Tillträde – vanliga frågor om tillträdesdagen!

Planerar du att köpa bostad? Då är dagen för tillträde kanske den dagen du kommer se fram emot allra mest. Bostaden är din och du kan göra dig redo att flytta in. Men när exakt är tillträdesdagen, hur är den dagen planerad och vad sker inför tillträde? Låt oss reda ut några vanliga frågor.

Vad innebär tillträde?

Utifrån ett juridiskt perspektiv är det på tillträdesdagen som ansvaret för bostaden övergår från säljaren till köparen. Det är på tillträdesdagen som hela köpet fullbordas, det vill säga hela köpeskillingen ska vara inbetald, och som alla nycklar överlämnas till den nya ägaren.

Vem bestämmer tillträdesdag?

Tillträde kan i teorin ske närsomhelst. Att välja tillträdesdag är med andra ord en förhandling mellan köparen och säljaren där de får komma överens om en dag som passar båda. Datumet för tillträde måste bestämmas innan kontraktet skrivs på, vilket gäller för både hus, bostadsrätter och hyresrätter.

Vad som anses vara en vanlig tidsperiod mellan kontraktsskrivning och tillträde skiljer sig vanligtvis mellan hus och lägenhet. Tillträde för bostadsrätt eller hyresrätt brukar vanligtvis vara runt 3 månader, men kan även vara kortare. När det gäller hus brukar tillträde oftast ske inom 4-5 månader.

Vad påverkar när tillträde kan ske?

Det finns flera faktorer som kan påverka hur lång tid det tar innan tillträde äger rum. Några vanliga anledningar är att säljaren måste ha tid att hitta något nytt att köpa, att köparen måste hinna sälja sin befintliga bostad eller att köparen har en uppsägningstid på sin befintliga bostad och vill undvika dubbla bostadskostnader.

Kan man ändra tillträdesdag i efterhand?

Det går att ändra datum för tillträde men då krävs det att både köparen och säljaren är överens om ändringen. För att ändringen ska vara juridiskt bindande behöver den godkännas skriftligen av båda parterna.

Måste tillträde ske i månadsskiftet?

Nej, tillträde kan ske på valfri veckodag. Det är vanligt att man väljer månadsskiftet, men faktum är att det kan vara en klok idé att välja tillträde vid en annan tidpunkt. Varför? Eftersom det är populärt kan banken ha långa väntetider för att föra över pengar mellan köparen och säljaren. Så undvik det genom att välja en annan dag än just månadsskiftet.

Vad händer med avgifter som säljaren redan betalat?

Vissa avgifter som fastighetsavgift eller månadsavgift betalar man i förskott. Så de avgifter som säljaren redan betalat för året eller månaden gör köparens bank i vanliga fall ett utlägg som köparen sedan betalar. På så sätt får säljaren tillbaka de pengar som sträcker sig över den tiden som bostaden istället ägas av köparen. All den här informationen finns i likvidavräkningen som man går igenom på tillträdesdagen.

Vad behöver vara klart innan tillträdesdagen?

Innan tillträdet är det säljaren som har ansvaret för boendets kostnader, till exempel avgifter och driftskostnader. Som säljare har du även ansvaret för att bostaden är i samma skick vid tillträde som den var vid kontraktsskrivning. Om något skulle hända innan tillträdesdagen är det säljarens ansvar att åtgärda det.

Tips!

Kom ihåg att flyttstäda bostaden innan tillträde, om inget annat är avtalat. Det är inte bara trevligare för den som flyttar in, utan även en alltför vanlig (och tråkig) tvist som kan uppstå mellan köpare och säljare.

 


Så går tillträde till

Hur brukar själva tillträdesdagen se ut? Tillträde brukar i regel inte ta mer än 30-60 minuter, men det finns såklart undantag. Fokus under tillträdesdagen ligger på att gå igenom köpbeloppet, skriva på likvidavräkningen, invänta bankens transaktion och lämna över alla nycklar. Här nedan har vi samlat en lite mer detaljerad redogörelse för hur ett tillträde brukar se ut.

Mäklaren bjuder in till möte med föreslagen tid och plats, antingen på mäklarens kontor eller hos köparens bank. Inför mötet behöver båda parterna ha med sig legitimation och nycklar till bostaden. Mäklaren informerar om något annat behöver förberedas.

Under mötet går säljare, köpare och mäklare igenom köpbeloppet och skriver på en så kallad likvidavräkning, som visar hur mycket pengar som ska föras över och till vem. Den undertecknade likvidavräkningen skickas till köparens bank som då också blir meddelad att pengarna kan flyttas över.

Köparens bank överför pengarna till säljarens bank för att lösa eventuella lån och om det blir pengar över överförs de till säljarens konto enligt likvidavräkningen.

Köparens bank skickar kvitto på transaktionen till mäklaren, vilket oftast brukar ske via e-post eller Tambur. Både köparen och säljaren får varsitt kvitto på transaktionen. Köparen kan se på sitt kvitto om banken har gjort något utlägg för avgifter som säljaren tidigare betalat, till exempel fastighetsavgift, månadsavgift eller annat.

Undertecknande av köpebrev om försäljningen gäller ett tillträde till en fastighet. Köpebrev behöver bara undertecknas om det är en fastighet som byter ägare, detta är med andra ord inte aktuellt för bostadsrätter och hyresrätter. Detta köpebrev använder sedan köparen i samband med sin ansökan om lagfart. Det är även i samband med tillträdesdagen som banken debiterar kostnaden för lagfart och eventuella pantbrev som ska betalas till Lantmäteriet.

Säljaren lämnar över nycklarna till köparen som nu är den nya ägaren och bär ansvaret för bostaden. Om du är osäker på om har fått alla nycklar till bostaden kan du kontakta styrelsen i föreningen och se om de har en förteckning över hur många nycklar som finns till din lägenhet. Detta gäller inte hus.

Köparen flyttar in i sin nya bostad.

Ska du köpa ny bostad?

Gör drömmen till verklighet. Läs mer om vårt bolån och ansök om lånelöfte redan idag!

Ansök om lånelöfte Mer om bolån

Relaterade sidor


Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.