Styr din hjärnkraft - 8 tips för att få mer gjort på jobbet

Vi borde jobba smartare istället för snabbare. Det menar Anna Zetterberg, prestations- och motivationskonsult, som specialiserat sig på hur vi kan styra vår hjärnkraft så att vi får ut det mesta av oss själva och våra hjärnor.

De flesta av oss har en plan för vad vi ska göra när vi kommer till jobbet. Men många av oss går också därifrån utan att ha genomfört den. Anna Zetterberg är prestations- och motivationskonsult och författare till boken ”Mer än hjärna”. Hon beskriver hur svårt det är att göra det vi har bestämt oss för att göra. Helt plötsligt sitter vi där och kollar mejlen när vi egentligen skulle göra en analys. Hur kommer det sig att vi sällan gör det vi borde göra, oavsett om det gäller vårt arbete, träna oftare eller äta nyttigare? För att förstå det måste vi fördjupa oss i hjärnans funktion och hur den påverkas av tempot vi lever i.

Den tekniska utvecklingen går fortare än biologin
Den tekniska utvecklingen går fortare än biologin. Våra hjärnor är på vissa sätt fortfarande kvar på stenåldern och drivs av snabba belöningar. Vår nutids snabba informationsström gör dessutom att våra prestationssystem går på max hela tiden, fast de är menade att växla mellan prestation och vila. Hjärnans drivkraft är att hjälpa oss att göra smarta val i livet och förr kretsade det kring att skaffa mat för dagen och säkra en trygg miljö för familjen. Denna typ av konkreta effekter av våra handlingar ger belöningar i hjärnans kemi som gör att vi känner oss nöjda. Men många av oss har idag betydligt mer abstrakta arbeten med långsiktiga mål. Detta bedöms spontant av stenåldershjärnan som oviktigt ur överlevnadssynpunkt och den styr dig därför omedvetet från det arbetet, mot sådant som ger en snabbare eller mer konkret belöning. Hjärnan vill alltså hellre kolla mail och bocka av enkla saker på listan. För att förmå oss själva att arbeta med komplexa och långsiktiga arbetsmoment, trots att det går emot våra uråldriga instinkter, behöver vi koppla på delar av hjärnan som drar enormt mycket energi. Vilket är svårt eftersom hjärnans överlevnadsmekanismer vill hjälpa oss att hushålla med just energin. Därför sparas våra svåraste uppgifter till sist.

Amygdala - Reptilhjärnan tar över
Långvarig stress är skadlig för oss. Speciellt i kombination med låg fysisk aktivitet. När vi kör på i turbofart tar vår kortsiktiga och känslomässigt styrda ”reptilhjärna” lätt över, som inte är ute efter att optimera vår prestation ur ett kvalitativt och långsiktigt perspektiv. Den driver oss i stället mot att maximera oss själva i nuet. När hjärnan dessutom automatiskt är benägen att söka kortsiktiga belöningar så är det lätt hänt att skjuta på att skriva en rapport eller något annat som kräver eftertanke och analys. Är du trött och stressad är det dessutom lättare att falla för smågodiset på eftermiddagen och skjuta upp träningen.

Att styra sin hjärnkraft – ditt och företagets ansvar
Det är viktigt att lära sig att styra sin hjärnkraft, hantera sin stress och kunna stå emot kortsiktiga belöningar. Ett sätt att lyckas med det är att dela upp dagen i olika tankefokus. Hjärnan använder olika ”frekvenser” när vi jobbar med olika saker och kan bara kan ägna sig fullt ut åt en sak i taget om vi faktiskt vill åstadkomma något. Det betyder att vi inte bör multitaska och att vi behöver se över våra uppgifter och se till att skapa lugna rum när vi ska göra något som kräver vår fulla koncentration. Det är viktigt att få ner stressen överlag så att hjärnan kan fungera som den ska och i grunden handlar det om att hitta balansen där du kan prestera på jobbet och vara ledig när du är ledig. Och just det kräver att du övervinner din hjärna. Det kräver en stark vilja och övning i att motstå impulser och kortsiktiga belöningar. Det positiva är att vår hjärna är plastisk, vilket betyder att vi kan anpassa den till vårt liv genom att medvetet träna den. Företag har mycket att vinna på att hjälpa sina anställda med det. Det är företagens ansvar och stora möjlighet att både få bättre saker gjorda och med bättre kvalitet. När det fungerar uppnås en bättre prestation, ökat välmående, balans och ett rikare liv - som även måste innehålla prestationsfria zoner.

 

Läs mer om ditt medlemserbjudande - bolån från 1,54%
(3 mån)

Välj ditt TCO-förbund här:
Välj ditt förbund…
Finansförbundet
FTF
Försvarsförbundet
Journalistförbundet
Lärarförbundet
Polisförbundet
SLF
ST
Symf
TCO Centralorganisation
Teaterförbundet
TULL-KUST
Unionen
Vision
Vårdförbundet
Välj ditt förbund…

8 sätt att jobba smartare

  • Ägna tid åt planering och prioritering
    Avsätt tid regelbundet för att se över vad du bör göra och vad du inte bör göra. Dela på förhand in dagen i olika tanketid. Om du vet vad du ska göra när du kommer till jobbet så får du en flygande start. Det ökar din effektivitet med upp till tio gånger!
  • Gör de komplexa arbetsuppgifterna först
    De kräver mycket kraft av din hjärna, och därför kommer den dra dig mot att göra något som känns enklare och roligare.
  • Håll dig pigg
    Sov ordentligt, ta pauser när du jobbar, träna och ät hälsosamt.
  • Minimera distraktioner när du behöver fokusera

    Om du inte har mailhantering som din primära arbetsuppgift bör du stänga av mobil och mejl och, om du har möjlighet, stäng in dig i ett rum när du behöver fokusera. Varje avbrott gör dig ineffektiv. Ta bort alla aviseringar om nya meddelanden. Du bestämmer när du ska ta hand om nyinkommen information.

  • Gör en sak i taget och bryt ned arbetsuppgifterna i delmål
    Ju mer desto bättre verkar vi tänka idag, men hjärnan kan faktiskt bara göra en sak åt gången. Varje gång du skiftar fokus tar det massor av energi att komma tillbaka till det du höll på med. Det är slöseri med hjärnkraft. Skriv ner varje sak du ska göra i vilken ordning på en att göra-lista och bocka av eftersom.
  • Begränsa din mail-tid
    Mejlhantering kräver beslut av oss samtidigt som det gör att vi tappar fokus från det vi borde göra. Ta två tillfällen under dagen när du jobbar med mejlen. Kasta det som är oviktigt direkt. Spara undan information som inte kräver någon handling i en mapp där du kan hitta det när du behöver det. Planera in det som kräver åtgärd i kalendern.
  • Ändra start-vyn i Outlook från inbox till kalender-vy
    Då möts din hjärna av ”vad har jag tänkt göra?” i stället för ”vad vill alla andra att jag ska göra?”
  • Hitta ditt eget "varför?" i varje uppgift
    Om du vet varför du gör det du gör så kommer din egen kraft att jobba med dig istället för emot dig.  

Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.