigare session
  • Datum för installering
  • App ID
  • Antal dagar sedan första användning
  • Antal dagar sedan senaste användning
  • Tidpunkt på dagen för start av Månadspengen
  • Vilka veckodagar Månadspengen startas
  • Version av Operativsystem

Hur registrerar, och använder, vi dina personuppgifter?
Vi inhämtar uppgifterna vid användning av appen och från våra betalningssystem, när användaren utnyttjat sitt betalkort knutet till Månadspengen eller gjort överföringar mellan sina kopplade konton.

Tredjeparter
Vi inhämtar inga uppgifter från tredjeparter för användning i Månadspengen, och delar inte heller uppgifter med tredjeparter.

Profilering och automatiserade beslut
Vi använder inga uppgifter för profilering och fattar heller inga automatiserade beslut i Månadspengen

Dina rättigheter

Tillgång till dina personuppgifter
Du kan få information om de personuppgifter vi registrerat och använt, var de kommer ifrån och hur vi använt dem. Du har rätt att få veta hur länge vi sparar dina uppgifter och vem som mottagit/mottar uppgifter om dig i händelse av att vi vidarebefordrat/vidarebefordrar dina personuppgifter i Sverige och utlandet. Din rätt till insyn kan dock begränsas av lagstiftning, skyddet av andra personers integritet och andra faktorer som rör bankens verksamhet.

Rätt till bestridande
I vissa fall har du rätt bestrida vår behandling av dina personuppgifter. Det gäller bl. a. när behandlingen sker mot bakgrund av våra legitima intressen.

Rättelse eller radering av Danske Banks data
Om dina personuppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att få uppgifterna rättade, kompletterade eller raderade med förbehåll för begränsningar i lag eller om Danske Bank ändå har rätt att behandla dessa personuppgifter. Dessa rättigheter benämns ”rätt till rättning”, ”rätt till radering” och ”rätt att bli glömd”

Begränsad användning
Om du anser att de personuppgifter vi har registrerat om dig är fel, eller om du har några invändningar mot användningen av uppgifterna kan du begära att vi begränsar användningen av uppgifterna till lagring. Användningen kommer att begränsas till endast lagring fram till dess att det kunnat fastställas att uppgifterna är korrekta eller det kan kontrolleras om våra berättigade intressen väger tyngre än dina intressen.

Om du har rätt att få de personuppgifter vi har registrerat om dig raderade kan du i stället be oss att begränsa användningen av uppgifterna till lagring. Om vi behöver använda de uppgifter vi har registrerat om dig endast för att göra ett rättsligt anspråk gällande får du också begära att annan användning av uppgifterna begränsas till lagring. Vi kan dock ha rätt till annan användning för att göra ett rättsligt anspråk gällande eller om du lämnat ditt samtycke till detta.

Dataportabilitet
Om vi använder uppgifter på grundval av ditt samtycke, eller till följd av ett avtal med dig, och uppgiftsbehandlingen är automatiserad har du rätt att erhålla en kopia av de uppgifter du har lämnat i ett elektroniskt maskinläsbart format.

Uppdateringar
Denna information kommer att uppdateras regelbundet. Längst upp på första sidan kommer det att finnas ett datum från och med vilket ändringarna gäller. Ändringarna tillämpas direkt från och med angivet datum. Om ändringarna påverkar hur dina personuppgifter behandlas kommer vi att vidta åtgärder för att informera om vilka ändringarna är.

Kontaktuppgifter och klagomål
Du är alltid välkommen att kontakta bankens kundservice på telefon nummer 0752-48 45 42 om du har frågor om hur vi registrerar och använder dina personuppgifter och om dina rättigheter. Du kan också kontakta vårt dataskyddsombud genom att skicka e-post till dpofunction@danskebank.com.

Om du inte är nöjd med hur vi registrerar och använder dina personuppgifter, och dialogen med dataskyddsombudet inte har lett till ett tillfredsställande resultat, kan du kontakta vår klagomålsansvarige: Danske Bank, Sverige Filial, Chefsjuristen, Box 7523, 103 92 Stockholm. Du kan också lämna ett klagomål till Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm, eller via e-post till datainspektionen@datainspektionen.se

Mera information om Danske Banks behandling av personuppgifter
Du kan läsa mer om bankens behandling av personuppgifter och dina rättigheter på danskebank.se/privat/gdpr
Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.